Jedno uzbudljivo veče u Njujorku zaslužno je što je rediteljka Maja Maletković danas CEO kompanije Immersive Reallity studios Stockholm, koja će uskoro prirediti nezaboravno iskustvo koje prevazilazi prostor i vreme. Naime, posetioci će u Stokholmu zakoračiti u njujoršku burlesku, na rajskoj večeri za sva čula - putem imerzivne realnosti.
„Imerzivna realnost je proizvod 21. veka – to je spoj tehnologije i stvaraoca, koji publici prezentuju dela kroz korišćenje tehnologije. Direktno zamenjuju čula, vida ili sluha, i na taj način prave paralelni univerzum, u kojem gledaoci imaju slobodu kretanja i izbora na koji način će učestvovati u priči. Gledalac nije samo gledalac, već je aktivan učesnik u samom delu“, objašnjava Maja Maletković.
Srpska rediteljka je odlučila da postane preduzetnica i pokrene produkciju koja će imerzivnu realnost koristiti da ljudima stvori nezaboravna iskustva. Sve je počelo kada je prisustvovala imerzivnoj predstavi u Njujorku, produkcijske grupe Punch drunk.
„Oni su stvarno vizionari – uzeli su jedan hotel i od njega napravili novi univerzum, u kom možeš da pratiš razrađenu priču o Magbetu, koja je plesna predstava. Dešava se dva puta u jednoj večeri, što ti omogućava da vidiš celu priču iz nekoliko uglova. Jednom sam pratila priču sporednog junaka, a drugi put ledi Magbet“, priča Maja za Zadovoljna.rs.
Preselila se u Švedsku kako bih mogla profesionalno da se time bavi, kroz stipendiju koju je dobila od Univerziteta umetnosti. Razmišljala je s kojim najluđim projektom želi da otvori vrata kulturnog centra u srcu Stokholma.
Tako je nastala njena produkcija „EDEN: The Immersive Dinner Experience creted with Susanne Bartsch“.
Rajsko veče bez griže savesti
„Eden je izuzetno atraktivan – jer nudimo šansu da se nešto, što je do skoro bilo nemoguće, desi. A to je da transportujemo ljude koji su na našem događaju u Stokholmu u Njujork, da vide hologramski šou izvođača koji su naši saradici“, otkriva Maja.
U pitanju su zvezde njujorškog noćnog života i burleske, koje slave žensku seksualnost. Strejt, trans i kvir ličnosti koje znaju kako da prirede nezaboravan šou, a Maja kako da njihovu umetnost prilagodi hologramskoj tehnologiji.
„Ljudi će ući u naš prostor, u istorijskoj zgradi koja je bila jedan od prvih bioskopa u Stokholmu. Moći će slobodno da se kreću po celom prostoru. Tokom večeri će na različitim mestima i u različitim formatima da vide tačke naših izvođača. Hrana će biti svuda, servirana na najčudnije načine, a i pića će biti beskrajno mnogo“, priča Maja.
Raskošna rajska večera spojiće dve sile – seksualnost i hranu. A posetioce čeka i iznenađenje – jer će se povremeno neko od izvođača pojaviti da nastupa – uživo!
„Mi smo osmislili raj kao prostor u kojem griža savesti ne postoji, gde se igraš s hranom, a seksualnost je nešto što se slavi“, kaže Maja.
Budućnost nas čeka iza ugla
Maja kaže da se kompanije koje koriste imerzivnu realnost eksponencijalno uvećavaju iz dana u dan. Trenutno obuhvataju zabavu, gejming, visoku umetnost, kao i zabavne parkove i marketing.
Koriste se VR naočare, koje direktno i u 360 stepeni zamenjuju čulo vida, tako da zaista mislimo da smo u novom prostoru i možemo da se krećemo kroz njega. A tu su i AR naočare koje na našu sliku realnosti projektuju dodatni nivo nečega što nije fizički u prostoru, objašnjava Maja Maletković.
„Sve to daje publici šansu da kroji priču i da se oseća da je deo neke totalno nove realnosti. Kao da neko uđe u film – recimo mi gledamo Tarantinov film, ali možemo da biramo da li ćemo biti na sred podijuma gde Uma Turman i Džon Travolta đuskaju, ili sa strane, ili da odemo van te scene u WC i blejimo tamo“, govori nam.
Ona kaže da možemo da očekujemo da će u nekom trenutku u budućnosti te tehnologije biti korišćene na način koji je danas nama nezamisliv.
„Kao da vam je neko 1996. godine objašnjavao kako se koristi pametni telefon. Današnje VR naočare će sigurno za 20 godina biti užasno anahrone i staromodne. Ono što je izvesno je da industrija imerzivne realnosti ostaje ovde, preuzeće jedan deo tržišta zabave i medija, a na koji način će je socijalni mediji koristiti, ostaje da se vidi“, prognozira.
Procena pre pandemije bila je da će tehnologija postati masovna oko 2035. godine, ali se zbog novih okolnosti pretpostavlja se da će doći do upotrebe na širem nivou do 2030. – u sledećih osam godina.
Preduzetnica novog doba
Maja je zaista postigla ogroman uspeh – ono što radi se čak i u razvijenoj Švedskoj smatra statističkom greškom. Naime, procenjuje se da samo 0,2 žena koje su strankinje pokreće svoje biznise.
Ona je svoj pokrenula u nesrećnoj 2020. godini, razmišljajući – šta je dovoljno dobra motivacija da po hladnom januarskom danu izađemo i odemo na neko mesto? To najbolje oslikava način na koji ona vidi preduzetništvo, a koji je jako inspirativan.
„Nama su servirane priče da je biznis nešto nedodirljivo, za bele muškarce koji su išli u Ivy League škole, da mi to ne možemo da shvatimo. To je narativ koji je prevaziđen – jer vidimo da je sve više kompanija koje menjaju način na koji komuniciramo, obavljamo poslove, konzumiramo hranu, odlažemo smeće, pomažemo planeti“, priča nam.
Većina muškaraca ne shvata koliko su privilegovani, kaže Maja.
„Od prvog dana kad se rode, oni su ti koji treba da privređuju i zbrinu kuću, imaju uspešan posao. A od žene se očekuje da je lepa, brine o kući i da se ne pita ništa preterano. Zaista ne postoji razumevanje muškaraca koliko su im neka vrata automatski otvorena, sama po sebi. Jedna od prepreka s kojim sam se susretala je nedostatak te svesti. Ali to se polako menja – mada UN izveštava da ćemo, bar što se tiče plata, ravnopravnost dostići za 100 godina“, kaže.
Svim ženama koje maštaju o pokretanju nečeg svog, Maja poručuje da je prvi korak shvatanje da je svet ogroman – mogućnosti ima milijardu da se ostvarite, kaže nam.
„Sve kreće od toga da vidimo vrednost u sebi. Ako ne možeš, daj sebi šansu da osetiš emociju koju osećaš i da kažeš: ‘Ovo je samo danas, sutra će biti nešto drugo. Danas mi je potreban dan da plačem i ležim, da bih sutra mogao da budem dobro’. U Skandinaviji prednjači taj momenat da je u redu da imamo neke lične procese koji su paralelni sa našim poslovnim životom“, objašnjava.
Takođe, mreža podrške je njoj bila neizmerno važna.
„Treba da slavimo jedne druge – toliko je predivnih žena, koje bez obzira šta im život servira, rade odlične poslove, u najčudnijim industrijama. Manje prostora dajemo da slavimo te neverovatne uspehe“, podseća.
Ništa ne dolazi preko noći, za sve je potrebno vreme. Sve što je instant nije pravo. Treba verovati procesima u sebi, poručuje Maja Maletković.
***
Bonus video: 3D Biftek iz laboratorije
Pratite nas i na društvenim mrežama: