Domeniko Dolče i Stefano Gabana su i ove sezone prikazali novu kolekciju u Milanu, poznati i dalje obožavaju njihove kreacije, a vodeći modni magazini ih plasiraju na naslovne strane. Iako se činilo da svi iz modne industrije znaju za njihove sumnjive odluke i sistem vrednosti - Domeniko i Stefano i dalje jašu. U stvari - galopiraju.
Kako do sada nisu kenselovani? Već deceniju, uglavnom im je sve oprošteno. D&G imaju gomilu novca koji troše na sjajne reklame i uz to ulažu u svoju bogatu klijentelu. Opstanak brenda uprkos sramoti koja ih prati na društvenim mrežama je nešto poput studije slučaja u korporativnom upravljanju krizama. Tako bogati su iskoristili svoj status poluodmetnika i oko sebe okupili ljude koje modni insajderi ne bi smatrali vrednim.
Umesto da urade ono što su uradili drugi – Chanel, Gucci i Prada, koji su angažovali čoveka koji se bavi isključivo kriznim menadžmentom, a onda i ekipu koja je zadužena za pitanja diverziteta i inkluzije, D&G je napravio potpuno drugačiju strategiju. Zaposlili su nekog ko će se baviti samo poznatim ličnostima i VIP odnosima. Njegovo ime je Lućo di Roza i veteran je industrije u kojoj je proveo 15 godina radeći u Versace-u. U tom poslu je izgradio jako dobre odnose sa poznatim ličnostima i njihovim stilistima.
Stefano i Domeniko ne daju izjave kad naprave glupost. Oni komuniciraju isključivo uz pomoć svojih slavnih klijenata.
Pa na koje zvezde su se fokusirali?
„Neki ljudi u modnoj indistriji su poznati po udruživanju sa crnim umetnicima koje koriste, ali ih onda ne uključe u kampanje i na revijama ih ne stavljaju u prvi red. Dolče je u fazonu – hoćeš da sediš na mojoj reviji? Okej, mogu da ti platim. Hoćeš da sediš na mojoj reviji? Okej , možeš da dovedeš devetoro ljudi. Hoćeš da sediš na mojoj reviji? Tretiraćemo te kao superzvezdu što i jesi. Onda ih ugoste, a ne rade mnoge modne kuće to“, rekao je Kendal Verts, menadžer poznatih.
Godine 2015. su imali komentare protiv gej roditeljstva („Jedina porodica je tradicionalna“) i tada je Elton Džon pozvao na bojkot brenda. Dolče se izvinio, Džon mu je oprostio, a godinu dana kasnije dizajnerski duo je stavio istopolne roditelje na tašne i to baš u vreme kada je u Italiji bilo snažnog protivljenja zakonu o gej brakovima.
Godine 2016. su jedan od svojih modela sandala nazvali „sandalama za robove“, ali su na svom sajtu promenili ime proizvoda posle burnih reakcija.
Pamti se i njihova podrška Melaniji Tramp iz 2017. a 2018. su ponovo zakuvali kad su objavili podrugljiv i rasistički video kineske manekenke koja pokušava da jede italijansku kuhinju štapićima za jelo. Tada su rekli da su tako izrazili ljubav prema Kini i to pred reviju koja je trebalo da bude održana u Šangaju. Šou je otkazan, brend je povučen iz kineskih prodavnica, a pojavili su se pozivi na bojkot širom sveta. Stefano i Domeniko su se tom prilikom izvinili i povukli s društvenih mreža. Ipak, gnev ni tada nije potrajao. Već za godinu dana njihova roba je ponovo bila dostupna.
Društveni mediji mogu biti katalizator promena. Ono što se nekada lako moglo gurnuti pod tepih, na internetu izaziva bes i poziv na bojkot. To je primoralo mnoge brendove da preduzmu hitne mere i budu transparentniji, ali i dalje nije najjasnije da li postoje trajne posledice i da li je cancel kultura sistematski promenila modnu industriju. D&G dokazuju da promene ipak nisu baš onakve kakve nam se čine.
„Kompanije se ne bave društvenim promenama, bave se zarađivanjem novca. Na neki način, Dolče i Gabana su iskreniji, oni su u fazonu – Mi ćemo samo praviti modu, i prodaćemo je ljudima, to je naš posao. Imamo ovo smešno američko ubeđenje da možemo jednostavno da kupimo izlaz iz svih naših problema na nekom nivou, i mislim da svet ne funkcioniše tako“, kaže modni i kulturni novinar Judžin Rabkin za The Cut.
***
Bonus video: Modni trikovi koje možemo da ukrademo sa Nedelje mode u Parizu
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: