U grupi na Fejsbuku "ženska posla" u kojoj se dele saveti između žena svih uzrasta, ali i poentira na probleme s kojima se suočavaju, osvanula je objava koja je privukla veliku pažnju. Jedna korisnica je u svrhu izrade master rada postavila jednostavan zahtev. "Treba mi što više domaćih pesama čiji stihovi romantizuju/relativizuju muško nasilje nad ženama i/ili žensko poniženje.", napisala je ona. Odgovora je bilo zapanjujuće mnogo.
Muzička industrija oduvek je bila na meti kritika zbog nepromišljenih tekstova, koje često pevušimo bez preteranog razmišljanja o značenju ili poruci. Paralelno, naša realnost je i dalje duboko patriharhalno društvo, u kom se žena posmatra kroz prizmu muških potreba.
Nasilje nad ženama, nažalost, često je tema neumesnih viceva, a u ovoj Fejsbuk grupi istaknut je i neverovatan broj tekstova domaćih izvođača, stranih i domaćih, muških i ženskih, o čijoj potencijalnoj problematičnosti do sada nismo razmišljali.
Vulgarnosti, golotinja, perverzije i žena u inferiornom položaju ili pak u položaju obožavane figure zbog njenog fizičkog izgleda, kratak je opis savremene popularne muzike među kojima prednjače takozvani Jala Brat i Buba Koreli.
Od ovakve muzike nekako ni ne očekujemo ništa manje, međutim, izgleda da problem „romantizacije i relativizacije muškog nasilja prema ženama i ženskog poniženja“ nije došao sa „Jalama i Bubama“.
U komentarima pomenute objave na Fejsbuk grupi, osvanulo je preko 600 komentara sa primerima ovakvih pesama. Žene su osudile najrazličitije izvođače, pevačice, pevače, turbo folkere, rok grupe, pa čak i neke od najvećih domaćih pop zvezda.
„Toliko narodnjaka, čak proslavljenih u popularnim filmovima i veličanih, propagira u pesmama da su očajni od tuge zbog izvesne „proklete žene“, rone suze, zazivaju joj sve najgore u životu, slave svoju nesreću, a zbog njihovih pesama po kafanama padaju u sevdahe i lome čaše na svadbama… Nažalost, toliko toga ima – da je malo za jednu studiju“, napisala je jedna članica grupe.
Verovatno vas ne iznenađuje što se na ovom spisku nalaze pesme određenih turbo folk zvezda, međutim istaknuta su i neka eminentna imena domaće muzičke scene.
Jedna žena navela je tekst popularne pesme Zdravka Čolića „Kao moja mati“, uz komentar „ježim se kad čujem koliko ljudi voli ovu pesmu.“
„Ti nikad neces biti kao moja mati
sto je bila, ocu mom, kraljica, sluskinja
sve, al’ nikada po svom…“
Među kritikovanim, našla se i pop legenda Oliver Mandić. Njegov hit „Nije za nju“, oduvek je određenim fanovima smetao zbog sledećih stihova:
„Nije za nju, nije za nju
Covek k’o ja da je ocima pije
Nije za nju covek k’o ja
Za nju je tip da je psuje i bije“
Članice Fejsbuk grupe pomenule su zatim i hit Ace Lukasa „Voliš li me“.
„Voliš li me kad sam mrtav pijan
Volis li me kad pravi sam grubijan
Volis li me kad okolo se kurvam
I zdravlje zbog mene zauvek izgubis
Reci mi da me volis“
Bez kritike nije ostao ni pop pevač Saša Kovačević, zbog nepromišljenog teksta pesme „Kažeš ne“.
„Kažeš ne a misliš da
U mojoj sobi dva sa dva
Šta bi drugo mi radili?
Kažeš ne a želiš to
Sedam dana nedeljno
Što bi snove ti kvarili.“
Podjednak broj kritika dobile su i ženske pevačice, čiji tekstovi pesama imaju malo drugačiju problematiku. Naime, u većini navedenih pesama, svesno ili nevesno, žena je prikazana u inferiornoj poziciji, sa mazohističkim tendencijama i blagonaklonom pogledu na bol i nasilje.
Poznata Novosađanka Nataša Bekvalac pomenuta je zbog pesme „Ne valjam“, u kojoj pominje da žena pred muškarcem „drhti kao srna“ i prosto „ne valja“, šta god učinila.
„I kad tvoje greske redom ispravljam,
Ti si tu da pljunes mi u lice – Da ne valjam
Da me seces kao macem i da ne das mi da placem
Znam ne valjam sto ti kroz prste uvek progledam
i sto sam manja od makovog zrna i sto pred tobom drhtim ko srna.“
Kao i Romanina pesma u kojoj se najviše ponavljaju stihovi „rani me“.
„Rani me mili moj
u srce, u oko
ma rani me, svejedno
al’ ne ostavljaj me
rani me o, na pravdi Boga
uradi mi stvari gadne
nek’ i meni suza padne
rani me, rani me, rani me“
Žene u ovoj grupi skrenule su pažnju i na pesme snimljene u okviru kampanji za borbu protiv nasilja nad ženama. Spomenuta je pesma grupe Hladno pivo, u kojoj je prema rečima jedne korisnice „promašila poentu jer tekst govori o nasilju nad ženama iz ugla nasilnika“, što je samim tim kontraproduktivno.
„Ne treba onako da se radi. Čak su i konsultovali neke feminističke grupe, što ne znam kako je odobreno. Nisu snimili pesmu jer su hteli da vrše promociju nasilja, ali pesma govori o nasilju nad ženama iz ugla nasilnika, što je loše. Mislim, hvataš sebe da igraš i skačeš uz ovakav tekst. Volim ja Hladno Pivo, ali ova pesma je promašaj.
Ako se radi kampanja protiv nasilja, onda se: 1) govori iz ugla žrtve, 2) uvek mora da ima osnažujuć karakter i da se šalje poruka da iz svakog nasilja ima izlaz. Oni to nisu uradili, jbg“, piše u pomenutom komentaru.
Neki bi rekli da je ovakva stroga i kritička analiza svake pesme preterana i suvišna, dok drugi smatraju da je nasilje prema ženama kompleksan problem za čije rešavanje je potrebno promisliti o svakoj problematičnoj pori društva, pa čak to bile i „bezazlene“ pesme čije stihove uzvikujemo na žurci.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi i koliko vi obraćate pažnju na tekstove domaćih pesama?
Bonus video: Madona
Pratite nas i na društvenim mrežama:
https://www.facebook.
https://www.tiktok.com/@
https://www.pinterest.
https://www.instagram.