Miličina „ženska kolica“ želimo da vidimo svuda u Srbiji

Foto: Privatna arhiva

Svaka žena treba da proživi ciklus na dostojanstven način.

Proizvodi za menstruaciju su iz dana u dan sve skuplji, a povećava se broj žena koje ne mogu da ih priušte. Menstrualno siromaštvo je nevidljivi problem Srbije, koji u doba inflacije postaje još izraženiji.

Milica Ilčić, asistentkinja u nastavi na Fakultetu dramskih umetnosti, osmislila je inicijativu koja bi mogla da učini menstrualne proizvode dostupnijim svim ženama koje nisu u mogućnosti da ih kupe.

„Ženska kolica“ je inicijativa koja je pokrenuta pre desetak dana, sa idejom da se ženama koje nemaju finansijske mogućnosti da priušte sebi higijenske proizvode za menstruaciju oni obezbede besplatno. U pitanju su kolica ispunjena ulošcima i tamponima, kao i drugim sredstvima za higijenu, koja su za sada postavljena samo u Ustanovi kulture „Parobrod“ – ali se Milica nada da ćemo ih videti i u drugim institucijama u Srbiji.

Foto: Privatna arhiva

„Ovo je pilot projekat koji ima za cilj da se podigne svest o toj temi. Za sada, projektu su se priključili samo pojedinci, uglavnom devojke, koje su samoincijativno donosile proizvode. U drugoj fazi, želim da se obratim kompanijama, kako bi taj projekat zaživeo i van Beograda, u nekim manjim gradovima naše zemlje. Volela bih da ženska kolica budu postavljena u zdravstvenim, obrazovnim i kulturnim institucijama, zato što se tu žene koje su beskućnice ili siromašne osećaju sigurno. Takođe je moja pretpostavka da će tako neko to da kontroliše i da neće doći do zloupotrebe“, govori Milica za Zadovoljna.rs.

Cilj akcije je da pokaže da proizvodi za menstruaciju nisu luksuz, već neophodnost.

„Ako vam se nekad desilo da dobijete ciklus tokom puta, znate koliko je to neugodno – a zamislite kako je ženi beskućnici koja spava u parku. Samo treba da se zamislimo u koži te žene. Moja prijateljica, koja radi u Crvenom krstu, stalno dobija upite od žena za takve proizvode, a u programu nabavke ih nemaju, jer se ne tretiraju kao neophodni. Kad se rade humanitarne akcije, ljudi donose hranu, osnovne potrepštine, a niko ne razmišlja o tim proizvodima“, ukazuje Ilčić.

Foto: Privatna arhiva

„Jednoj ženi ciklus traje pet, šest dana, a ona sigurno za to vreme potroši do dve kutije određenih uložaka različite veličine. Ako računamo da koristi uloške najnižeg kvaliteta, svaka žena bi u proseku mesečno trebalo da izdvoji između 1.500 i 2.200 dinara“, dodaje ona.

Milica je, poput mnogih drugih žena, bila zapanjena cenama proizvoda za menstruaciju, koje su drastično porasle i kod nas i u Evropi – što ih je učinilo još manje dostupnim siromašnim ženama.

„Svi su šerovali to, a u razgovoru s mojim prijateljicama i studentkinjama zapitala sam se:’ Zar niko neće ništa uraditi?’ Pošto je nemoguće da se ruši inflacija, ovo je bio potez koji može dugoročno da bude inspiracija za neke malo ozbiljnije pokrete. Želela sam da za taj problem o kojem su svi pričali postavim neko pilot rešenje“, objašnjava.

Foto: Privatna arhiva

Takođe, problem je što je menstruacija još uvek stigma u našoj zemlji, još od školskih dana kada krišom tražimo uloške, do danas kad to radimo u kancelariji, kaže Milica.

„Muškarci ništa ne znaju o higijeni žene. Na nama je da edukujemo naciju, da omogućimo da svaka žena dostojanstveno proživi tih par dana mesečno“, jasna je.

Svi mogu da se uključe u akciju tako što će kupiti proizvode i dopuniti „Ženska kolica“, ali Milica takođe poziva sve da se aktiviraju u svojim lokalnim zajednicama, pa da postave kolica na istaknutim mestima, kao i da šeruju inicijativu da se za nju što više čuje.

***

BONUS VIDEO: Pitali smo Beograđane šta misle o menstrualnom odsustvu

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram