Šta se dešava sa haljinama nakon crvenog tepiha i gde one završavaju?
Dodela nagrade Oscar jedan je od najvažnijih događaja za Haute Couture, možda čak važniji i od nedelja mode na kojima se predstavljaju kolekcije. Tokom crvenog tepiha i danima nakon završetka ceremonije haljine se u svetskim medijima ocenjuju i prolaze detaljnu inspekciju kao i nominovani filmovi. Šta se dešava sa haljinama nakon ceremonije? Malo je verovatno da će neko od slavnih u istim tim haljinama ići u kupovinu namirnica. Kakva je sudbina couture haljina sa crvenog tepiha?
Prodajna kampanja pod nadzorom kupaca
Prvi korak u dugom hodočašću kojem prolaze haljina je prodajna kampanja koja traje oko tri nedelje. Čim siđe s modne piste, odjeća se pakuje i nosi u komercijalni izložbeni prostor koji je postavljen za kupce. Većina kupaca, posebno azijskih i američkih, obično preskoči Milano i ode samo u Pariz, tako da je za neke brendove potrebno prvo kreirati šourumu u Italiji, zatim Francuskoj pa nazad u Italiju, u Milano kako bi svi mogući kupci mogli videti uzorke.
Na kraju se u proizvodnju šalju samo odevni predmeti koji su premašili prag minimalne narudžbine.
Nije sva odeća s modnih revija namenjena za prodaju, već samo oko 30% one prikazane na modnoj pisti, dok je ostala, posebno spektakularnija, dizajnirana samo za modne piste, da bi kasnije postala arhivski komad kuće. Ovo je slučaj dizajnerima kao što su Jean Paul Gaultier, Mugler, Galliano, Schiaparelli, koji su tokom godina razvili spektakularne haljine da su ih slavne osobe ciklično birale tokom godina.
Slavne ličnosti i influenseri
Nakon kupaca, na redu su poznate ličnosti i influenseri. Kancelarija za medije modne kompanije i PR-ovi medijskih agencija odgovorni su za upravljanje užurbanim kretanjem odeće za magazine s jednog kontinenta na drugi. Ne samo da odlučuju kome će pozajmiti odeću i ko je prioritet, već moraju u svakom trenutku znati kuda ide odeća, jer su zajedno sa stilistima odgovorni za eventualnu štetu.
Neke poznate ličnosti imaju čast da nose odeću pre nego što ona krene u produkciju, a influenserima se odevni predmet pozajmljuje mesecima kasnije, u sezoni za koju su namenjeni, istovremeno sa izlaskom kolekcija u radnje, u marketinškoj kampanji sa objavama koje privlače korisnike da kupuju svakodnevnu i jeftinu odeću od one sa crvenih tepiha jer je kupcima pristupačnija.
Životni ciklus kolekcije uzoraka je stoga izuzetno dug: podeljen je na dugu sezonu, kada magazini snimaju jesensko-zimske editorijale, i kratku sezonu, proleće-leto, kada influenseri nose i objavljuju odeću na društvenim mrežama.
Kad haljina postaje arhiv?
Mnogo meseci nakon revije, skoro sva odeća se vraća na prvobitno mesto. Odavde neka završe u internoj prodaji za zaposlene, novinare i insajdere iz industrije, druga završi u prodajnim mestima, veliki brendovi uglavnom pohranjuju svoje uzorke u skladište ili arhivi, i odavde se neki odevni predmeti pozajmljuju za filmove ili umetničke projekte.
Arhivi su takođe glavni izvor izložbi vrhunskih dizajnera, pa tako Musée Yves Saint Laurent Paris ima stalnu postavku istoimenog dizajnera, ali i privremene izložbe kao što je izložba posvećena Thierryju Mugleru u Muzeju dekorativne umetnosti. Ovo je proces kojim, uz malo sreće, haljina sa modnih pista odlazi u istoriju, piše FBL.
***
Bonus video: Dodela Oskara 2022. – poznati na crvenom tepihu
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: