Ovo je bila sezona u kojoj su manekenke najviše padale na pistama.
Modeli su ove sezone na pistama padali čini se više nego ikad. Njihova lica bila su na ivici suza dok su odvažno obavljale svoj posao u neudobnoj, nestabilnoj obući. Najgori model je verovatno čuveni Valentino zbog kog je više manekenki palo, a setimo se i revije visoke mode na kojoj je supermodel Kristen Mekmenami vidno poludela zbog užasne obuće u kojoj posrće, a onda trijumfalno zafrljači cipele preko piste i nastavlja bosa s uzdignutom glavom.
Ovakve štikle nisu samo izuzetno visoke, one su i opasne, ali su odjednom sveprisutne na pistama iako na ulicama masovno viđamo patike. Vrtoglave štikle decenijama pronalaze svoje mesto u modi, a prolećna kolekcija Versace 2021. je započela novi, opasan trend platformi koji i dalje viđamo svuda. Manekenke su tako na pisti ove sezone izuvale Fendi glomazne platforme, a Balmain modeli su delovali kao sprave za mučenje. I na reviji Vivienne Westwood manekenka je pala dok je pokušavala da se održi u nemogućoj obući.
Zašto se ovo dešava baš sada? Moda je ciklična i 2010. se vraćaju podsećajući nas na estetiku tog vremena. Cipele koje asociraju na kostim vanzemaljaca Alexander McQueen iz kolekcije proleće 2010. su bile ekstremno visoke, dok za tim trendom nije zaostajala ni Prada s kolekcijom proleće 2009.
Isto tako, modni istoričari takođe misle da novi talas mučnih štikli ima veze sa post-pandemijom.
„Posle dve godine u pidžami, ideja je da se morate obući kao da idete na dodelu Oskara. Ovo nije iznenađujući potez modne industrije, jer je neophodno napraviti profit, to smo videli i u prošlosti. Svaki put kada postoji period kretanja ka komforu i funkcionalnosti, postoji kontra reakcija koja vraća nepraktično. I 1920-ih i posle Drugog svetskog rata imali su takve periode“, kaže istoričar Einav Rabinovitch-Fox.
Možda ideja o cipelama koje se pokazuju umesto da služe za hodanje ima veze i sa našim kolektivno povećanim vremenom koje provodimo ispred ekrana i opsesiji viralnim na mrežama. Trenutno, modne revije su sve fokusirane na užurbane trenutke, sa brendovima koji pokušavaju da nadmaše jedni druge i bore se za najveći broj pregleda na društvenim mrežama, poput onog čemu smo svedočili sa Coperni haljinom u spreju.
Setimo se nasmejane Naomi Kembel koja pada na reviji Vivienne Westwood 1993. godine. Ovaj prizor je postao mim, ali cela situacija ne čudi jer su same cipele imale platformu plus 30 cm štiklu. Kasnije Naomi je otkrila da su je i drugi dizajneri pitali da li bi i mogla da padne i na njihovim revijama.
Da li su super visoke štikle 2023. još jedan pokušaj privlačenja pažnje? Kada cipele i padajuće manekenke zasene odeću, to se ne zaboravlja lako. Ali budimo iskreni: ponižavajuće je i nehumano da žene padaju zbog obuće koju nose, verovatno se mnoge od njih i povrede. Nažalost, to je takođe ono što dobija puno pregleda na mreži. Ljudi vole da se zabavljaju na uštrb drugih.
Naravno, dobre cipele na štiklu čine da se osećamo samopouzdano i transformišu bilo koji stajling. Nažalost, na mnogo načina, moda se kreće vrtoglavom brzinom unazad. Štikle koje se jedva nose stavljaju žene u položaj lutaka – osuđenih na propast i deluju kao zamka jer će ljudi jedva dočekati da vas „rastrgnu“ ako ih ne iznesete kako je zamišljeno da treba. U to ćete se uveriti ako pogledate komentare na iskustvo Kristen Mekmenami na Valentino reviji.
U 2023. obuća u kojoj ne može da se hoda je u oštroj suprotnosti sa onim što se nosi u stvarnom životu. Kad ćemo se spustiti na zemlju i hoćemo li?
***
Bonus video: Vuk i Dimitrije ocenjuju MAC autfite bez dlake na jeziku – ovo morate da čujete
Pratite nas i na društvenim mrežama: