Ženama se oduvek nameću nerealni standardi lepote, a čini se da su i brojni modni brendovi deo tog problema, jer često nisu inkluzivni u veličinama koje nude. Takođe, iste veličine odeće drastično se razlikuju od radnje do radnje. Proverili smo ove tvrdnje u praksi.
Verovatno vam se desila situacija da pronađete savršeni komad koji vam se jako dopadne, ali da onda shvatite da ne postoji u vašoj veličini. Ovu agoniju proživaljvaju mnoge žene kada odu u kupovinu.
Čini se kao da su brednovi koji su nama u Srbiji dostupni u tržnim centrima, gde najčešće kupujemo, zacrtali određeno telo „savršene“ žene prema kojoj se pravi većina odevnih komada. Nema veze što tek mali broj žena zaparavo izgleda kao manekenka iz kataloga.
Kako lično baš volim da gomilam odeću, godinama posećujem tržne centre, pa sam primetila nekoliko problematičnih stvari. Prvo, dve trećine radnji u srpskim tržnim centrima nisu dovoljno inkluzivne kada je reč o veličinama. Dok osoba koja nosi S ili M veličinu može da bira odeću iz recimo 10 radnji, osoba koja nosi XL ili veći broj primorana je da svede svoj šoping na 3, 4 radnje. Zašto ne bismo svi mogli da imamo jednaku mogućnost izbora, i zašto su ove osobe samo zbog svog konfekcijskog broja isključene iz vizije brojnih modnih kuća? Iza toga se krije dublji problem društva koje od žene očekuje da ima određeni oblik tela, dok se sve što odudara od toga svim silama eliminiše.
Drugo, veličine odeće uopšte nisu standardne, dakle iste u svim radnjama. Što je u redu, međutim razlike su zaista drastične – veličina S u jednoj radnji ista je kao veličina L u drugoj radnji. Žene to dobro znaju jer često nose različite veličine gornjih i donjih odevnih komada. Čini se kao da brendovi ciljano biraju ko će biti njihovi kupci, što takođe nije problem generalno, ali brojne žene to stilski ograničava. Da, tačno je da većina kupuje klasične komade, koji se mogu naći u raznim varijacijama u inkluzivnim radnjama, ali čim poželite nešto zabavno, trendi, moderno – to uglavnom možete da nađete samo u radnjama gde je najveća veličina L. Dakle, kao da brendovi diktiraju šta smemo da nosimo u odnosu na naše godine / oblik tela.
Pokušala sam da prikažem ove tvrdnje u praksi, pa sam pozvala drugarice da zajedno probamo istu veličinu u pet različitih radnji. Probale smo komade koje gotovo svaka žena ima u ormaru. Drugarica koja nosi veličinu L i ja koja nosim veličinu S probale smo male crne haljine, dok je treća drugarica, koja takođe nosi L, ispobala razne verzije bele majice.
Ovako je tekao naš „eksperiment“.
Prva radnja
Odlučile smo da prvo odemo u radnju koja je najpopularnija među Srpkinja – svi verovatno pretpostavljate o kojem se španskom brendu radi. Tamo smo probale ovu malu crnu haljinu koja je delovala idealna za svaki dan, ali smo u svlačionici doživele iznenađenje: imala je šlic skoro do pola stomaka, dakle verovatno je predviđena za plažu. Drugarica u sredini probala je slatku majicu sa karnerima. Komadi su nam odgovarali, ali smo primetile da za dosta odeće ne postoji veličina XL.
Druga radnja
Zatim smo otišle do radnje koja važi za dosta inkluzivnu što se tiče veličina, a poznata je i po popularnoj liniji donjeg veša. Odmah s vrata nas je prodavačica upozorila da probamo komade za broj manje od onog koji inače nosimo, jer je „odeća ogromna“. Ipak smo uzele komade u svojim veličinama. Moja S haljina je bila sasvim adekvatna, dok je drugarici L ipak bila prevelika. Bela L majica takođe je bila savršena. Izašle smo sa pozitivnim utiskom što se tiče opsega veličina – ali se u ovoj radnji ipak prodaju komadi koji su svi u istom stilu, nema tu nekakvih odstupanja ili igranja. Za svaki dan, sasvim okej, osim što su cene značajno veće nego u ostalim radnjama.
Treća radnja
Posle komfora, usledio je šok i ulazak u svet mikro veličina. Ove komade probale smo u radnji koja je poznata po odeći namenjenoj mlađima, koja uvek ima krojeve i komade koji su tog trenutka u svetu apsolutni hit, i gde možete da nađete razne neobične i zabavne stvari. Ali, samo ako ste jako sitne građe. Bela majica veličine L ovde je drugarici ipak bila premala i prekratka, kao što se može videti. Ne možete tu naći klasičnu malu crnu haljinu, već samo sa nekim čudnim detaljem, kao što je izraz na ovom jako nezgodnom mestu.
Ovo je još jedna verzija male crne haljine u ovoj radnji – koja nije mogla da se nađe u veličini L, pa se drugarica uvukla u M. Naravno, haljina joj je bila previše kratka i tesna, kao i meni. Za većinu odeće veličina L je odavno rasprodata, valjda zato što je to jedina veličina u radnji u koju može da stane normalna žena. Za veličinu XL verovatno nikad nisu čuli.
Probale smo i ovu dužu haljinu, za koju smo se obe složile da je čist pakao. Materijal je jeziv, a sam postupak oblačenja izaziva klaustofobični napad, jer se zaglavi negde u predelu grudi. Kada je konačno obučete, toliko steže da se čini da osećate svaki svoj organ u telu. Najgore je što je ova radnja jedna od tri koje su bukvalno identične: imaju samo varijacije jednog te istog modela majice, pantalona, jakne…
Četvrta radnja
Posetile smo još jednu radnju gde nude odeću u širokom rasponu veličina. Tamo je haljina veličine S meni bila prevelika, dok je ona koju je probala drugarica u veličini L bila savršena. Iznenađenje je doživela drugarica koja je probala majice, kojoj veličina L u ovoj radnji ipak nije bila velika, ali nije ni najbolje odgovarala. Ova radnja je takođe dokaz da plus-size odeću prave samo u jednoličnom, klasičnom stilu – a neke atraktivnije komade nismo videli.
Peta radnja
Najzad, rešile smo da završimo ovaj pohod radnjom koja se takođe očigledno trudi da privuče mlađe potrošače. Odeća je uglavnom sportska, pa smo mogle da nađemo samo dve verzije male crne haljine, od kojih je jedna ovog kroja i materijala koji su odavno izašli iz mode. Ali veličine su bile odgovarajuće. Majica u veličini L koju je probala drugarica, ipak joj je stajala kao da je zapravo S.
Nismo odolele ispobavanju i ove lagane haljine, a ispostavilo se da nam super stoji u našim uobičajenim veličinama.
Eksperiment bi možda bio uspešniji da se veličine koje inače nosimo drastičnije razlikuju, ali smo na ovaj način pokušale da vam dočaramo da su razlike između radnji poprilično velike. Zato je za mnoge žene i dalje šoping užasno iskustvo ispunjeno frustracijom.
Svetski brendovi postaju sve više inkluzivni, ali smo ipak daleko od pravih promena i pravog osećanja da zaista uvažavaju žene svih oblika tela. Niko ne bi trebalo da se oseća loše zbog odeće, već naprotiv, moda treba da nam služi kao još jedan način izražavanja i razonode. A za to nam je potrebna što veća mogućnost izbora, za sve.
***
Bonus video:
Pratite nas i na društvenim mrežama: