Zašto Dolce & Gabbana opstaju uprkos svemu

dg
Foto: Fotogramma / Splash / Profimedia

Domeniko Dolče i Stefano Gabana su i ove sezone prikazali novu kolekciju u Milanu, poznati i dalje obožavaju njihove kreacije, a vodeći modni magazini ih plasiraju na naslovne strane. Iako se činilo da svi iz modne industrije znaju za njihove sumnjive odluke i sistem vrednosti - Domeniko i Stefano i dalje jašu. U stvari - galopiraju.

Kako do sada nisu kenselovani? Već deceniju, uglavnom im je sve oprošteno. D&G imaju gomilu novca koji troše na sjajne reklame i uz to ulažu u svoju bogatu klijentelu. Opstanak brenda uprkos sramoti koja ih prati na društvenim mrežama je nešto poput studije slučaja u korporativnom upravljanju krizama. Tako bogati su iskoristili svoj status poluodmetnika i oko sebe okupili ljude koje modni insajderi ne bi smatrali vrednim.

DG
Foto: Pixelformula / Pixelformula / Profimedia

Umesto da urade ono što su uradili drugi – Chanel, Gucci i Prada, koji su angažovali čoveka koji se bavi isključivo kriznim menadžmentom, a onda i ekipu koja je zadužena za pitanja diverziteta i inkluzije, D&G je napravio potpuno drugačiju strategiju. Zaposlili su nekog ko će se baviti samo poznatim ličnostima i VIP odnosima. Njegovo ime je Lućo di Roza i veteran je industrije u kojoj je proveo 15 godina radeći u Versace-u. U tom poslu je izgradio jako dobre odnose sa poznatim ličnostima i njihovim stilistima.

Stefano i Domeniko ne daju izjave kad naprave glupost. Oni komuniciraju isključivo uz pomoć svojih slavnih klijenata.

DG
Foto: Matteo Prandoni/BFA / Shutterstock Editorial / Profimedia

Pa na koje zvezde su se fokusirali?

„Neki ljudi u modnoj indistriji su poznati po udruživanju sa crnim umetnicima koje koriste, ali ih onda ne uključe u kampanje i na revijama ih ne stavljaju u prvi red. Dolče je u fazonu – hoćeš da sediš na mojoj reviji? Okej, mogu da ti platim. Hoćeš da sediš na mojoj reviji? Okej , možeš da dovedeš devetoro ljudi. Hoćeš da sediš na mojoj reviji? Tretiraćemo te kao superzvezdu što i jesi. Onda ih ugoste, a ne rade mnoge modne kuće to“, rekao je Kendal Verts, menadžer poznatih.

Godine 2015. su imali komentare protiv gej roditeljstva („Jedina porodica je tradicionalna“) i tada je Elton Džon pozvao na bojkot brenda. Dolče se izvinio, Džon mu je oprostio, a godinu dana kasnije dizajnerski duo je stavio istopolne roditelje na tašne i to baš u vreme kada je u Italiji bilo snažnog protivljenja zakonu o gej brakovima.

Godine 2016. su jedan od svojih modela sandala nazvali „sandalama za robove“, ali su na svom sajtu promenili ime proizvoda posle burnih reakcija.

dg
Foto: Jin Yu / Avalon / Profimedia

Pamti se i njihova podrška Melaniji Tramp iz 2017. a  2018. su ponovo zakuvali kad su objavili podrugljiv i rasistički video kineske manekenke koja pokušava da jede italijansku kuhinju štapićima za jelo. Tada su rekli da su tako izrazili ljubav prema Kini i to pred reviju koja je trebalo da bude održana u Šangaju. Šou je otkazan, brend je povučen iz kineskih prodavnica, a pojavili su se pozivi na bojkot širom sveta. Stefano i Domeniko su se tom prilikom izvinili i povukli s društvenih mreža. Ipak, gnev ni tada nije potrajao. Već za godinu dana njihova roba je ponovo bila dostupna.

dg
Foto: Nicolas ASFOURI / AFP / Profimedia

Društveni mediji mogu biti katalizator promena. Ono što se nekada lako moglo gurnuti pod tepih, na internetu izaziva bes i poziv na bojkot. To je primoralo mnoge brendove da preduzmu hitne mere i budu transparentniji, ali i dalje nije najjasnije da li postoje trajne posledice i da li je cancel kultura sistematski promenila modnu industriju. D&G dokazuju da promene ipak nisu baš onakve kakve nam se čine.

„Kompanije se ne bave društvenim promenama, bave se zarađivanjem novca. Na neki način, Dolče i Gabana su iskreniji, oni su u fazonu – Mi ćemo samo praviti modu, i prodaćemo je ljudima, to je naš posao. Imamo ovo smešno američko ubeđenje da možemo jednostavno da kupimo izlaz iz svih naših problema na nekom nivou, i mislim da svet ne funkcioniše tako“, kaže modni i kulturni novinar Judžin Rabkin za The Cut.

***

Bonus video: Modni trikovi koje možemo da ukrademo sa Nedelje mode u Parizu

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram