Šta se u telu zapravo dešava ako svakog dana piješ voćni sok

Fitnes i ishrana 03. okt 202109:31
voćni sok
Foto: Z Jan / Panthermedia / Profimedia

Mnogi žive u uverenju da su voćni sokovi, poput soka od pomorandže ili jabuke, neizostavan deo zdrave ishrane. Doskoro bilo je nemoguće videti reklamu za doručak bez čaše soka u sklopu hranljivog i uravnoteženog doručka. Ali dok pruža vitamine i minerale, konzumiranje voćnih sokova ima i brojne nedostatke.

To nikako ne znači da bi ih trebalo potpuno isključiti iz upotrebe. Sokovi koji sadrže 100 odsto voća bez dodatog šećera mogu da budu deo zdrave ishrane, tvrde smernice za ishranu objavljene u SAD 2020. godine. Ipak, konzumiranje voćnog soka ne pruža sve prednosti koje pruža konzumiranje sirovog voća, prenosi N1.

Iako se jedna šoljica voćnog soka izjednačava sa jednom šoljicom voća kao dnevni preporučeni unos, celo voće pruža ipak više koristi, kao što su dijetalna vlakna koja pomažu smanjenje nivoa holesterola i rizika za srčane bolesti.

Svakodnevno ispijanje voćnih sokova ima sledeće negativne posledice:

Povišen nivo šećera u krvi

Očekujte nagli skok šećera u krvi usled preteranog ispijanja voćnih sokova, a ubrzo i nagli pad.

„Kad god pijete sok, svi šećeri koji se nalaze u njemu vrlo brzo se apsorbuju. Tako brza apsorpcija naglo povećava nivo šećera u krvi“, kaže za Livestrong.com Aleksandra Salcedo, dijetetičarka.

Visok glikemijski indeks

Hrani se dodeljuje vrednost glikemijskog indeksa u zavisnosti od toga koliko sporo ili brzo povećavaju nivo glukoze u krvi.

Osobe s preddijabetesom i dijabetesom moraju da se fokusiraju na ishranu sa niskim glikemijskim indeksom. Sok od jabuke ima glikemijski indeks 44, dok cela jabuka ima 39, sok od pomorandže 50, a cela pomorandže 40.

Nedostatak vlakana

Ako vam sokovi služe kao zamena za unos voća, propuštate unos vlakana, koja su najzaslužnija za status voća kao nezaobilazne svakodnevne namirnice. Poređenja radi, čaša soka od pomorandže sadrži 0,5 grama vlakana, a cela pomorandže 4,4 grama vlakana.

Višak kilograma

Voćni sokovi mogu da imaju mnogo kalorija, pa preterane količine mogu da dovedu do viška kilograma.

„Više od jedne čaše soka dnevno nije baš dobra ideja kada su u pitanju kilogrami“, tvrdi Salcedo.

Ako ste veliki ljubitelj voćnih sokova, uspostavite ravnotežu svakodnevnom fizičkom aktivnošću i izbalansiranom ishranom.

Problem sa zubima

Ono što jedete i pijete deluje na vaše zube, a veća količina voćnih sokova može da dovede i do erozije zuba. To dovodi do boli ili osetljivosti pri ispijanju hladnih, vrućih ili slatkih pića, kao i do promena boje zuba i karijesa.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram

BONUS VIDEO: POSNA DIJETA