Šta se događa u telu ako svaki dan uzimate vitamin C

Fitnes i ishrana 27. nov. 202110:01
Podeli:
vitamin C
Foto: MARKUS SCHOLZ / AFP / Profimedia

Vitamin C se nalazi u nekim namirnicama prirodno, nekima se dodaje, a dostupan je i kao dodatak ishrani. Ali kako svakodnevno uzimanje ovog vitamina utiče na telo?

Prema rečima dr Darena Marinisa, ovaj vitamin je esencijalan dodatak svakodnevnoj ishrani, a znati kako on utiče na telo je važno.

“Vitamin C se ne proizvodi u organizmu i stoga ga je potrebno unositi putem hrane“, izjavio je.

Vitamin C se nalazi u citrusnom voću, ali i povrću, a neki vole da ga unose pomoću suplemenata.

Nedostatak vitamina C može uzrokovati brojne zdravstvene probleme, a među najčešćim simptomima su gubitak težine, umor, upaljene desni koje znaju i da krvare, rane kojima treba dugo da zarastu, prehlada za prehladom i sl.

“Vitamin C je esencijalna komponenta vezivnog tkiva i igra veliku ulogu u njegovom oporavku“, navodi dr Marinis.

Antioksidansi mogu da spreče oštećenje ćelija, a samim tim deluju dobro na zdravlje, kada je u pitanju oksidativni stres.

Dr Marinis objašnjava da je vitamin C potreban za biosintezu kolagena i zato se nalazi u tako puno kozmetičkih proizvoda, piše N1.ba.

Postoje dokazi da on drži bolesti srca podalje, a jedna od najvećih sprovedenih studija, koja je uključivala 85.000 žena, pokazala je kako unos vitamina C putem namirnica, ali i suplemenata, smanjuje rizik od koronarnih bolesti.

Postoje takođe i dokazi da vitamin C može da prevenira bolesti povezane sa starenjem, makularnu degeneraciju i kataraku, dva vodeća uzroka gubitka vida.

Smatra se odličnim pomagačem jakog imuniteta, ali neki stručnjaci ističu da ne mora da bude toliko dobar u sprečavanju prehlade, kako ste možda mislili. On može da skrati trajanje prehlade, dodaje dr Marinis i objašnjava da osim toga može i da smiri uobičajene simptome kod opšte populacije, a verovatno zbog antihistaminskog delovanja radi visoke doze vitamina C.

Iako nije toksičan niti će uzrokovati teške posledice ako se uzima u prevelikoj dozi, može biti odgovoran za probleme poput proliva, mučnine i grčeva u stomaku.

Postoje neki dokazi koji upućuju na to da visoke doze vitamina C mogu da podstaknu određene reakcije koje će uzrokovati nastanak kamena u bubregu.

Vitamin C će doprineti apsorpciji gvožđa, a jedna studija je pokazala da samo 100 mg vitamina C može da podstakne bolju apsorpciju gvožđa u krvi.

Budući da je nemoguće stvoriti veću zalihu ovog važnog nutrijenta, vrlo je važno svakodnevno ga uzimati u dovoljnoj količini. Birajte paprike, pomorandže, ananas, limun i grejp, jagode, papaju, brokoli, prokelj, zelje, kelj, kivi i peršun. Dobro je imati na umu i da termička obrada namirnica uništava sav vitamin C, stoga pripazite na način pripreme hrane.

Preporučena dnevna doza iznosi 90 mg za muškarce, 75 mg za žene, a pušači i osobe koje boluju od artritisa trebalo bi da uzimaju dodatnih 35 mg svakodnevno.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram

BONUS VIDEO: Biljna ishrana – sirova hrana