Najbolje sezonske namirnice s pijace

Podeli:
voće povrće
Foto:Christian Kober / robertharding / Profimedia

Šarenilo na pijačnim tezgama mami nas da uzmemo od svega pomalo, posebno jer u ovim vrelim danima najviše prijaju voće i povrće. Ipak, među sezonskim namirnicama koje su nam dostupne moguće je izdvojiti one koje su zaista najzdravije.

Lubenica

Nije lako izgledati pristojno kad se jede lubenica jer malo šta prija kao parče (ili činija) lube u vrelom letnjem danu. Osim što je slatka, lubenica i sjajno dođe kad dehidriramo po vrućini jer je čini preko 90 odsto vode. Pored toga, ona je bogata likopenom, za koji studije kažu da je dobra preventiva za rak. A pošto lubenica ima samo 44 kalorije na jednu šolju iseckanog ploda, nema razloga da se mnogo suzdržavate kad navalite na nju i ako ste na dijeti. Takođe, lubenica je odličan izvor vitamina C, A i vitamina B kompleksa, ali i minerala kao što su kalijum, cink, bakar.

Tikvice

Za razliku od lubenice, manje je poznato da su i tikvice vrlo bogate vodom – čak preko 92 odsto. One sadrže mangan, kalijum, magnezijum, vitamine A, C i K, kao i vlakna, koja su bitna za probavu.

Takođe, ovo povrće sadrži antioksidante poput luteina, te mogu da preveniraju uzročnike mnogih bolesti, pre svega srčanih i moždanih, pišu na sajtu MedicalNewsToday.

Da sve bude bolje, tikvice svakom jelu daju poseban šmek, te ih možete dinstati, pržiti, peći. Sve popularniji je i čips od ovog povrća, kao i špagete.

Krastavac

Krastavci su takođe puni vode, pa odlično dođu u tople dane, obično kao nezaobilazni sastojak salata. Sadrže minerale kao što su fosfor i magnezijum, a imaju i nešto kalcijuma.

Krastavci ne sadrže minerala i vitamina kao drugo povrće i voće, ali zato obiluju nutrijentima pod nazivom kukrbitacini za koji neke studije kažu da ima antidijabetski efekat.

Voda sa krastavcem je takođe popularno letnje piće onih koji ne vole čistu vodu. Nasecite krastavac na kolutove, stavite u veću flašu vode i ostavite u frižideru oko sat vremena. Sjajno ćete se osvežiti, a i, kako pokazuju pojedina istraživanja, to vam može pomoći i da izgubite kilograme.

Paradajz

Paradajz je bogat vitaminima K i C, kao i kalijumom. Sadrži i likopen koji je važan za naše telo jer sprečava štetu na ćelijama koju prave loši slobodni radikali, a dobar je i za naš vid.

Na sajtu MedicalNewsToday pišu da paradajz u ishrani pomaže da se zaštitimo od raka, da održimo normalan krvni pritisak, kao i da snižava nivo glukoze u krvi kod onih koji imaju dijabetes.

Paradajz možete da jedete u salatama, sendvičima, sosovima, možete da ga grilujete – samo ga pre toga dobro operite jer je često prskan, pa sadrži dosta pesticida.

Dinja

Ova slatka letnja namirnica, posebno ananas-dinja, kao i paradajz, ima dosta kalijuma, ali i vitamina C. Sadrži i folate, magnezijum i vitamin K.

Puna je vode, što je odlično posebno leti kada je zbog znojenja treba nadoknaditi. Dinja čuva naše oči, a pošto je bogata nutrijentom kolinom, ona na telo deluje i protivupalno.

Ipak, oni koji imaju problema s dijabetesom, treba da pripaze jer neke vrste dinje imaju dosta šećera.

Breskve

Sočna slatka breskva omiljeno je voće mnogima, a pritoim je i vrlo zdrava. Dok uživamo u njoj, unosimo preko potrebne vitamine C, A, E i K, ali i minerale kalijum i gvožđe. Samim tim, jačamo zdravlje, pročišćavamo organizam i borimo se protiv otrova koje usnoimo kroz vazduh i hranu.

Breskve možete da jedete i u voćnim salatama i letnjim kremastim kolačima, ali i da je ubacite u smuti.

Šargarepa

Šargarepe su odličan izvor beta-karotena, odnosno vitamina A, a studije govore da su dobre za prevenciju karijesa, visokog pritiska, i to zbog vitamina B kompleksa, kao i za probleme s varenjem, poput zatvora i dijareje.

Sadrže i folate, vitamin K i vlakna koja su jako važna za naš metabolizam.

Šargarepu možete grickati samu naseckanu na štanglice – ili celu, možete da je nasečenu na kolutiće ubacite u salatu, a možete i da napravite vrlo zdrav u ukusan sok od ovog povrća.

Pečeni kukuruz

Kukurzu bez masti i soli na vatri sjajna je letnja užina jer je bogat vlaknima, a ima malo kalorija. Purenjake deca obožavaju, a gode i starijima. Kad birate kukuruz za pečenje ili kuvanje, znajte da je od belog bolji žuti jer sadrži više vitamina A, pišu na sajtu Health.

I kad se sve sagleda, jasno jeda treba da iskorisitmo ovo godišnje doba koje nam nudi sveže i lako dostupne namirnice koje su i slasne, ali i jako zdrave.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

BONUS VIDEO: KELERABA