Kako začinjena hrana zaista utiče na nas

Fitnes i ishrana 11. jun. 202109:51
Podeli:
začini zdravlje
Foto: GEOFF KIDD / Sciencephoto / Profimedia

Dva nova istraživanja Američkog društva za ishranu (ASN) utvrdila su da konzumiranje začina i njihovo uključivanje u ishranu donosi brojne koristi za zdravlje, od pozitivnih protivupalnih dejstava do smanjenja krvnog pritiska i snižavanja holesterola.

Na ovonedeljnom onlajn sastanku NUTRITION 2021 Američkog društva za ishranu (ASN), naučnici sa „Penn State University“ i „Clemson University“ trebalo bi da predstave nalaze dva istraživanja koja su utvrdila koristi konzumiranja bilja i začina za zdravlje kardiovaskularnog sistema, prenosi N1.

„Istraživanja su pokazala zdravstvene benefite nastale uključivanjem biljaka i začina u ishranu, uključujući i protivupalna svojstva“, rekla je Kajla Kiršner, nutricionista iz bolnice Lenoks Hil u Njujorku, za Healthline.

Jedno istraživanje pokazalo je da dodavanje bilja i začina u obroke može da pomogne u smanjenju krvnog pritiska kod ljudi kojima preti srčana bolest. Druga studija povezala je dodatke začina sa nižim nivoom holesterola kod osoba sa dijabetesom tipa 2.

„Ovo istraživanje pomoći će nam da procenimo dozu, upotrebu i kratkoročne efekte“, rekla je Kiršner i dodala da se nadaju da će buduće studije pružiti dokaze o dugoročnim efektima.

Pročitajte još:

Prednosti za krvni pritisak

Otkrića istraživanja aprovedenih na „Penn State University“ i „Texas Tech University“, koja su ispitivala kardiometaboličke efekte dodavanja bilja i začina u tipičnu američku ishranu, ukazuju na to da dodavanje suvih začina u uobičajene recepte ima blagotvoran efekat na krvni pritisak, glavni faktor rizika za srčane bolesti.

Istraživanje je obuhvatilo 71 odraslu osobu iz SAD sa gojaznošću i drugim stanjima koja povećavaju rizik od srčanih bolesti. Tokom istraživanja učesnici su jeli tipičnu američku ishranu, gde 50 odsto kalorija dolazi iz ugljenih hidrata, 17 odsto iz proteina i 33 odsto iz masti, uključujući 11 odsto iz zasićenih masti.

Svake četiri sedmice učesnici su menjali verzije ishrane unoseći različitu količinu začina. Istraživači su otkrili da su učesnici imali najniži nivo krvnog pritiska 24 sata nakon pridržavanja ishrane sa začinima. Međutim, nisu otkrili razlike u nivou holesterola ili šećera u krvi.

Snižavanje nivoa holesterola

Još jedna prezentacija na ovonedeljnom sastanku ASN istraživaće rezultate nedavne revizije istraživanja koje je pronašlo vezu između dodataka začina i nižeg nivoa holesterola kod ljudi s dijabetesom tipa 2.

Sistematski pregled dostupnih članaka u časopisima o đumbiru, cimetu, kurkumi, kurkuminu i kurkuminoidima ukazivao je na povezanost sa poboljšanim lipidnim profilom.

Pregled je obuhvatio 28 nasumičnih kontrolisanih ispitivanja, u kojima su ljudi sa dijabetesom tipa 2 dobijali suplemente đumbira, cimeta, kurkume, kurkumina ili kurkuminoida.

Preliminarni nalazi pokazuju da ovi začini mogu da ponude potencijalnu korist ljudima sa dijabetesom tipa 2 i nezdravim visokim nivoom holesterola.

Ispitivanja su trajala od jednog do tri meseca i dala su različita saznanja za različite začine i njihovo doziranje.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram