Kako da piješ vodu da bi lakše smršala

Podeli:
voda žena pijenje vode
Od hidratacije do dobre linije, Foto: Sporrer/Rupp / ImageSource / Profimedia

Može li vam povećanje unosa vode zaista pomoći da postignete svoje ciljeve u dijeti? I, ako može, koliko vode treba da pijete da biste smršali?

Ako pokušavate da smršate, unošenje jednostavnih promena u svoj način života, kao što je odlazak napolje u duže šetnje, smanjenje nivoa stresa i pijenje više vode, može izgledati kao najmanje neodoljiv, a možda i najodrživiji način delovanja, piše Shape.

A šta je sa vodom? Koliko vode treba da pijete da biste smršali? Dva stručnjaka za ishranu to objašnjavaju.

Zašto je voda važna?

Pre nego što se otkrije potencijalna uloga vode u gubitku težine, trebalo bi da znate koje su ključne prednosti zadržavanja hidratacije na prvom mestu.

„Za početak, pijuckanje preporučene količine tečnosti svakog dana — bilo da je to čista voda, biljni čaj, kafa, smutiji ili supe i jogurt (da, tečna hrana se računa) — pomaže da vaše telo nesmetano radi”, kaže Moli Kimbal, registrovana dijetetičarka u Nju Orleansu. Tečnosti igraju ulogu u određenim metaboličkim procesima, kao što su varenje ugljenih hidrata, masti i proteina i razlaganje vitamina koje jedete u oblik koji vaše telo može da apsorbuje i koristi. Kimbal objašnjava da je tako naš status hidratacije neophodan za sve te stvari da se dese.

Osim toga, istraživanja pokazuju da konzumiranje tečnosti pomaže vašem telu da ukloni toksine (putem znojenja, mokrenja i defekacije), smanjuje rizik od kamena u bubregu i olakšava suvoću kože.

Osim što podržava osnovne telesne funkcije, konzumiranje dovoljno tečnosti je ključno za održavanje visokog nivoa energije. Jedan od prvih znakova čak i blage dehidracije je umor – osećate se malo tromo i pomalo umorno.

„Kada neko kaže da ima taj popodnevni pad energije, pre nego što uopšte pogledam šta jede, ja gledam kako se hidrira tokom dana. I mnogo puta je to jednostavno – ne dobija dovoljno tečnosti”, kaže Moli.

Kako da izračunate koliko bi vode trebalo da pijete

Formula za izračunavanje potrebne količine:

Žene: Težina (kg) * 30 ml = dnevni unos vode

Muškarci: Težina (kg) * 40 ml = dnevni unos vode

Ova se formula je zasnovana na fiziološkim gubicima koje organizam ima u toku jednog dana, kao neminovan fiziološki proces za održavanja života.

Može li vam voda pomoći da izgubite težinu?

Može, jer smanjuje potrebu za ugljenim hidratima

„Čak i mala dehidracija može učiniti da se osećate umorno i razdražljivo, a u tim slučajevima možete se obratiti utešnim, rafinisanim ugljenim hidratima (koji sadrže malo vlakana) i šećeru za povećanje energije”, kaže Kimbal.

Razlog: Ugljeni hidrati se brzo vare, podižu nivo šećera u krvi za otprilike 15 minuta i oslobađaju serotonin koji podiže raspoloženje.

„To može biti šećer, može biti čips, može biti šta god, ali tražimo ugljene hidrate za to što podiže i pojačava raspoloženje. Ali mnogo puta, ono što doživljavamo ili zašto se tako osećamo je zbog nivoa dehidratacije”, kaže Kimbal.

Naravno, ugljeni hidrati su dobra stvar. Kada se razgrade na glukozu, ugljeni hidrati su glavni izvor goriva u vašem telu i trebalo bi da čine 45 do 65 procenata vaših ukupnih dnevnih kalorija, prema Smernicama za ishranu američkog Ministarstva poljoprivrede Sjedinjenih Država.

Međutim, višak glukoze – što znači glukoza koja je potrošena, ali nije iskorišćena za energiju – skladišti se u jetri, mišićima i drugim ćelijama za kasniju upotrebu, ili se pretvara u mast, prema Klinici Mejo. Slično tome, konzumiranje velikih količina dodatih šećera – koji obično nude malu nutritivnu vrednost, ali imaju 4 kalorije po gramu – može doprineti povećanju telesne težine, prema klinici Mejo. Slučaj: Smanjenje unosa dodatih šećera povezano je sa skromnim smanjenjem telesne težine, dok je veća potrošnja povezana sa povećanjem telesne težine, prema pregledu iz 2018. objavljenom u BMJ.

Ukoliko postignete preporučenu količinu unosa vode svaki dan – verovatno će vam to obuzdati onu skoro nekontrolisanu potrebu za grickanjem pred spavanje. Ipak, i ako popijete tu količinu, to ne znači da nećete žudeti za ugljenim hidratima.

„Postoji toliko drugih stvari koje se odnose na to, ali bar smanjujete šanse da ćete posegnuti za tim ugljenim hidratima jer doživljavate ove simptome niskog nivoa dehidratacije”, kaže Kimbal.

Osećaj sitosti i pre obroka

„Kada pijuckate vodu (ili bilo koju tečnost, u tom slučaju), vaš stomak se širi, a specifični neuroni koji detektuju istezanje u organu govore vašem mozgu da ste siti“, kaže MekDeniel.

Shodno tome, kada pijemo vodu pre obroka, postoji potencijal da se pre napunimo zbog ovih znakova. „Ako neko ima tendenciju da jede veliku količinu, uzimanje nečeg poput biljnog čaja ili supe na bazi bujona (pre jela) može vam definitivno pomoći da dobijete osećaj sitosti.

Istraživanja takođe podržavaju ovu ideju: mala studija iz 2007. pokazala je da su sredovečni i stariji muškarci manje konzumirali tokom obroka kada su popili 500 mililitara vode 30 minuta pre jela. Slično tome, studija iz 2009. je otkrila da su sredovečni i stariji učesnici koji su se držali niskokalorične dijete i pijuckali 500 mililitara H2O pre svakog od svoja tri dnevna obroka tokom 12 nedelja izgubili oko dva kilograma više od ljudi koji nisu pili vodu na taj način.

Što znači, pola litre vode popijene u gutljajima, bar pola sata pre obroka – lagano vodi do vitke linije.

To bi moglo malo ubrzati vaš metabolizam

Uprkos popularnom verovanju, povećanje unosa vode neće ozbiljno pokrenuti vaš metabolizam (tzv. proces kojim vaše telo pretvara hranu i piće u energiju).

„Istraživanja pokazuju da kada pijemo vodu, proces zagrevanja vode — ako je ohlađena — zahteva energiju, a samim tim malo ubrzava  metabolizam“, dodaje MekDaniel.

***

Bonus video: U frižideru devojke koja jede samo sirovu hranu

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram