Kako da se oslobodimo boljke zbog koje su nam stanovi krš

horderi
Svi smo malo horderi; Foto: Dave Cameron / Alamy / Profimedia

Nismo li svi mi pomalo horderi? Počnemo sa „kutijom uspomena“, a onda se uhvatimo neverovatno vezanim za ćebe koje ne koristimo godinama. Taj problem teškog odvajanja od materijalnih stvari ponekad u potpunosti uguši životni prostor, što kasnije izaziva nervozu i osećaj skučenosti u sopstvenom stanu.

U potrazi za odgovorima na pitanja: zašto nam je toliko teško da bacimo prastaro ćebe i ubedimo sebe da ne postoji scenario u kojem će nam baš ono zafaliti, kao i za savetima za uređenje doma koji će osvežiti prostor u kojem se zbog stvari teško diše – pomogli su nam stručnjaci.

Ivana Sklodowska, diplomirana psihološkinja i psihoterapeutkinja u edukaciji, je dala odgovore na pitanja o hordingu, dok je Marela Aćimović-Vukšić, dizajnerka enterijera, ponudila konkretne savete za uređenje doma u ovom slučaju.

Zašto nam je teško da se oslobodimo nepotrebnih stvari?

Ivana Sklodowska objašnjava da je prosto u našoj prirodi da želimo da posedujemo i sakupljamo različite objekte.

„Istraživanja su pokazala da postoje centri u mozgu koji bude pozitivnu emotivnu reakciju kada sakupljamo stvari i to je lako evolucijski objasniti. Da bi preživeo čovek je morao da sakuplja hranu i određene predmete, pa tako i u modernom svetu nije mnogo drugačije“, kaže ona.

Međutim, kada nekontrolisano prikupljamo nepotrebne stvari, to nije u svrhu preživljavanja. Ivana kaže da ključnu ulogu u hordingu igra naša svest o tome.

„Još od detinjstva učimo da se emotivno vezujemo za stvari. U početku je to uglavnom lutka, ili igračka koju dete prisvaja i ona joj pruža sigurnost. Kada odrastemo situacija nije mnogo drugačija. Predmeti koje kupimo, dobijemo, ili pronađemo, mi takođe prisvajamo i dajemo im emotivnu vrednost. Pa tako sakupljamo figurice, kućno bilje, razglednice, fotografije, kutije…“

Foto: Dejan Krsmanovic / Alamy / Alamy / Profimedia

U redu, ali kako da znamo kada preterujemo?

Sklodowska kaže da je prilično teško definisati šta je normalno, a šta nije. Jednostavno, dok sitnice koje skupljamo ne ometaju naše normalno funkcionisanje – nema razloga za brigu. Međutim, kada ova navika počne da utiče na svakodnevno funkcionisanje, odnose sa drugim, kada sakupljanje postaje kompulzivno i javlja se aksioznost pri samoj pomisli na bacanje „dragocenosti“ – može se reći da je reč o patološkom skupljanju stvari.

Postoji i situacija kada sami primetimo da sakupljamo stvari koje nam ne trebaju emotivno se vezujemo za njih. Ivana objašnjava da „to uglavnom može da znači da popunjavamo neku emotivnu prazninu i da nam je potrebna ljubav i podrška drugih. Moguće je da smo u životu prošli kroz neko traumatsko iskustvo, ili se bojimo da ostanemo sami. Važno je da razumemo da je ovo samo prividno rešenje problema, odnosno njegovo maskiranje. Svakako bih savetovala odlazak kod psihoterapeuta, ili rad na sebi u cilju otkrivanja uzroka i osnaženja.“

Dobra vest je da, ukoliko ste sami osvestili ovu svoju lošu naviku, velike su verovatnoće da niste horder.

Osobe koje zaista imaju ovaj problem, uglavnom nisu svesne toga.

Evo nekih saveta koje je Ivana ponudila:

Razmislite da li su vam zaista potrebne sve te kese i kutije od cipela? Često čuvamo stvari zbog uverenja da će nam nekada koristiti, ili ih vezujemo za neku osobu i sećanje. Probajte da razlučite šta je zaista korisno, a šta ne. Ukoliko vam je osoba ili događaj važan, sigurno ga nikada nećete zaboraviti. Neće vas deset školjki zaista podsetiti na romantično letovanje. Danas je makar moguće da se slikama zabeleži svaki trenutak i one ne skupljaju prašinu.

Dajte odeću koju ne nosite Crvenom Krstu, dobro delo će vas osnažiti i dodatno motivisati da se oslobodite viška stvari.

I ne zaboravite da su stvari samo simboli ljubavi. Kada se oslobodite od stega materijalnog mnogo je lakše da se prepustite i dozvolite da budete voljeni.

Tri koraka da prostor prodiše

Šta možemo da uradimo kako bi naš dom izgledao sređeno ako smo godinama nagomilavali stvari? Na ovo pitanje odgovorila je Marela Aćimović-Vukšić iz „Marine Enterijernice“, koja već godinama radi sa klijentima i pomaže u rešavanju problema prenatrpanosti prostora.

„Većina nas ima sklonost ka čuvanju stvari koje ne korsitimo. Činjenica je da nepotrebne stvari čuvamo iz mnogo različitih razloga i svi nam deluju prilično opravdano. Zbog ove činjenice vrlo često imamo osećaj da nas prostor guši, ne možemo da pronađemo stvari koje nam trebaju i koje zaista koristimo, ne možemo da dovedemo svoj životni prostor u red i praktično sve vreme živimo u neredu. Na ovakvo stanje stvari ljudi se često naviknu i gotovo da i ne primećuju nered oko sebe – tek kad treba da nam dođu gosti ili možda prijatelji koji ranije nisu bili u našem domu, počnemo da uviđamo kako naš dom zaista izgleda.“

Marela kaže da magičnog štapića nema i da se problem teško može rešiti jednim potezom. Potrebno je sprovesti isti princip u svakoj prostoriji, što će verovatno oduzeti mnogo vremena, ali ćete ubrzo primetiti kako vaš životni prostor izgleda svežije i rasterećenije.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

Evo koraka koje Marela preporučuje:

KORAK 1 – ISPRAZNITE SVE

Zamislite da se selite ili totalno preuređujete sobu. Izvadite sve stvari iz ormara, sa polica, iz komoda, stolova i sl. Rasporedite ih oko sebe i počnite da ih detaljno pregledate. Videćete da se među tim stvarima nalaze I neke kojima je istekao rok trajanja, stvari koje su neispravne, polomljene i sl.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

KORAK 2 – BACITE/POKLONITE/ZADRŽITE

Napravite tri gomile – baciti, pokloniti, zadržati. Na prvu gomilu stavite stvari o kojima sam govorila iznad – one kojima je istekao rok trajanja, neispravne, polomljene, potpuno demode I sl. Stvari koje niste upotrebili godinu I više dana bacite ili poklonite nekom za koga mislite da bi mu mogle koristiti. Samo one stvari koje zaista koristite I volite stavite na gomilu ZADRŽATI.

KORAK 3 – ORGANIZUJTE STVARI KOJE ZADRŽAVATE

Enterijerista zapravo dolazi do izražaja u ovoj fazi. Organizacija je ključ za dobro uređen i rasterećen prostor. Kada znate gde vam šta stoji u kući – vrlo je lako održavati red I ne dovesti sebe u situaciju da se ponovo zatrpamo stvarima. Naravno, prve dve faze morate sprovoditi makar jednom godišnje (a najbolje je jednom na svakih 6 meseci), kada su u pitanju sva veća mesta za odlaganje poput kuhinje, ostave, ormara, radnog prostora, podruma i sl. Na taj način ćete uvek brzo I lako pospremati i imati lepo uređen dom.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

Organizacija

Pre nego što krenete u organizaciju sitnica, garderobe, namirnica i sl potrebno je da sve one stvari sa gomile ZADRŽATI grupišete. Ako je garderoba u pitanju – grupišite majice kratkih rukava, suknje, haljine, aksesoar i sl. Ove grupe je potrebno smestiti i organizovati najlogičnije moguće i tako da vam bude najlakše za korišćenje.

Za dobru organizaciju, Marela je ponudila i par svojih trikova.

KORISTITE KORPE I KUTIJE – jednu grupu namirnica, aksesoara, igračaka i bilo kojih drugih sitnica najlakše je organizovati u korpe ili kutije. Njih možete koristiti u bilo kojoj prostoriji svog doma – počevši od predsoblja, dnevne sobe, preko kuhinje i kupatila, do spavaće, radne I dečije sobe. Sitnice će biti lepo organizovane, a korpe su same po sebi dekorativne, tako da će prostor automatski delovati rasterećenije i lepše.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

OBELEŽAVAJTE – Najbolje bi bilo ove grupe tj korpe/kutije označiti nalepnicom, kako se ne biste zaboravili i počeli da ubacujete stvari koje nisu predviđene za tu korpu, jer to vodi ponovnom pravljenju nereda. Korpe I kutije su jako zgodne i zbog toga što veoma brzo možete raskloniti nered kada imate nenajavljene goste. Samo potrpate ono što nije na svom mestu u njih I VOILA, prostor je sređen očas posla!

ISKORISTITE PRAZNE ZIDOVE – prazni zidovi mogu biti odlična mesta za skladištenje ako na njih postavite otvorene police i ispunite ih korpama i/ili kutijama u koje ste smestili sitnice.

*OPREZ! Vodite računa da sitnice skladištite isključivo u korpe, jer ništa ne opterećuje prostor više i čini ga neurednim kao nesređena otvorena polica.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

KANTE ZA ĐUBRE NADOHVAT RUKE – ako vaši ukućani često ostavljaju đubre po stolovima, na podu I sl – postarajte se da u svakoj prostoriji postoji kanta za đubre koja će im biti pri ruci, jer onda neće imati izgovor da đubre ne bace.

KORISTITE PAMETNA REŠENJA ZA ODLAGANJE – danas postoji puno zaista pametnih rešenja za odlaganje sitnica, namirnica, garderobe, aksesoara,… Na primer – postoje plitke fioke sa pregradama za kaiševe, mehanizam za pantalone, žičani izvlačni špajz za kuhinju u širini od samo 10 ili 15cm, rotirajući mehanizam za korišćenje ćoškova u donjim elementima kuhinje,… Istražite opcije u vašoj omiljenoj prodavnici nameštaja idekoracije za svaku prostoriju i isplanirajte kako ćete najbolje organizovati pojedine grupe sitnice pomoću ovih mehanizama.

NAMEŠTAJ SA PROSTOROM ZA ODLAGANJE – uvek je dobro imati opciju dodatnog skladištenja na neočekivanim mestima, kao što je prostor za odlaganje u tabureu, klupici, sofi, krevetu i sl. Sve što može da se odloži van našeg vidokruga rasterećuje prostor i čini ga organizovanijim.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

Dodatni saveti

Osim dobre organizacije, za osveženje i vizuelno rasterećeniji izgled vašeg doma Marela preporučuje i:

Krečenje u belo ili neku drugu svetlu boju – tamnije boje opterećuju i zatvaraju prostor, dok ga svetle boje otvaraju i čine vizuelno većim;

Reorganizacija nameštaja kako biste dobili bolje organizovan prostor – razmislite o tome kako je vaš nameštaj raspoređen i da li je ta organizacija idealna; da li imate dovoljno mesta za prolaz, da li udarate u neki komad nameštaja kada želite da pređete od tačke A do tačke B, da li bi prostor delovao rasterećenije ako bi sofa stajala na nekom drugom zidu i sl. Ako fotelja stoji na putanji između ulaza u vašu dnevnu sobu i balkonskih vrata – trebalo bi je se rešiti (bez obzira što vam se jako dopada) ili joj naći bolju poziciju

Veliko ogledalo će vizuelno povećati I produbiti vaš prostor, tako da je odlično za osveženje prostora i rasterećeniji izgled;

Usklađenija kolor paleta – odaberite par boja za svoju kolor paletu i držite ih se; previše boja i paterna u prostoru dovodi do utiska da je prostor nesređen i manji nego što zapravo jeste.

„Sve u svemu, nema ništa lepše od udobnog doma u kojem je sve na svom mestu i za sve ima dovoljno mesta. Nije važno da li imate najmanji stan ili najveću kuću na svetu – trudite se da ne robujete stvarima koje ne koristite, jer će vam one uništiti uživanje u onim stvarima koje volite i koje želite da koristite. I zapamtite – dobra organizacija je ključ za uvek sređen dom“, zaključuje Mirela.

Foto: Marina ENTERIJERNICA

***
Bonus video: Kako do pozitivnih misli

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram