Predškolsko je stepenik koji deca moraju preći pre prvog razreda. Godina u kojoj vršnjaci zajedno uče, adaptiru se i socijalizuju kako bi na kraju svi seli u školske klupe sa istim predznanjem.
Koje predznanje bi trebalo da ima dete koje dolazi u predškolsko?
Pitali smo nekoliko vaspitačica, da nam objasne šta se očekuje od deteta koje iz porodice dolazi u novu sredinu, a šta roditelji mogu da očekuju od predškolskog.
“Od budućeg predškolca vaspitač očekuje da ima izgrađene socijalne vestine: da uvažava druge, da ume saslulša, da ume da ćuti – da ne upada u reč. Očekuje se da je samostalno u obavljanju kulturno-socijalnih navika, da ume da se stara o svojim stvarima, da vodi računa o sebi. Ne očekuje se da zna slova i brojeve, a kamoli da čita i računa”, objašnjava vaspitačica Snežana Simonović.
Razlika između onih koji su već bili u vrtiću i onih koji nisu
Mališani koji iz vrtića prelaze u predškolsko, mnogo lakše prihvataju ovaj novi stepenik.
“Za njih je to novo, uzbudljivo iskustvo. Oni se osećaju ponosnim što su sada predškolci i što imaju novi status”, objašnjava vaspitačica Branka Dopuđ.
S druge strane, u predškolskom periodu neka deca se po prvi put odvajaju od roditelja, te je za njih period adaptacije malo teža.
“Deca koja su idu u vrtić su već socijalizovana, imaju stečene radne navike, poštuju pravila vrtića, naučili su da budu tolerantni, da dele sve međusobno. S druge strane deca koja dolaze iz porodica su uglavnom uplašena novog okruženja, nesigurna i manje samostalna”, objašnjava vaspitačica Zorica Jovanović.
Šta uče deca u predškolskom?
Dete ne mora da zna da čita, piše ili čak vezuje pertle, pre nego što dođe u predškolsko. A čak i u slučaju da poseduje sve te veštine – ne znači da je spremno za školu. Predškolsko služi sa sticanje potrebnog nivoa zrelosti.
“U predškolskom je važno sticanje koncentracije, jer je dečija pažnja veoma kratka. Vaspitačice pripremaju decu da sede u klupama 45 minuta – koliko traje jedan školski čas. Osim toga, usađuju im se i radne navike, poboljšava komunikacija, podstiču se na saradnju u grupama…”, priča Zorica Jovanović.
Mališani idu u predškolsko da bi naučili, zato se roditelji ne moraju opterećivati forsiranjem čitanja, pisanja ili računanja. Mnogo važnije od toga je da dete koje dolazi u predškolsko ima zadovoljavajući nivo samostalnosti i socijalne spremnosti.
***
Bonus video: Kako do pozitivnih misli
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: