profimedia-0814057231
Filippo Carlot / imago stock&people / Profimedia

Da li leti od čokolade možete kvalitetnije da pocrnite? Odgovor je veliko iznenađenje

Marija Jovanović
24. jul. 2026. 18:00

Čokolada može da doprinese boljem tamnjenju kože tokom leta. Lekar objašnjava kako.

Dobrobiti čokolade za raspoloženje svima su poznate. Ono što je verovatno manje poznato jeste da ona može da pomogne i da se tokom leta bolje uživa na suncu.

Crna čokolada ima svojevrsno "zaštitno" dejstvo na kožu, jer iznutra jača njene odbrambene mehanizme. Naravno, ona ne može da zameni kremu sa zaštitnim faktorom, ali može da učini kožu otpornijom na stres izazvan sunčevom svetlošću. Nutricionistkinja Klaudija Suardija za italijanski Vogue je objasnila kako to funkcioniše.

profimedia-0867748022
Sara Sampaio / Hunkemöller/Mega / The Mega Agency / Profimedia

Da li konzumiranje čokolade pomaže tamnjenju kože

Studija iz 2021. godine, objavljena u časopisu Food and Chemical Toxicology, pokazala je da ekstra crna čokolada povećava nivo flavanola u organizmu. Reč je o snažnim antioksidansima koji podižu prag tolerancije kože na UVB zrake - one koji izazivaju opekotine i povećavaju rizik od raka kože - pre nego što dođe do crvenila.

Suardi objašnjava: "Neke kliničke studije pokazale su da je kod osoba koje su oko 12 nedelja konzumirale kakao bogat flavanolima došlo do povećanja minimalne eritemske doze, odnosno MED vrednosti. Verovatno zato što flavanoli poboljšavaju mikrocirkulaciju kože, smanjuju oksidativni stres i ublažavaju deo upale izazvane UV zracima."

To ne znači da telo proizvodi više melanina, pa samim tim ni da ćemo "više pocrneti", već da koža može da tamni na kvalitetniji način i da bude blago otpornija na oštećenja izazvana suncem.

monika-grabkowska-jEu4F6oJtUQ-unsplash
Foto Unsplash.com/monika-grabkowska

Da li čokolada zaista štiti kožu

"Preciznije bi bilo reći da redovno konzumiranje kakaa bogatog flavanolima može blago da poveća otpornost kože na oštećenja izazvana UV zracima, ali ni na koji način ne može da zameni zaštitu od sunca", naglašava Suardi.

Crna čokolada može biti zanimljiv deo uravnotežene ishrane. Ona obezbeđuje minerale i flavanole koji povoljno deluju na kardiovaskularni sistem, funkciju krvnih sudova i, verovatno, zdravlje kože.

Ipak, to ne znači da zbog nje treba duže ili neopreznije boraviti na suncu.

Koliko čokolade treba jesti i kada

Da bi se ostvarile pomenute koristi, preporučuje se 20 do 30 grama crne ili ekstra crne čokolade dnevno, sa najmanje 70 odsto kakaa, a po mogućnosti 80 do 85 odsto, ukoliko vam njen ukus prija.

Mlečna čokolada sadrži znatno manje flavanola, dok ih bela čokolada uopšte nema.

"Nema potrebe jesti 100 grama", objašnjava Suardi. "Posle određene količine ne povećava se samo unos korisnih materija, već i kalorija, masti i šećera."

Kada je reč o najboljem delu dana za konzumiranje čokolade, ona kaže:

"Ne postoji idealno vreme. Može biti odlična kao popodnevna užina, posle ručka, nakon treninga ili čak pre spavanja, osim kod osoba koje su veoma osetljive na kofein."

profimedia-0814132113
Filippo Carlot / imago stock&people / Profimedia

Zdrave ideje za konzumiranje čokolade tokom leta

Crna čokolada se dobro kombinuje sa proteinima i vlaknima, koji pomažu u kontroli nivoa šećera u krvi i produžavaju osećaj sitosti.

Suardi predlaže nekoliko letnjih kombinacija:

  • Doručak: grčki jogurt, bobičasto voće i 15–20 grama rendane crne čokolade
  • Užina: breskva ili kajsije sa bademima i nekoliko kockica crne čokolade
  • Posle treninga: grčki jogurt, banana i komadići crne čokolade
  • Večernji desert: jagode ili trešnje sa otopljenom ili rendanom crnom čokoladom
  • Zamrznuti jogurt: zamrznuti grčki jogurt sa gorkim kakaom, seckanom crnom čokoladom i lešnicima

Rizici i kontraindikacije

Čokolada nije idealna za svakoga. Možda bi trebalo ograničiti njenu upotrebu u slučaju:

  • gastroezofagealnog refluksa
  • migrene kod osetljivih osoba
  • alergije na kakao ili druge sastojke

Suardi takođe upozorava na nikl.

"Kakao spada u namirnice koje mogu sadržati relativno velike količine nikla. Ako se pridržavate ishrane sa niskim sadržajem nikla ili primetite simptome nakon konzumiranja čokolade, preporučljivo je da je ograničite i posavetujete se sa alergologom ili nutricionistom."