Tijana je tvorac krofni koje su zaludele Srbiju – zbog njih je sa 27 postala jedna od naših najboljih preduzetnica

Foto: Promo

Da li volite krofne?

Donosimo vam priču o ženi koja je idejni tvorac najukusnijih krofni u gradu – punjene raznim vrstama čokolada uz kombinaciju voća i poznatih slatkiša, čine pravu malu umetnost od omiljene poslastice iz detinjstva.

Tijana je preduzetnica, idejni tvorac brenda Slatkoteka, zaljubljenica u hranu, vino, enterijer i estetiku, a na svom Instagram profilu MarkizaLiving kreira i deli sadržaj o svojim interesovanjima.

Prvo nas je zanimalo kako se razvijao njen poslovni put i šta je presudilo da posao od devet do pet zameni privatnim biznisom

“Moj poslovni put se razvijao od poslednje godine studiranja, kada sam počela da radim operativne i finansijske poslove kod strica u firmi koja se bavila proizvodnjom i prodajom dodataka ishrani. Ovaj period od 4 godine ima jako veliki uticaj na moje znanje iz oblasti menadžmenta, jer sam naučila kako se upravlja svim resursima kompanije. Preduzetnički duh nekako nosiš u sebi, a moja porodica je to negovala i prenosila sa kolena na koleno. Naučena sam da ne postoje granice kada je posao u pitanju i da novac nije jedina vrednost koju možeš da stvoriš privatnim biznisom. Za mene, preduzetništvo je i način razmišljanja, kreativnost, upornost, preuzimanje rizika, posvećenost i velika odgovornost. Tako da i u periodu kada sam radila posao od 9-17h, učila sam o preduzetništvu jer je ono oduvek bilo moj cilj.”

Tijana je uspela da uklopi slatkiš koji je mesila njena baka uz potrebe modernog društva i tako napravi jedan od najuspešnijih biznisa u Srbiji. A otkrila nam je i šta je prethodilo svemu tome.

“Pre Slatkoteke sam imala dva poslovna projekta, jedan je bio vezan za online trening i ishranu , a drugi online concept shop za dizajnere. Kako je to bio period kada društvene mreže nisu imale značajnu ulogu kao danas, a svest o online poslovanju je jako niska, ove ideje su plasirane pre svog vremena u Srbiji, iako su uveliko zaživele u ostatku sveta. Oduvek mi je bilo zanimljivo da se kreira proizvod i usluga koja ne postoji na tržištu, pa je tako došla ideja i za krofne. Inspiracija je potekla od bakinih krofni, ali kao takva, nije bila inovacija. Način na koji smo je mi napravili, oblikovali, upakovali i ponudili tržištu, apsolutno jeste. Sada, 6 godina kasnije, sa ponosom mogu reći da smo u tome uspeli, a nagrada Najbolje iz Srbije za ‘Najuspešnije uvođenje startap preduzeća’ je jedna od potvrda.“

Foto: Promo

Njena čvrsta vera u ono što stvara i ljubav prema poslu bili su sasvim dovoljni da posao krene od nule i bez velike podrške.

“U periodu kada smo mi razvijali ovu ideju za Srbiju je to bio neki nov koncept i nije postojalo gotovo rešenje za proizvodno postrojenje tehnološkog procesa koji smo osmislili. Prve modle i plehove smo napravili uz pomoć štapa i kanapa. Nisam neko ko će odustati od svoje ideje zbog nedostatka podrške okoline i nikada nisam imala potrebu da ljudi verifikuju moju ideju. Ali kako to uvek biva, oni koji koji vam prvi kažu da porazmislite o ideji, uvek dođu poslednji i potapšu vas po ramenu govoreći da su oni znali da ćete uspeti u tome.”

Kao mlada preduzetnica, Tijana savetuje da sa poslom krenete tokom studija, kako biste poput nje stekli neophodno iskustvo za ono što dolazi nakon diplomiranja.

“Ne bih ništa menjala u prošlosti. Greška koju mladi prave je ta da traže posao tek nakon završenih studija i tako ne pruže sebi mogućnost kreiranja radnih navika. Ja sam imala to zadovoljstvo da budem deo Loreal promo tima tokom studiranja i saznam kako je raditi u timu, biti odgovoran za svoj rad, razvijati poslovnu komunikaciju, kako sa nadređenima, tako i sa kupcima na terenu.”

Njena glavna inspiracija su uvek uspešniji od nje, samim tim se trudi da uvek diže lestvicu,ali isključivo radom. A za naše čitateljke i čitaoce je otkrila i kako dolazi do inspiracije i motivacije.

“Isključivo radom. Kada posao dobro ide, tada je potrebno raditi još više jer ste još više motivisani i poletni. Inspiraciju pronalazim na putovanjima, čitajući, istraživajući kako to rade uspešniji od mene. Kada pronađem ideju za proizvod, želim da ima lični pečat, jer ona na taj način postaje jedinstvena i drugačija, zbog toga projekti na kojima radim uvek zapadnu za oko.”

Foto: Promo

Tijana nam je predstavila iskreno kako izgleda slika žene u Srbiji,  koliko još ima mesta za poboljšanje i sa kakvim se sve poteškoćama susrela.

„Drago mi je što je u Srbiji zaživelo žensko preduzetništvo, ali i dalje tu ima dosta toga za unapređenje. Žene su se izborila za svoja prava i zadale sebi još teži posao. Od njih se očekuju ostvarenja na svim poljima, što nekad predstavlja veliko opterećenje. Teško je pronaći taj balans i one koje uspeju da postave svoje prioritete manje osete poteškoće od onih žena koje se izgube u svim tim ulogama. Neiskrena bih bila da kažem da nisam imala poteškoće. Ulaskom u tridesete godine mi je bilo potrebno da osvestim svoj identitet i posložim ciljeve u svojoj glavi. I sada svakodnevno radim na tome i sve više težim ka tome da ne moramo biti najbolje u svemu, već u onome što nas čini srećnim.“

Ona nam je objasnila kako izgleda podela posla u biznisu, i šta je potrebno za kreativca da bi se stvarala nove ideje, ali i kako rešava situacije kada se nađe u nedoumici.

„Kada imam nedoumice u poslu i nisam sigurna kako da rešim situaciju, slušam ljude koji su uspešniji od mene. To ne mora biti poznati preduzetnik ili bisnis knjiga, to je nekada i osoba iz okruženja koja može objektivnije sagledati situaciju i pomoći vam. Jedna od čestih mitova u preduzetništvu je da osoba koja započinje posao treba da radi sve sama ili da bude upućena u svaki segment svog tima. Pa tako dođete do toga da od preduzetnika stvorite zaposlenog za mikro-menadžment i neznalicu sveznalicu, a razvijanje firme sklizne u drugi plan. Osoba koja treba da bude u timu je osoba koja će vam osloboditi vreme za proces kreiranja novih vrednosti. Za nekoga je to projektni menadžer, a za nekoga asistent, sve zavisi od vrste biznisa. Dovoljno je da za trenutak zastanete i setite se zbog čega ste započeli vaš poduhvat i koja je vaša uloga u tome.“

Foto: Promo

A koji savet bi dala nekome ko možda želi da počne nešto slično?

“Savet za one koji žele da se ostvare u preduzetništvu je da ne brzaju. Ova igra nije sprint već maraton. Takođe, talenat ili preduzetnički duh nije ono što definiše dobrog preduzetnika, već mnogo truda. Potrebno je nekoliko godina upornog rada za ‘uspeh preko noći’.”

Sa razvojom posla, Tijana je promenila i određene navike koje joj pomažu da istraje u svakodnevnim izazovima, ali i da bolje sagleda svaku situaciju i pripremi se na sve što nosi “sutra”.

“Prva promena koja mi je promenila život je ustajanje u 6h i to praktikujem poslednjih par godina. Posebno bih izdvojila jednu koja me je izbacila iz komfor zone i pružila mi pogled na veći horizont, a to je svakodnevna fizička aktivnost – sat vremena hodanja ili trening u jutarnjim časovima. Osim dobrog uticaja za zdravlje, ova rutina mi razbistri um, vrati fokus i podstakne me da ništa nije nemoguće. Potreba za ličnim napretkom je često u vezi sa profesionalnim i zbog toga naše navike i rutine imaju tako veliki uticaj na ponašanje i u poslu. To najbolje objašnjava Plucikov ‘Točak emocija’ i kako one imaju uticaj na naše zdravlje, motivaciju i donošenje odluka. Pa tako fizička aktivnost budi u nama pozitivne emocije koje daju bezbroj dobrih osećaja, a istovremeno eliminiše one negativne.”

Tijana je poznata kao Markiza Living na Instagramu, a njen profil se po mnogo čemu razlikuje od drugih i nudi drugačiji i osvežavajuć sadržaj, a posebnu pažnju privlače recepti koje svi obožavamo.

Foto: Promo

“Markiza Living koncept je nastao iz ljubavi prema vinu i hrani, a kako sam u tom trenutku opremala stan, želela sam da podelim i DIY trikove. Danas je ova stranica mnogo više od toga jer osim sadržaja o domaćinstvu, delim i trenutke svog života i putešestvije. Ideje za recepte pronalazim iz maminih starih knjiga, a ako mi se neki učini zanimljiv sa društvenih mreža ili sa nekog sajta, napraviću svoju verziju.”

Ona nam je priznala da joj kreiranje objava za društvene mreže ipak oduzima dosta vremena i da je izuzetno posvećena svom sadržaju, ali da u tome od skoro ima pomoć.

“Produkcija za ovakav sadržaj je izuzetno dinamična i zahtevna iz više razloga. Prvi je to što ovakva zajednica očekuje da budete prisutni, tako da ja ne snimam samo objave za feed, već svakodnevno i za story. Nekada snimim i ono što kuvam za svoj tipičan dnevni obrok, a nekada su to isplanirani recepti za dane snimanja. Ne koristim profesionalnu opremu jer je ova stranica moj lifestyle i delovalo bi prilično ‘namontirano’ da je svaki video kao mini film i organizacija i montaža bi bila vrlo opterećujuća. Od ove godine imam osobu u svom timu, koja mi pomaže u snimanju, ali i mnogo više od toga. Snimanja nekada traju danima, a tu se ne završava posao, jer je potrebno sve to editovati i podeliti sa publikom.”

Otkrila nam je i koliko vremena posvećuje sređivanju kuće, ali i šta je uskoro u planu.

“Iskreno, ne kao ranije, jer se uređivanje kuće i vikendice privelo kraju. Sledeći projekat je osveženje kancelarije, tako da će to uskoro biti na mom profilu.”

Foto: Promo

Tijana je jedna od retkih koja je iskreno rekla da jedna osoba ne može sve sama, a njen primer može da posluži kao dobra lekcija kako napraviti balans između ljubavi prema poslu i ljubavi prema sebi.

“Nekada sam subote provodila spremajući stan i u peglanju veša. Kada sam posložila prioritete, odlučila sam da potražim pomoć za te poslove, a ja iskoristim to vreme za sebe i drage osobe. Nije moguće da jedna osoba postigne sve sama i jako je bitno da nemamo grižu savesti za ovakve poteze, jer je balans između privatnog i poslovnog života mnogo važniji.“

Iako svako jutro uz kafu ispratimo i Tijanino jutro, ona je otkrila kako yapravo izgleda jedan njen dan.

“Ustajem najkasnije u 6h i do 9h imam dovoljno vremena da popijem kafu, treniram, doručkujem i pripremim ručak za kancelariju. Ovo mi je draži deo dana jer ga koristim isključivo za sebe. Posao najkasnije završavam između 16 i 17h, a nekada mi se desi da kancelariju ne posetim danima zbog obaveza oko snimanja i kreativnih procesa. Popodne koristim za odlazak na večere, u bioskop, šetnje, druženja, a nekad mi prija da veče provedem kod kuće i gledam neku dobru seriju ili film. U 21h sam već u krevetu i tada je vreme za knjigu i opuštanje.”

Foto: Promo

A ispričala nam je i kako provodi vikende i zašto ne voli da putuje tokom letnje sezone.

“Tek sada imam taj luksuz da vikende ne provodim radno i da mogu da se potpuno opustim. Leti mi je vikendom obavezan odlazak u prirodu, najviše me umiri Zemunski kej, a često u julu i avgustu obilazim vinarije i bežim van grada. Ne letujem u tom periodu jer izbegavam gužvu, a slobodno vreme za odmor koristim više puta godišnje za kraća putovanja. Ja sam veliki hedonista i ne volim da menjam dobre stvari, pa se tako uvek vratim na neka ista mesta, kao što je recimo Italija, koju ću ove godine posetiti četiri puta.”

Bonus video: Jelisaveta Miletić: žena ženi nije vuk, mi nismo jedna drugoj konkurencija

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram