
Brdo igračaka koje su non-stop svuda po kući – tako otprlike izgleda gotovo svaki dom u kom su deca. Ali da li mališanima zaista treba toliko igračaka i koje su zapravo korisne za njih?
Date prilične pare na nešto što dete izgustira za tri dana i ubrzo ste u situaciji da nemate milimetar prostora u kući jer se igračke samo gomilaju, a pritom ih dete više i ne pogleda.
Zato je dobro čuti korisne savete stručnjaka koji su izdvojili najbolje igračke za decu. Kako kažu, uz njih će se mališani i zabaviti, ali i razvijati mozak.

Dakle, dobitak je dupli,
Michigan State University Extension preporučuje nekoliko osnovnih kategorija igračaka za decu.
Kocke i igračke za pravljenje struktura
Pokazalo se da igračke u obliku kocki od kojih se prave razne strukture kod dece stimulišu razvoj mozga u svim razvojnim oblastima. U jednoj studiji objavljenoj u časopisu Journal of Research in Early Childhood Education istraživači su dokazali da će deca koja se redovno igraju kockicama kasnije biti bolja u matematici, a posebno u algebri u srednjoj školi, piše canr.msu.edu.

Kad su u pitanju ove igračke, na tržištu ih ima bezbroj različitih, i od plastike, drveta, velikih kartonskih blokova, „građevinskih“ setova.
Mnoga deca posebno vole i da na te svoje konstrukcije tokom igre dodaju lutkice, životinje, automobilčiće i druge rekvizite…
Slagalice i igračke za rešavanje problema
Slagalice takođe podstiču razvoj dece na više načina. Dok rešavaju zagonetke koje su pred njima, ona koriste veštine rešavanja problema, koordinaciju ruku i očiju, finu motoriku, prepoznavanje oblika, pamćenje, veštine prostorne svesti i još mnogo toga.

Mališanima od dve do tri godine najbolje odgovaraju slagalice od četiri do 12 delova. Predškolci od tri, četiri, pet godina će uživati u složenijim slagalicama sa 12 do 20 ili više delova.
U ovu kategoriju ulaze i igračke sa rezama, bravama, kukama, dugmadima, kopčama kojima deca mogu da barataju, kao i svojevrsne kolekcije predmeta kao što su školjke, ključevi…
Igre pretvaranja
Detetu je zanimljivo da sebe vidi kao policajca, lekara, građevinskog radnika, učitelja, a u toj igri pretavranja ono i mnogo nauči.

Američka Nacionalna asocijacija za obrazovanje male dece (NAEIC) navela je u jednom dokumentu da ova igra glume ima ogromne dokazane kognitivne, društvene i emocionalne koristi.
Kroz igru pretvaranja deca počinju da istražuju svoja interesovanja i svet oko sebe. Uz tu igru deca prolaze kroz nova, drugačija iskustva. Grade svoje socijalne i emocionalne veštine, stiču veštine za rešavanje složenih problema, uče da čitaju društvene znakove…
Najčešći rekviziti za ove igre pretvaranja su, recimo, kuhinjice za decu, odelo vatrogasca, komunalni kamion, pribor za veterinarsku kliniku…
Stručnjaci kažu da uz ovakve igračke deca razvijaju fine motoričke veštine, matematičke i jezičke veštine i da to podstiče kognitivni razvoj.
Osim toga, tu su i predmeti koji podstiču kreativnost – bojice, olovke, markeri, krede, akvarel boje, najrazličitiji papiri, plastelin, muzički instrumenti za decu…
Lopta i bicikl
Na kraju, svakako ne treba zaboraviti i na klasičnu igru kroz fizičku aktivnost.

Stručnjaci iznova i iznova napominju koliko je bitno kretanje za decu jer je usko povezano sa razvojem mozga, ali i sa telesnom težinom i dobrim zdravljem.
Zato pustite svoje dete da skače, trči, vozi biikl, da se igra loptom jer se pokazalo da fizička aktivnost u ranom detinjstvu poboljšava pažnju i pamćenje, povećava kasniji učinak u obrazovanju i odlična je za mozak jer se tako nervne ćelije umnožavaju, što je osnova za bolje učenje i upijanje novih informacija.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: