Očaj mame iz Novog Sada: Prodali nam bebi sedište koje u Srbiji nije dozvoljeno

Foto:Privatna arhiva

Dve majke su ukazale na veliki problem.

Mina Aleksić iz Novog Sada je kupila BabyAuto Dupla dečje sedište preko sajta Menda.rs – da bi se ispostavilo da je to sedište za kinesko tržište, ne evropsko.

Majka je to otkrila slučajno, kada je savetnicu za auto sedišta pitala nešto sasvim drugo.

„Kada je čula o kojem se sedištu radi, savetnica mi je rekla da proverim da li su nalepnice na engleskom ili kineskom, jer su već drugi roditelji ranije otkrili da je to sedište za kinesko tržište. Kada sam sledeći dan izvadila sedište i pogledala, zaista je sve bilo na kineskom. Evropska nalepnica, koja je zakonski obavezna, nije bila na vidiku i sigurna sam da je nismo ni dobili – iako oni tvrde da jesmo“, govori Aleksić za naš portal.

Foto:Privatna arhiva

„Ovim su doveli velik broj roditelja u obmanu potrošača, jer po zakonu potrošač mora biti obavešten da sedište nije za evropsko tržište“, dodaje zabrinuta majka za Zadovoljna.rs.

Aleksić je zatim pisala proizvođaču sedišta, španskoj firmi BabyAuto, koji su je ubeđivali da je sve u redu, iako oni za evropsko tržište prave sedište koje je do 18 kg za suprotan smer vožnje, a za kinesko je do 13 kg.

„Oni su rekli da uprkos tome nema problema da ga mi koristimo u Srbiji. A znam za slučaj dve mame koje su se žalile tom proizvođaču i dobile zamenu – ako zaista nema problema, niko ne bi dobio zamenu“, kaže Aleksić.

Foto:Privatna arhiva

Iz Menda.rs su joj zatim potvrdili da su imali seriju sedišta koja su za kinesko tržište, i da su zato bila na sniženju. Ali to nigde nije pisalo na veb stranici niti je bilo igde istaknuto, tvrdi Mina Aleksić.

„Tražila sam povrat novca ili zamenu sedišta, ali su oni u svakom mejlu delovali nadmeno i nezainteresovano za rešenje i govorili su da je sve moja krivica i da je meni spala negde narandžasta evropska nalepnica. Sedište je korišćeno desetak puta ukupno, i nema logike da je nalepnica za tako malo korišćenja mogla da spadne“, rekla je ona.

„Ako je sedište predviđeno za dete do 13 kg za smer vožnje unazad, u sudaru neće zaštiti dete koje ima više od 13 kg. Takođe, ako policija zaustavi vozilo, a sedište nema evropsku nalepnicu, roditelj će popiti kaznu što koristi neadekvatno sedište za naše tržište“, ukazuje Aleksić.

Foto:Privatna arhiva

Sličan problem imala je još jedna majka, Ksenija Mihaljević Batančev, koja se javila našem portalu.

„Kupili smo od Menda.rs autosedište marke Babyauto Dupla, da bi se kasnije ispostavilo da je ono rađeno za kinesko, a ne za evropsko tržište. Nakon pokušaja da se kontaktiraju direktno proizvođač iz Španije, ali i sama prodavnica, ostali smo izignorisani od obe strane. Mi, kao roditelji, trenutno se nalazimo u procepu između zakona, naših potrošačkih prava i jedne velike neodgovornosti“, rekla je ona za Zadovoljna.rs.

Foto:Privatna arhiva

Menda.rs: Sedište je u skladu sa svim zakonskim propisima

Na naše pitanje nadležnima u Menda.rs zašto su se sedišta za kinesko tržište prodavala u Srbiji, dobili smo sledeći odgovor:

„Svi naši proizvodi, pa i sedište Babyauto Dupla koje je predmet vašega upita, uvozi se, carini i stavlja u promet prema svim zakonskim propisima Republike Srbije i sa svim potrebnim sertifikatima, atestima i dozvolama“.

Ipak, u međuvremenu su sporno sedište povukli iz prodaje na svom sajtu.

Foto:Privatna arhiva

Šta kaže Zakon o zaštiti potrošača?

Marko Dragić, pravni savetnik iz NOPS, za Zadovoljna.rs kaže da se postavlja pitanje kako je uopšte sedište moglo da se nađe na našem tržištu, odnosno ko je dao saglasnost za uvoz proizvoda koji je namenjen za neko drugo tržište, a prodaje se na teritoriji Republike Srbije.

„Već je u samom startu napravljen propust onoga ko je radio bezbednosnu procenu proizvoda. Roditelji imaju pravo da zahtevaju povrat novca, jer je to dovođenje u zabludu potrošača, koji misle da je to proizvod koji ispunjava standarde da se plasira na naše tržište. To se nije ispostavilo tačnim, pa oni imaju pravo na povrat novca ili zamenu proizvoda drugim u toj istoj vrednosti“, rekao je Dragić za Zadovoljna.rs.

Roditelji mogu uputiti prigovor tržišnoj inspekciji i savet je da svako ko se nađe u takvoj situaciji podnese taj prigovor, dodaje on.

„U pitanju jeste propust inspekcija koje ne vrše redovnu kontrolu i ne obilaze takve prodavnice – i tako ne brinu o najranjivijim grupama“, rekao je.

O proizvođaču sedišta i EU regulativama

BabyAuto je španska kompanija koja postoji od 1958. godine. Njihovo Dupla sedište više nije u ponudi Menda.rs, ali ga ima na tržištu EU. To sedište je namenjeno za decu uzrasta 0+, 1, 2, 3, odnosno za decu težine od 0 do 36 kg i uzrasta od 0 do 12 godina.

U specifikacijama sedišta se navodi da je u skladu sa ISOFIX sistemom i uredbom ECE R129 (poznata i kao i-size). To je bezbednosna regulativa EU za dečija autosedišta, uvedena u julu 2013.

Smernice o tome koje auto sedište je adekavatno za vaše dete, prema ovoj regulativi, zasnovane su na visini deteta.

Ako koristite auto sedište u skladu sa i-Size, vaša beba mora da putuje u suprotnom smeru vožnje dok ne napuni 15 meseci. Putovanje unazad će zaštititi vrat i glavu bebe širenjem sile udarca ako dođe do frontalnog sudara.

Međutim, još uvek je na snazi i regulativa ECE R44, koja vrstu autosedišta određuje prema težini deteta. Taj propis nalaže da deca putuju u suprotnom smeru voženje do 13 kg (grupa 0+) i, opciono, do 18 kg ( grupa 1). Sporno sedište je za suprotan smer vožnje predviđalo samo decu do 13 kg, a za 18 kg se već mora okrenuti u smeru vožnje – iako bi trebalo da do te težine još uvek deca mogu da se voze u suprotnom smeru.

***

BONUS VIDEO: Dragana Pandurević Jovović o pokrenutoj peticiji „STOP AKUŠERSKOM NASILJU“

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram