Srpski psihijatar otkriva šta je tehnika SLON uz koju ćeš se smiriti kad kiptiš od besa

Foto: Shutterstock

„Niko se nikad nije smirio na reč - smiri se.“

Živimo sve brže, obavezama kao da nikad kraja, vremena imamo sve manje i strpljenje se u svemu tome očas posla istopi. Otuda pitanje kako sebe kontrolisati i izbeći impulsivnu reakciju u kritičnoj situacji, kao i šta je najbolje uraditi u trenutku kad neko prema nama ima impulsivni izliv besa. O tome za Zadovoljnu govori dr Zoran Ilić, psihijatar, kouč, trener u komunikacijskim veštinama sa ogromnim iskustvom.

Kontrolisanje sopstvene impulsivnosti je jedna od najtežih stvari i zahteva vežbu i strpljenje. Upoznati sebe, prepoznati okidače i imati jasnu nameru za promenom su ključni koraci, kaže za početak naš sagovornik.

U tom procesu pomaže SLON, metoda za smirivanje sopstvene ljutnje. Šta to zapravo znači?

S u ovom slučaju predstavlja – stop.

„Prva reakcija treba da bude smirivanje. Ne prekidajte osobu koja pokazuje bes, ne shvatajte stvari lično i obratite pažnju na znakove u telu koji signaliziraju napetost. Pre smirenja druge osobe važno je umiriti sebe jer ljutnja obično ometa jasne i konstruktivne misli. Identifikacija emocija može da pomogne, kao i tehnika poput brojanja unazad koristeći broj mobilnog telefona.“

Na redu je slovo L koje znači – lagano dišite.

„Usmerite pažnju na disanje. Udahnite polako i duboko, budite svesni izdisaja. Ova jednostavna tehnika može smiriti telo i um.“

O znači – osluškujte misli.

„Pratite svoje misli. Umesto negativnih, fokusirajte se na pozitivne aspekte situacije. Umesto da dozvolite negativnim mislima da vas kontrolišu, recite sebi: ‚Ja kontrolišem svoje misli i osećanja‘“, navodi psihijatar Zoran ilić.

N u ovoj skraćenici SLON znači – nastavite dalje.

„Postavite sebi pitanje: ‚Šta je najbolji korak sada?‘ i sledite to. Ako niste sigurni, zamislite da ste savetnik svom prijatelju i postupite prema tom savetu ili se zapitajte šta bi najsmireniji prijatelj uradio u ovoj situaciji.“

Važno je zapamtiti da kontrola impulsivne reakcije zahteva praksu. Postepeno usvajanje ovih koraka može pomoći da se izbegne konfrontacija i iznedri smirenija i razumnija reakcija, napominje naš sagovornik.

A kada sebe smirite, tek tada smirite drugu osobu.

„Niko se nikad nije smirio na reči: ‚Smiri se‘. Smirivanje druge osobe zahteva dopuštanje bez prekidanja da se osoba izventilira. Budite strpljivi, dajte vremena, smirivanje nikad nije naglo. Tek kada se osoba smiri, treba se eventualno izviniti. Dok je u jakoj emociji, izvinjenje nema značaj. Aktivno slušajte i postavljajte otvorena pitanja (koja daju potpuni odgovor, a ne DA ili NE) kako biste omogućili osobi da izrazi svoje osećanja. Potvrdite njene emocije i priznajte njenu reakciju. Ponudite podršku, konstruktivna rešenja, izbegavajte osuđivanje i svojim primerom pokažite smirenost. Bitno je da se prilagodimo osobi i njenim potrebama. Prilagodite pristup osobi i situaciji.“

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram