Snažne i neustrašive.
Određena zanimanja, poput vozača kamiona i pilota i dalje se uglavnom gledaju kao muška. Pronašli smo hrabre, neustrašive i snažne žene koje ruše predrasude, a koje upravljaju grdosijama poput kamiona, aviona, vozova.
Andrijana Kuzmanović – kamiondžija
Andrijana iz Uba je posao zubne tehničarke u stomatološkoj ordinaciji zamenila kabinom kamiona.
„Ona vozi tako da se polovina muškaraca postidi“, ovako ju je opisao jedan kolega za medije.
Kako je Andrijana istakla, tokom svoje vozačke karijere nije nailazila na razumevanje, podršku i pomoć.
„Više su gledali da mi otežaju i da me ubede da ovo nije nešto što žena treba da radi, da je ženi mesto kod kuće za sudoperom, šporetom, da gaji decu“, rekla je ona i dodala da je njen deda posebno bio protiv da se bavi ovim poslom.
Kako je navela, stalno joj je govorio: „Šta će ti to? To je hleb sa sedam kora. Nije nešto što će tebi doneti slavu i uspeh“.
Međutim, ispostavilo se da je jedna od najboljih odluka koje je mogla doneti to što je prodala svu opremu potrebnu za protetiku i sela u kabinu kamiona.
„Ja sam rekla da ću taj novac odneti u auto-školu i polagati za kamion, a deda je rekao ‘e, nećeš, sad ćeš ti meni da daš taj novac’ i on mi je uzeo prve pare, jer jednostavno nije želeo da položim za kamion. Ljubav prema kamionima nije nešto što je došlo tek tako, to je porodična tradicija, moj deda je vozio kamion, moj otac je vozio, a ja sam treća generacija koja vozi kamion. A, evo sad je i brat položio, tako da nam je to porodična priča „, rekla je Andrijana.
Vesna Prodanović -mašinovođa
Više od tri Vesna godine vozi teretni voz. Sa železnicom ima dodira još od rođena jer su joj roditelji železničari i starija sestra je odabrala isti poziv. Ipak, mlada Mitrovčanka je jedina odlučila iz porodice da bude mašinovođa.
Ona je jedna od četiri ženske osobe u Srbiji koja upravlja teretnim vozom.
„Pošto sam u firmi jedina ženska osoba lep je osećaj, svi me paze“, rekla je ona.
Jelena Stojanović – mašinovođa
Jelena Stojanović radi kao mašinovođa u „Srbija vozu“ i svaki dan je u drugom gradu, sreće ljude i kolege sa kojima putuje i sarađuje.
Rođena je u Somboru, ali su se njeni roditelji iz tog grada pre oko 17 godina preselili u Suboticu.
„Tata je radio kao mašinovođa, sada je penziji, a majka još uvek radi u inostranoj blagajni. Železnička smo porodica i ja nastavljam tu tradiciju. Još dok sam bila mala dolazila sam na stanicu u Sombor, volela sam to oduvek, sve mi je bilo zanimljivo, i ljudi i vozovi, posebno ogromna konstrukcija voza. Prvi put kada sam videla tatu kako vozi bila sam zbunjena, nisam mogla da poverujem da on to radi. Rado mi je objašnjavao šta sve nosi posao mašinovođe, koliko je lepo raditi i koje su odgovornosti“, otkrila je svojevremeno.
“ Mnogi kažu za posao mašinovođe ‘šta je tu teško, sedneš i gledaš samo pravo’, ali to zaista nije tako. Moramo stalno da pratimo brzinu, da gledamo na motor, kako radi, mora da se prati pruga, zatim putnici i pešaci i svi ostali učesnici u saobraćaju, drumska vozila koja mogu da naprave velike probleme, jer vozači misle da mi stajemo na prelazima zbog njih i da ih puštamo, međutim, naši saobraćajni i signalni pravilnici nas obavezuju da stanemo, ali to je već druga priča… I zbog životinja moramo biti oprezni“, objašnjava Jelena.
Dina Lalović – pilotkinja
Dina Lalović je jedna od pet žena u Srbiji koja radi kao pilotkinja. Još od malih nogu maštala je o ovom poslu gledajući oca pilota kako se pakuje, oblači uniformu, stavlja kapu i odlazi na daleki put.
I tako je malim, ali sigurnim koracima krenula njegovim stopama.
Kada je imala 26 godina donela je odluku da upiše pilotsku akademiju u Beogradu i tako krenula put svojih dečjih snova.
„Kada sam rekla da hoću da upišem akademiju, svi su konačno bili srećni što ću da ostvarim svoj san. Dobila sam neverovatnu podršku od porodice i prijatelja“, rekla je Dina jednom prilikom.
Kako kaže, u procesu školovanja joj nije bilo previše teško, a sletanje i poletanje joj je najverovatnije najuzbudljivije u ovom poslu.
„Puno davanje snage na poletanju, to je stvarno jedan od najjačih trenutaka i odvajanje aviona od zemlje, ali podjednako važno je sletanje zato što je tu maksimalna koncentracija“, rekla je.
Vesna Nešić – kamiondžija
Vesna Nešič je diplomirana ekonomistkinja koja je radila u banci do 2016. godine, a nakon što je dobila otkaz kao tehnološki višak, preokrenula je svoj život i kancelariju zamenila kamionskom kabinom.
„Otišla sam u Sloveniju da sudim skokove u vodu, sela sam u taksi sa svojim drugarom koga nisam videla 15 godina i tada sam mu rekla: ‘Ti bi sada meni ispunio životnu želju ako mi dao da vozim kamion’. On mi je dao da malo vozim po parkingu“, opisala je jednom prilikom za TV Nova kako je počela njena priča.
Nekoliko dana kasnije već je upisala auto školu.
Vesna ruši predrasude da sa lakom na noktima ne može da se vozi kamion.
„Meni je jako žao da u nekim trgovinskim lancima žene vuku gajbice, ja ne radim toliko težak fizički posao. Naravno, ima i loših strana. U Švedskoj sam imala utovar i istovar na minus 14 Celzijusa. Nije lako. Neke stvari se žrtvuju, novac je izuzetna motivacija. Zaista se lepo snalazim, ali ovaj posao mora da se voli“, ističe ona za TV Novu.
Danijela Miletić – pilotkinja
Danijela Miletić je godinama uspešna pilotkinja u „Air Serbia“.
Ona je još 2014. godine započela obiman program obuke u Nemačkoj kako bi upravljala avionima Erbas A319 i A320.
Danijela je počela da leti ultra-lakim motornim avionom (ULM) 2010. godine i u oktobru 2012. položila je završni pilotski ispit u belgijskom Vazduhoplovnom koledžu u Ostendeu.
Od tog dana, ona je letela poslovnim avionima marke Embraer za nemačku avio- kompaniju.
„Vozila“ je Žerard Depardjea, fudbalera Lukasa Podolskog.
Ivana Milojević – pilotkinja
Ivana Milojević je pilotkinja. Ceo život je težila ka tome da postane ono što je radio njen otac. I, dok su ostale devojčice želele da budu stjuardese kada porastu, ona je želela da vozi avione. Iako ženama nije bilo dozvoljeno da rade u nacionalnoj avio-kompaniji jer je uslov za zaposlenje bio da se završi vojska, Ivana je ipak uspela.
O poslu pilotkinje i o svim izazovima sa kojima se susretala na putu da postane ovo što je danas, Ivana je svojvremeno pričala za Zadovoljnu.
„Za mene je ovo bio logičan sled okolnosti jer mi je otac pilot, a ja sam oduvek želela da budem kao on. Još kao dete sam govorila da ću raditi u Jat-u, kada je to bilo nemoguće čak ni zamisliti. Nikada me ništa nije obeshrabrilo jer sam oduvek znala da ću ostvariti svoje snove. Sećam se kako su mi se stariji smejali, bilo im je simpatično što sve hoću da radim kao moj tata“, rekla nam je.
Posao pilotkinje joj svakog dana donosi uzbudljiva iskustva, a neka od njih će pamtiti čitavog života.
„Prvi let je sigurno bio nešto najlepše što sam doživela u životu. Napokon se ostvarilo sve o čemu sam maštala. Mislila sam da sanjam i da ću se probuditi svakog momenta koliko je to delovalo nestvarno. Posle se čovek navikne kroz posao na te osećaje lepote, letenje postaje deo rutine kada ste svaki dan za komandama. Međutim, ja sam i dalje romantik za letenje, uživam u poslu celim svojim bićem. Da nije tako ne bih ga ni radila. Uz ovaj posao ukoliko ga zaista voliš, ti živiš čudo jer je poseban.@
Biljana Savić – pilotkinja
Uspešna pilotkinja je i Biljana Savić.
Njena priča počinje kada je za 16. rođendan dobila čas letenja od svojih roditelja. Tada je živela u Australiji.
„Bila sam presrećna! Taj let je bio odložen zbog jakog vetra tog dana, provela sam rođendan plačući jer sam to priželjkivala. Posle tri dana sam odletela taj let, a instruktor mi je tada dao da sama poletim. Za mene je to bilo nezaboravno iskustvo i tih sat vremena će mi uvek ostati u pamćenju. Bila sam presrećna, slobodna, jednostavno taj osećaj je bio neopisiv. Nije prošlo dugo dok opet nisam zakazala sledeći čas letenja. Prošlo je 11 godina od tada još uvek letim i nadam se da ću leteti do penzije, a ni tada mi neće biti kraja letenju“, otkrila je jednom prilikom Biljana koja se obučavala u Beču.
Prvi put je kako kaže ušla u kokpit na letu iz Australije za Srbiju.
„Tada sam se oduševila kada sam videla kako izgleda kokpit, kada sam videla sve one dugmiće. Let je bio noćni, a nebo vedro, gradovi su imali bljesak ka nebu. Od tog momenta sam poželela da postanem pilotkinja“, otkrila je svojevremeno.
Katarina Milojević – kamiondžija
Srpkinja Katarina Milojević poreklom iz Niša vozi kamion u Americi. Ona je spletom okolnosti počela da se bavi ovim poslom, a za Jutjub kanal Serbian News USA otkrila je kako izgleda njena svakodnevica, kao i koliko zaradi kao kamiondžija.
Katarina je u SAD stigla 2017. godine a, kako je bila licencirani fudbalski sudija, mogla je lepo da zarađuje i imala je dovoljno novca da finansira školu za agente nekretnina i da putuje. Tek što je završila školu i dobila licencu, došao je virus i posla nije bilo. Zato je Katarina odlučila da vozi kamion.
Početak nije bio ni malo lak, ali Katarina je sada već iskusni vozač, koji za nedelju dana prelazi distance i od po 3.500 milja (preko 5.600 kilometara).
„Malo je sve komplikovano, ja sam u Americi nekoliko godina i promenila sam mnogo poslova. Tata mi je stalno pominjao ideju sa kamionima, ali sam je ja na početku malo odbijala“, rekla je ova Nišlijka.
Kako kaže, vožnja kamiona joj je zanimljiva, zato što posećuje nove gradove, stiče poznanstva, pa na ovaj posao gleda kao na neki vid avanture.
Ona je rekla da joj je najdraži grad Vašington, jer je iz Srbije došla baš tu, te je tu već godinama. Dodala je da se nikad ne zna gde bi mogla da se preseli, pa je navela i Arizonu kao jedno od potencijalnih odredišta.
Ceca Marjanović – vozačica tramvaja
Ceca Marjanović vozi tramvaj broj 9 i svakodnevno oduševljava putnike u Beogradu.
Jelena Ratković – mašinovođa
Jelena radi kao mašinovođa u u Srbijavozu.
BONUS VIDEO:
Pratite nas i na društvenim mrežama: