Zašto su kul devojke opsednute vintage modom

Vintage moda
Foto: Profimedia

Postoji nešto gotovo ritualno u pretraživanju maminih starih ormara i nailaženju na kožnu jaknu čije su ivice odavno omekšale ili na večernju torbicu prekrivenu perlicama iz sedamdesetih godina, komad koji nikada nećeš videti na nekoj drugoj devojci. Upravo taj osećaj otkrivanja zaboravljenog blaga postao je sinonim za novu modnu opsesiju: vintage. Ono što je nekada bilo rezervisano za fanatike buvljaka i kolekcionare arhivskih komada, danas je prestižan statusni simbol u garderoberu svake It devojke.

U vremenu kada moda sve više liči na algoritamski vođenu trku, sa trendovima koji se smenjuju iz nedelje u nedelju i komadima koji se kopiraju do iznemoglosti, povratak vintage mode deluje kao mala pobeda autentičnosti. Od pariskih buvljaka do pažljivo kuriranih thrift pop-upova u Dubaiju, globalni second hand šoping više nije marginalna praksa već mainstream navika. I to ne samo iz finansijskih razloga: danas se ne radi o tome da uštediš, već da pronađeš nešto što je tvoje, lično i neponovljivo.

Povratak devedesetih, ali onih pravih

Vintage moda
Džena Ortega u čuvenoj Christian Dior haljini iz kolekcije FW00, koju je popularizovala Keri Bredšo; Foto: Profimedia

Kulturološki trenutak u kome se nalazimo jasno govori da se moda devedesetih vraća, ali ne kroz high street kopije. Današnje modne insajderke ne žele da kupe slip haljinu „nalik“ onoj koju je Keri Bredšo nosila u prvim sezonama Sex and the City. One žele upravo takvu haljinu, iz tog vremena, sa svim tragovima nošenja koje je vreme urezalo. Isto važi i za sakoe kakve je Dženifer Aniston nosila u Prijateljima. Tastemakeri žele original, jer u njemu leži vrednost.

Vintage kao najjači modni flex

Vintage moda
En Hatavej u Đavo nosi Pradu 2 – Jean Paul Gaultier (SS13); Foto: Profimedia

Suština opsesije vintageom leži u individualnosti. Kada se svi oblače iz istih pet globalnih brendova, lični stil lako postaje „copy-paste“ varijacija istog algoritma. Vintage, međutim, nudi nešto drugo: razgovor, priču, signal da znaš više od onoga što ti je servirano. Posedovanje vintage torbe nije samo nošenje nečega starog, to je pokazivanje da umeš da prepoznaš vrednost, pa tako danas postoji posebna vrsta zadovoljstva u pokazivanju starog komada sa potpisom dizajnera, kupljenog za delić originalne cene.

Moda sa značenjem: nasleđe i sećanje

Vintage moda
Kaja Gerber u Herve Leger (FW93) rekreira look svoje mame Sindi Kraford sa dodele Oskara iz 1993; Foto: Profimedia

Vintage nije samo estetika. On ima dublju, emotivnu dimenziju. U svetskim šoping centrima poput Dubaija, gde novi komadi izlaze iz radionica jednako brzo koliko se i troše, vintage može postati most sa nasleđem, tradicijom i sećanjem. U tom konktekstu torba iz mamine mladosti nije samo modni detalj, već sećanje na njene večernje izlaske sa prijateljicama, u godinama u kojima si sada ti. To je način da ispričaš priču o svom poreklu i identitetu, bez ijedne izgovorene reči. I to je nešto što nijedan fast fashion komad ne može da ponudi.

Arhiva kao statusni simbol

Vintage moda
Naomi Kempbel u Chanel fall 1996 couture haljini koju je lično nosila na izvornoj reviji; Foto: Profimedia

Celebrity stilisti odavno su shvatili vrednost arhivskih komada. Danas je pronalazak originalnog Galijana ili ranog Toma Forda za Gucci vredniji od najnovijeg „dropa“. It devojke poput Bele Hadid i Rijane pokazale su kako vintage može da izgleda ne samo relevantno, već i superiorno u odnosu na sveže iz modne kuće. Spoj vintage dizajna i modernih komada dokazao je da second hand može izgledati kao prvoklasna moda, pa čak i bolje. U stvari, nošenje vintagea govori više o tvom oku za modu nego o stanju tvoje kreditne kartice.

Kate Moss i početak opsesije

Ova priča, naravno, nije nova. Još 2003. godine, kada se Kejt Mos pojavila na večeri u okviru njujorške Nedelje mode u bledo žutoj haljini francuskog couturiera Žana Desesa iz pedesetih, svet se ponovo zaljubio u arhiv. Devojke su tada pretraživale second hand radnje u nadi da će pronaći nešto što makar liči na taj komad. Samo nekoliko godina kasnije, kada je lansirana Kejt Mos Topshop kolekcija inspirisana upravo tim vintage momentima, nastupilo je olakšanje: vintage je bio poželjan, ali ipak pretežak za nabavku.

No, današnji trenutak je drugačiji. Kako primećuje Ivan Dauriz iz online prodavnice Tug, modna publika postala je daleko svesnija uticaja na životnu sredinu. „Ljudi će uvek želeti nove kombinacije, ali sve su svesniji posledica koje proizvodnja ima na planetu. Vintage je upravo odgovor na to, kao moda koja je istovremeno i sveža i odgovorna.“

Ekološka i etička dimenzija

Vintage moda
Tejlor Rasel u vintage boleru iz kolekcije Gucci by Tom Ford Spring 2004; Foto: Profimedia

Vintage moda savršeno se uklapa u narativ održive mode. Umesto da doprinosi ogromnoj količini otpada koju proizvodi industrija brze mode, kupovina second hand komada produžava život odeći i smanjuje potrošnju resursa. Za generaciju Z, koja je odrasla uz klimatske krize, vintage i upcycling nisu samo trend već i način života, modna odluka koja istovremeno spasava planetu i omogućava maksimalnu individualnost.

Uloga društvenih mreža

Vintage moda
Kendal Džener nosi Thierry Mugler (SS92); Foto: Profimedia

Naravno, ništa od ovoga ne bi imalo ovakav zamah bez društvenih mreža. Instagram i TikTok su pretvorili vintage u globalnu igru – influenserke i kreatori dele svoje „haulove“, pokazuju kako kombinuju arhivske komade sa modernim, dok online platforme poput Depop-a, Poshmark-a i The RealReal-a čine kupovinu pristupačnom svima. Rezultat je digitalna revolucija vintage mode: nikada nije bilo lakše pronaći ili prodati komad sa istorijom.

Ključni komadi

Ako se pitaš odakle početi, lista ključnih vintage komada nikada nije bila jasnija: kožna jakna koja sa godinama izgleda sve bolje, slip haljina iz devedesetih, svilena marama iz sedamdesetih, trench kaput koji nadživljava sezone, ili, naravno, ona Fendi baguette torbica koju možda već imaš u ormaru, a koja je danas relevantnija nego ikad.

Zašto vintage nikada neće nestati

Bella Hadid
Bela Hadid nosi Michael and Hushi (SS01); Foto: B4859 / Avalon / Profimedia

U spoju individualnosti, nostalgije, kulture i ekologije, vintage moda ima sve što je potrebno da postane trajna vrednost. Ona nije samo trend koji se vraća u ciklusima, već sve jasnije zauzima svoje mesto kao alternativa fast fashion uniformisanosti. Jer kada na žurci izvučeš maminu baguette torbicu iz devedesetih, možeš biti sigurna u jedno – niko drugi je neće imati.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram