Bio je poznat po smelom stilu.
Japanski modni dizajner Isi Mijake, poznat po svojoj odeći koja se nikada ne bora i koji je kreirao prepoznatljivu crnu rolku svog prijatelja i osnivača „Epla“ Stiva Džobsa, preminuo je u 84. godini.
Mijake, čije je ime postalo sinonim za ekonomsku i modnu moć Japana osamdesetih, umro je 5. avgusta od raka jetre, objavila je novinska agencija „Kjodo“.
Mijake je želeo da postane plesač ili sportista pre nego što ga je čitanje modnih časopisa njegove sestre inspirisalo da promeni pravac.
Rođen je u Hirošimi i imao je sedam godina kada je atomska bomba bačena na grad dok je bio u učionici. Nije bio voljan da govori o tom događaju u kasnijem životu. Pišući za „Njujork tajms“ 2009. godine rekao je da ne želi da bude označen kao „dizajner koji je preživeo“.
„Kada zatvorim oči, i dalje vidim stvari koje niko ne bi trebalo da doživi“, napisao je on, dodajući da je u roku od tri godine njegova majka umrla od izlaganja radijaciji.
„Pokušao sam, doduše bezuspešno, da ostavim sve to iza sebe, više volim da mislim na stvari koje se mogu stvoriti, a ne uništiti i koje donose lepotu i radost. Gravitirao sam ka dizajnu odeće, delom zato što je to kreativan format koji je moderan i optimističan.“
Nakon studija grafičkog dizajna na umetničkom univerzitetu u Tokiju, nastavio je usavršavanje u Parizu, gde je radio sa čuvenim modnim dizajnerima Gijem Larošom i Iberom de Živanšijem, pre nego što je otišao u Njujork. Godine 1970. vratio se u Tokio i osnovao „Miyake Design Studio“.
Krajem osamdesetih razvio je novi način dizajniranja tako što je umotao tkanine između slojeva papira i stavio ih u toplotnu presu, pri čemu je odeća zadržala svoj naborani oblik. Testirao je to na plesačima, što je dovelo do razvoja njegove prepoznatljive linije „Pleats, Please”.
Na kraju je razvio više od deset modnih linija počevši od njegove glavne Issey Miyake za muškarce i žene do torbi, satova i mirisa pre nego što se povukao 1997. da bi se posvetio istraživanju.
U 2016. godini, kada su ga pitali koji su po njemu izazovi sa kojima se suočavaju budući dizajneri, rekao je da će ljudi verovatno manje konzumirati modu.
Crna rolka koju je dizajnirao Mijake bila je svojevrsni zaštiti znak Stiva Džobsa. Naravno, javna i uspešna osoba kao što je bio Džobs, imao je tu privilegiju da dopusti sebi da na čelu najvrednije svetske kompanije nosi uvek istu, ležernu, odeću.
Odlomak iz biografije „Steve Jobs“ otkriva da je pokojni izvršni direktor „Epla“ sklopio prijateljstvo sa dizajnerom ranih osamdesetih i zamolio dizajnera da mu napravi crne rolke. Mijake je poslao „stotinu njih“, navodno je rekao Džobs. „Imam dovoljno da izdržim do kraja života.“
Ipak, to je imalo i svoju funkciju. Navike uspešnih ljudi su tu da smanje kognitivno opterećenje na sporedne stvari. One daju mogućnost da se mentalni kapaciteti potroše na nešto drugo.
***
Bonus video: Predstavljeni novi modeli modne kuće Gotije na Nedelji mode u Parizu
Pratite nas i na društvenim mrežama: