Skandali koji su poljuljali modni svet.
U svetu mode kontroverze nisu neoubičajena pojava, ali postoji nekoliko njih koje će ostati upamćene.
Prisetimo se modnih brendova i poznatih ličnosti koje su izazvale najveće skandale u modnoj industriji.
Burberry dukserica sa kapuljačom
U februaru 2019. britanski brend je izazvao veliku pometnju na Londonskoj nedelji mode jer je predstavio duksericu sa kapuljačom nalik na omču.
Liz Kenedi, manekenka koja je nosila duksericu, kritikovala je dizajn u objavi upućenoj brendu i njegovom glavnom kreativnom direktoru, Rikardu Tišiju.
„Samoubistvo nije moda“, napisala je ona na Instagramu. Burberry je povukao duksericu, a Tiši se izvinio: „Tako mi je žao zbog nevolje koju je izazvao jedan od komada u mojoj kolekciji. Iako je dizajn inspirisan nautičkom temom, shvatam da je bio nespretan. Nikada mi nije bila namera da nekoga uznemirim“, izjavio je on tada.
Gucci ‘blackface’ džemper
Italijanski brend našao se na udaru kritike kada je izbacio džemper za koji kritičari kažu da liči na „blackface“. Sa kragnom na kojoj je široki crveni obris usana, džemper koji košta 890 dolara izazvao je bujicu kritika.
„Ja sam crnac pre nego što sam brend… Ne postoji izgovor niti izvinjenje koji mogu da izbrišu ovu vrstu uvrede“, objavio je Gučijev saradnik Dejper Den na Tviteru.
Džemper je povučen, a u jednom intervjuu izvršni direktor Gucci-ja Marko Bizari je rekao: „To se desilo zbog nepoznavanja ove stvari. Naravno, nije bilo namerno, ali ovo svakako nije izgovor.“
Calvin Klein reklama
U videu kampanje „Govorim svoju istinu u #MyCalvins“, manekenka Bela Hadid je naslikana kako se druži sa CGI uticajnom Lilom Mikelom. „Život je otvaranje vrata“, kaže Hadid u videu, pre nego što se ona i avatar poljube.
Poruka nije prošla, a kritičari su optužili brend da iskorišćava lezbejsku seksualnost za prodaju odeće, pošto se Hadid ne identifikuje kao gej. Brend se ubrzo izvinio na Tviteru, objašnjavajući da je koncept kampanje „promovisanje slobode izražavanja za širok spektar identiteta“.
„Kao kompanija sa dugom tradicijom zalaganja za LGTBQ+ prava, sigurno nije bila naša namera da uvredimo LGTBQ+ zajednicu“, pisalo je u saopštenju.
Diorova reklama ‘Sauvage’
Even wilder than before, Johnny Depp is at one with nature, reconnecting with a land where boundaries are made to be pushed.
— Dior (@Dior) August 20, 2019
More: https://t.co/m2QPCBjC7J #JohnnyDepp #DiorSauvage #DiorParfums pic.twitter.com/B5aClEkOgq
Diorova kampanja za liniju parfema, u kojoj glumi Džoni Dep u crvenoj kamenoj pustinji u jugozapadnoj Juti u kojoj se pojavljuje i Indijanac, član plemena Rouzbud Sijuks izazvala je dosta kontrovezi. Indijanac je plesao u tradicionalnoj odeći a na kraju reklame se pojavljuje reč „Sauvage“ (divljak).
Kritičari su optužili modnu kuću da jača stereotipe koristeći indijansku tematiku i poredeći je sa rečju „divljak“, što su mnogi protumačili kao rasnu uvredu. Dior je povukao snimak i otkazao objavljivanje video reklame.
U saopštenja su rekli: „Duboko nam je žao zbog bilo kakvih uvreda koje su izazvane ovom novom reklamnom kampanjom, koja je trebalo da bude proslava lepote, dostojanstva i gracioznosti savremene indijanske kulture.“
Bstroy izbušeni duksevi
I’m so sick of companies like this. Give it a day or so before they offer an apology saying, “we never meant to offend.” Yes you did. This isn’t edgy or subversive. This is disgusting and not one person on this “fashion” team should be allowed to make clothing again. #bstroy pic.twitter.com/OObhhmVW8a
— Eloy (@eloyonair) September 18, 2019
Bstroy, brend ulične mode izazvao je gnev tokom Nedelje mode u Njujorku u septembru 2019. kada su četiri modela prošetala pistom u duksericama koje su imale natpise škola i koledža u kojima su se dogodile neke od najsmrtonosnijih masovnih pucnjava u SAD.
Duksevi su imali rupe koje su podsećale na rupe od metaka. Korisnici društvenih mreža su opisali ovaj potez kao „odvratan“ i „neukusan“. Neki komentatori su se identifikovali kao preživeli ili prijatelji i rođaci žrtava.
„Umiranje mojih školskih drugova ne bi trebalo da bude deo mode“, napisala je jedna osoba.
Dizajner je kasnije iskoristio svoj lični Instagram da podeli prilog sa modne revije, koji je glasio: „Život ponekad može biti bolno ironičan. Poput ironije nasilnog umiranja na mestu za koje smatrate da je bezbedno, kontrolisano okruženje, kao što je škola“.
Naomi Kembel
Naomi Kembel, poznata modna diva poznata je po tome da ima jako kratak fitilj. Naomi je 2003. godine optužena da je bacila mobilni telefon na svoju asistentkinju, što je za posledicu imalo ozbiljnu povredu. Tri godine kasnije optužena je da je lupila glavu svoje spremačice o telefon.
Spremačica je završila sa ozbiljnim ranama koje su zahtevale šavove. Tokom vremena, manekenka je imala dosta modnih skandala, iako se donekle povukla iz modnog sveta.
„Back to Black“ tekst u poznatom časopisu
Nemačko izdanje časopisa Elle je bilo upleteno u kontroverzu nakon objavljivanja novembarskog izdanja „Back to Black“, u kome je na naslovnoj strani bila fotografija belog modela.
Unutar časopisa nalazio se naslov pod nazivom „Crno se vratilo“, sa slikama šest crnih modela.
„Nikada ranije ‘obojeni’ modeli nisu bili traženiji nego sada. Ove sjajne žene nas takođe inspirišu sa piste”, pisalo je u tekstu.
„Bila je greška koristiti naslov ‘Back to Black’, što bi se moglo shvatiti kao da će crnci biti neka vrsta modnog trenda. To očigledno nije bila naša namera i bila je naša greška što nismo bili pažljiviji u vezi sa ovim“, izjavila je urednica časopisa tom prilikom.
***
Bonus video: Borba protiv nasilja nad ženama: Somborske šnajderke
Pratite nas i na društvenim mrežama: