Neverovatna priča o narandžastom kaputu Odri Hepbern

Podeli:
Foto: Rights Managed / Mary Evans Picture Librar / Profimedia

Pre više od šezdeset godina, u filmu Doručak kod Tifanija, Odri Hepbern oživela je drevnu italijansku tkaninu poznatu kao Casentino, u vidu narandžastog kaputa s četiri dugmeta. Ovaj model junakinje Holi Golajtli zapravo je napravljen od ove nepogrešive vunene tkanine, koji je po meri za potrebe snimanja sašio atelje Givenchy u Parizu.

U novije vreme, genije visoke mode kakav je Roberto Kapuči mudro je nabrao Casentino tkaninu da oživi kaput iz bajke, strukiran i s velikim reverima.

„Casentino evocira loš način odevanja – u početku se koristio samo za kapuljače i ogrtače pastira i seljaka. Krajem devetnaestog veka koristio se za muške kapute sve dok ga tridesetih/četrdesetih godina nisu otkrila gospoda koja vole eleganciju i dame za strogo klasične sportske kapute, ali su ga izvanrednim učinile dve osnovne boje: narandžasta i zelenaˮ, izjavio je rimski dizajner na marginama izložbe pod nazivom Kapuči i Kasentino: između eksperimentiranja i zanatstva, organizovane u sklopu firentinske manifestacije originalnog naziva Artigianato e Palazzo, piše City magazine.

Foto: Supplied by LMK / Landmark / Profimedia

A upravo se u Toskani, u gornjoj dolini Arno bogatoj šumama, dvorcima i manastirima, i danas proizvodi ova meka tkanina. Priča govori o tome kako su stanovnici mesta Palagio Fiorentino di Stia plaćali porez Medičima, gospodarima Firence, debelim platnom Casentina.

Da bismo stekli utisak o tome koliko je proizvodnja bila važna na prelazu iz devetnaestog u dvadeseti vek, dovoljno je nekoliko podataka – u vunarnici Stia bilo je zaposleno oko petsto radnika, a u radionici vune Soci preko tri stotine, što je samo deo opštine Bibiena.

Sirovina u osnovi prerade je čista devičanska vuna, ali sastav rečnih voda tog područja igra temeljnu ulogu, dajući blistavost bojama. No, tipična narandžasta boja najotmenijeg Casentina, ispala je greškom. To se odmah nametnulo ženskoj publici. I ne samo to: Savojska kuća odabrala je narandžasto platno za grejanje konja kraljevskih ergela.

Ispred ulaza u Muzej umetnosti vune u pokrajini Areco, točak pokretan potokom pokazuje kako su kiša i odmrzavanje na vrhovima planina Falko, Falterona i Pena podstakli proizvodnju.

Put koji uključuje svih pet čula kroz različite cikluse obrade, miris ulja potrebnih za podmazivanje kardane vune i intenzivan miris sveže obojenog prediva. Konačni proizvod izrađen je od velikih komada u boji, načičkanih vunenim uvojcima, spremnim za upotrebu u modnim kućama širom sveta.

***

Bonus video: Luvr – najveći muzej na svetu

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram