Koronavirus zadao je veliki udarac brojnim industrijama, među njima i modnoj, koju je pandemija potpuno poremetila. Kako su putovanja postala jako komplikovana, a revije su uglavnom bile otkazivane, pokušali smo da saznamo kako se modne agencije i modeli snalaze tokom pandemije.
Kada je proglašena pandemija koronavirusa, modni svet je stao. Revije i svi veliki modni događaji su otkazani. Biznis se u međuvremenu ponovo pokrenuo, ali pod skroz drugačijim pravilima.
Sandra Petkanić, bukerka za modnu agenciju „Fox models“ kaže da je najveći problem to što ne može da se putuje, a preko modnih agencija uglavnom se putuje u inostranstvo.
„Videli smo posledice toga da ljudi ne mogu nigde da idu. Kad je počela pandemija sve smo ljude iz inostranstva vratili kući. Ne radi ništa, svi smo se uplašili. Na snimanjima nema mesta za mnogo ljudi, uvedene su nove mere. Recimo, u Nemačkoj su propisali da na snimanjima može da bude samo troje ljudi: fotograf, stilista i model. S tim što se model sad sam šminka, a stilista mora da bude na distanci. Svi nose maske“, otkriva ona.
Sve to se posebno odrazilo na modele koji nisu članovi Evropske unije.
„Zemlje Evropske unije mogu međusobno da razmenjuju modele, a mi ne možemo nego pratimo stalno situaciju, šta se otvara, gde možemo da radimo“, objašnjava Petkanić.
Da su zatvorene granice bile najveći problem modelima, potvrdila nam je i srpska manekenka Milica Tepavac. Ona je trenutno u Milanu.
„Zbog čitave situacije par meseci skoro pa nije ni bilo posla, zbog zatvaranja granica i ostalih mera koje su uvedene tokom pandemije. Imala sam samo dva ili tri posla u Srbiji tokom korone. Pre ulaska na snimanje se merila temperatura i maske su bile obavezne, a tako izgledaju poslovi i sad, u Italiji kao i kod nas“, kaže za Nova.rs.
Milica otkriva i da gotovo svi imaju i jedan važan uslov pri angažovanju modela – negativan test na koronu.
„Prva stvar koja se traži od nas modela jeste negativan test kako klijenti, kao ni svi ostali na snimanju ne bi brinuli o daljem širenju virusa. Generalno svi ljudi na snimanju imaju negativan test koji su uradili pre povratka na posao“, objašnjava.
Otkazivanje revija nije toliko ugrozilo modele, jer su one mali deo njihovog posla, kako ističe bukerka Sandra Petkanić. Osim toga, svi uključeni u modni biznis se dovijaju da smisle nešto orginalno što bi bilo prilagođeno vanrednoj situaciji.
„Uglavnom se rade slikanja. Pošto je sada sve onlajn, taj deo je zaživeo neverovatno. Čak su neke agencije angažovale modele koji su se sami kod kuće slikali. Velike firme su slale odeću manekenima kući, pa su onda oni sami improvizovali studio i slikali i objavljivali“, kaže.
Sada, kada su mere donekle ublažene, sam način rada se drugačije organizuje. Petkanić nam otkriva kako to izgleda na domaćem tržištu – uspevaju da se usaglase, ali ne bez teškoća.
„Takođe se svi pridržavaju mera. Sada radimo kastinge za neku američku produkciju, i oni imaju satnicu organizovanu, baš zbog toga da ne bi odjednom bilo više ljudi u studiju. Nego se napravi raspored gde svako ima 15 minuta. I onda to oduzima mnogo više vremena, zato što moramo da ljude organizujemo da tačno dođu kad treba. A to su studenti, đaci, ekipa koja ide busom i zavisi dosta od prevoza, i međugradskog i gradskog. Poprilično je zahtevno postalo“, govori bukerka.
Prilagodili su se i sami modeli, koji su smanjili svoje honorare.
„Ljudi se snalaze na razne načine. Mi smo tržište koje je dosta jeftino u svakom smislu, pa se ljudi dovijaju kako snime nešto sa dobrim modelima. S druge strane, modeli su koji su uspešni sada su smanjili honorare, prilagodili su se. Svi su pokazali dobru volju da to opstane, niko ne zanoveta. To mi se malo i dopada, jer više nije novac u prvom planu, nego da se nastavi da se radi i da se premosti taj period“, govori ona.
Najviše su pogođene mlade manekenke i manekeni koji su tek počeli karijeru, dok oni iskusni, koji su već afirmisani i dobri u svom poslu, imaju i stalne klijente koji su ih i u pandemiji angažovali.
Što se budućnosti tiče, Petkanić naglašava da srpske agencije neće biti toliko pogođene kao one u svetu, jer su oduvek bile male.
„Mi smo poslednji vagon u tom modnom svetu, veći problem imaju te velike agencije koje imaju milionske ugovore, gde te ‘velike’ devojke ne rade ništa, pa oni ostaju na rubu propasti. Mi smo se jednostavno sveli na neko banalno funkcionisanje, radimo to što mora, dolazimo u agenciju jednom nedeljno, obavimo neke najjednostavije sastanke, dok velike agencije imaju veliki problem“, objasnila je.
Manekenka Milica Tepavčević nije sigurna šta je čeka u daljoj karijeri.
„Nadam se da će biti više poslova u budućnosti kako se mere budu malo popuštale, navodno ako se ljudi budu pridržavali osnovnih mera sigurnosti“, zaključuje ona.
***
Bonus video:
Pratite nas i na društvenim mrežama: