Fuzija avangarde i balkanskog nasleđa u viziji Marka Fehera

Iz kolekcije "Jugoslavija" Foto: Edvin Kalić

Marko Potkozarac Feher obožava tradiciju - iako to možda nije karakteristično za avangardnog dizajnera koji pohađa čuvenu Central Saint Martins školu. Ovaj mladi umetnik biće sledeće veliko ime balkanske mode, a u svojim odvažnim kreacijama spaja savremeni dizajn sa jugoslovenskim nasleđem i motivima narodnih nošnji. Rezultat je neverovatna fuzija stilova i uticaja koja nikoga ne ostavlja ravnodušnog - ni Dina Merlina, s kojim je već sarađivao.

„Ponosan sam na zajedništvo svih narodnosti Jugoslavije, ponosan sam na ručni rad koji je negovan i koji je izuzetno bogat u svim zemljama exYu, ponosan sam na kinematografiju, umetnike i umetnice, ornamente… A to sve prolazi, mislim da mi u ovom dobu ne ostavljamo ništa autentično generacijama koji dolaze“, govori Marko za Zadovoljna.rs.

Iz kolekcije „Jugoslavija“ Foto: Edvin Kalić

Mladi dizajner do sada je kreirao nekoliko konceptualnih kolekcija, uvek sa jako interesantnom temom koju je obradio na potpuno neočekivan način. Svoj brend posmatra kao medijum za istraživanje slobode, nesputan bilo kakvim odrednicama poput roda, sezone, komercijalnosti…

Ipak, identitet koji Marko pronalazi u bogatoj i burnoj istoriji Balkana provejava kroz njegove najbolje kolekcije – jedna je inspirisana Kozarom, a druga Jugoslavijom.

Zadivljujući vizuali snimljeni su kod najlepšeg spomenika socijalističke ere – Tjentišta.

Iz kolekcije „Jugoslavija“ Foto: Edvin Kalić

*

Iz kolekcije „Kozara Ethno Fusion“ Foto: Edvin Kalić

*

Iz kolekcije „Kozara Ethno Fusion“ Foto: Edvin Kalić

Brisanje granica

„Moda ne sme da ima granice jer onda to gubi smisao. Sve što ne vidi široko, ne vidi dobro“, kaže Marko.

On ističe da ga opterećuju rodni identiteti, rodna nepravda koja vlada.

Iz kolekcije „Kozara Ethno Fusion“ Foto: Edvin Kalić

„Pogrdno je nazvati nekoga ‘advokaticom’, a ‘advokatom’ je ispravno. Pravopis nije pao sa neba, napisao ga je čovek, uglavnom muškarci, pravopis se može i mora menjati i prilagođavati, ne vidim problem u tome, naprotiv, suludo je smatrati da je pravopis konstanta koja se ne može menjati jer nije ispravno… Šta tačno nije ispravno, imati žensku titulu a da nije’čistačica’ ? To su neke stvari koje mene opterećuju i nisu mi jasne, u modi tj. u mojoj sferi delovanja želim da utičem na te stvari da se menjaju“, govori dizajner.

Suludo je smatrati modelima ljude do 25 godina, takođe kaže Marko, a baš zbog toga angažovao je starije modele za svoju kolekciju „Unwritten novel“.

Iz kolekcije „Unwritten novel“ Foto: Edvin Kalić
Iz kolekcije „Unwritten novel“ Foto: Edvin Kalić

Marko Feher modu koristi i kao način da se izbori sa drugim demonima patrijahalnog društva – njegova kolekcija „Confession“ bavila se nasiljem u porodici.

„Mene pokreću stvari lične prirode i stvari koje su mi se desile, ja ne mogu obrađivati temu usko vezanu za plemena Afrike kada ih ne osećam i nisam stekao stav i mišljenje o tome na osnovu iskustva. Nasilje nije samo šamar, nasilje je razno spoticanje u odrastanju, a eto imao sam tu (ne)priliku da osetim, pa i progovorim o tome“, priznaje Marko.

Iz kolekcije „Confession“ Foto: Edvin Kalić
Iz kolekcije „Confession“ Foto: Edvin Kalić

Iz dedinog ormara

Spora moda i održiva proizvodnja su imperativi današnjeg sveta, a Marku, koji se uvek rado okreće nasleđu, to dolazi sasvim prirodno. Pokazao nam je kako visoka moda može da nastane i iz ormara naših baka i deka.

Njegova kolekcija „My Grandfather’s Legacy“ je dobila nagradu u Holandiji na Fashion Makes Sense Award takmičenju. Marko je od starih odela svog dede napravio magiju.

„Nakon što se planirao rešiti odela koja više ne nosi, odlučio sam ih iskoristiti i tako ih ostaviti u životu na neki novi način“, objasnio je za naš portal.

Iz kolekcije „My Grandfather’s Legacy“ Foto: Edvin Kalić

Marko je mišljenja da nije samo dizajnerska odeća način da se živi eko moda.

„Kupujte manje, nosite staru odeću, kupujte nošeno, reciklirajte“, a dodaje da velike modne kuće imaju manje troškove proizvodnje jedne majice od malih brendova, pa su zbog toga dizajneri uglavnom skuplji.

Iz kolekcije „My Grandfather’s Legacy“ Foto: Edvin Kalić
Iz kolekcije „My Grandfather’s Legacy“ Foto: Edvin Kalić

Na Balkanu ljudi više vole da nose šljašteći logo nekog luksuznog brenda nego prelepe motive pirotskog ćilima – Marko smatra da misle da su tako više „fešn“.

Ali na našim prostorima ima pravih modnih ikona.

„Poenta je da se svako oseća dobro u onome što nosi i da ne mari za mišljenja drugih. Dino Merlin je uvek odvažan i uvek sjajno izgleda – nosio je suknje i razne kombinacije koje su kod nas taboo, to cenim. Josipa Lisac takođe, jedna genijalna žena, takođe i Slađana Milošević mnogo eksperimentiše i jako cenim njen lik i delo, sjajna je“, zaključuje dizajner.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram