Namirnica koja čuva mozak od užasnih efekata zagađenja

Podeli:
Zagađenje
Foto: Stefan Ziese / AKG / Profimedia

Protiv zagađenja se možete boriti i ishranom - novo istraživanje pokazuje da konzumiranje ribe poništava negativne efekte koje prljavi vazduh ostavlja na mozak.

Svi smo svesni koliko je zagađen vazduh koji udišemo u Srbiji. Mnogi su već kupili prečišćivače vazduha, ali izgleda da nas od štetnog efekta zagađenja može zaštiti i ono što jedemo.

Konzumiranje više od jedne do dve porcije ribe ili školjki nedeljno sprečava štetne efekte zagađenja vazduha na mozak, posebno kod starijih ljudi, pokazalo je istraživanje koje je objavljeno u časopisu Neurology.  U pitanju je izdanje iza kojeg stoji Američka akademija za neurologiju.

„Dokazano je da omega-3 masne kiseline smanjuju upale i održavaju strukturu mozga kod starijih ljudi. Takođe je otkriveno da smanjuju oštećenja mozga uzrokovano neurotoksinima kao što su olovo i živa“, rekao je autor studije dr Ka Kahe, profesor epidemiologije na Univerzitetu Kolumbija u Njujorku, u saopštenju za javnost.

 

Studija je pratila bele žene stare 70 godina koje žive u područjima sa visokim nivoom zagađenja vazduha. One koji su imale najniži nivo omega-3 masnih kiselina u krvi imale su i najprimetnije „oštećen“ mozak.

Da bi sproveli studiju, istraživači su izračunali koliko ribe žene konzumiraju u proseku svake nedelje, a onda su izmerili količinu omega-3 masnih kiselina u krvi i odredili prosečno izlaganje zagađenju vazduha na osnovu njihovih kućnih adresa. Zatim su nad učesnicima sproveli skeniranje mozga kako bi im izmerili područje hipokampusa, koji je deo mozga povezan sa pamćenjem, i belu materiju, koja pomaže u slanju signala širom mozga.

Omega-3 kiseline, otkrili su istraživači, mogu sačuvati volumen bele materije i veličinu hipokampusa, i eventualno zaštititi mozak od potencijalnih toksičnih efekata zagađenja vazduha.

Vođa studije Čeng Čen, istraživač Medicinskog centra Univerziteta Kolumbija, rekao je za CNN da je potrebno više istraživanja kako bi se videlo mogu li se ovi rezultati primeniti na široj populaciji.

„Naša studija je jedna od mnogih koja pruža korisne uvide o zdravom načinu života, poput zdrave ishrane, kako bi se smanjili štetni uticaji zagađenja vazduha. Opšta populacija još uvek mora da sledi opšte preporuke vlade. Ali mogu reći da vrlo mali porast omega-3 ili unosa ribe može biti od koristi“, rekao je Čen.

Masna riba koja se peče, poput lososa, skuše, sardine i tune, neki su od najboljih izvora omega-3. Nažalost, pržena riba se ne računa, jer prethodna istraživanja pokazuju da duboko prženje neutrališe omega-3 masne kiseline u njoj.

Bonus video:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram