Dušan je u starom hotelu „Obrenovac“ našao blago koje se sreće jednom u životu

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

U Beogradu se krije neverovatno blago.

Posetila sam Belgrade Design Market (BeDeM) – fantastičnu kolekciju vintage dizajnerskog nameštaja, koju je sakupio Dušan Milojević. On se ovim zanimljivim poslom, koji je započeo kao hobi, bavi već dve i po godine.

Za taj period, uspeo je da pronađe neverovatne komade nameštaja različitih epoha. Najstariji komadi datiraju iz 19. veka, pa sve do nameštaja iz 2002. godine, koji se sad smatra za vintage.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dušan mi je ispričao sve o midcentury nameštaju za kojem u Srbiji vlada najveća pomama, o sledećem velikom trendu u dizajnu enterijera koji već osvaja svet, ali i o dva dragocena komada sa fascinantnom istorijom, koji se kriju u njegovoj kolekciji.

Stolica koja je simbol srednje klase

Dušan je danas vlasnik čudesnog blaga, a njegova karijera krenula je kao hobi, u vreme kada je kupio svoj stan. Sve je počelo od stolice koju ste sigurno videli svuda.

„Ideja je bila da kupim Cesca trepezarijske stolice koje je dizajnirao Marsel Brojer (Marcel Breuer). Jureći za njima, naleteo sam na jako puno zanimljivog nameštaja. Igrom slučaja mi se razbio luster u stanu pa sam krenuo da tražim nov. Otišao sam kod kolege i umesto jednog lustera kupio pet. Dok sam gledao nameštaj i rasvetu, zaključio sam da kod nas ima interesantne robe koja ne samo da može da se koristi u privatnom prostoru, već sa njom može da se trguje dalje“, priča Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

U početku, nameštaj je tražio putem oglasa, ali i na buvljacima – u Zemunu, Pančevu, Bubanj potoku, na koje kupci dolaze pre svitanja, opremljeni čeonim lampama, spremni da kopaju po kutijama.

Međutim, Dušanov ukus se vremenom razvijao dalje od jugoslovenskog dizajna i proizvodnje, pa su sada njegovi izvori uglavnom u inostranstvu.

„U međuvremenu sam naučio da postoji razlika između retro i vintage. Retro je nešto što je novo, a što crpi svoju inspiraciju iz nečeg starog. A vintage je nešto što je staro, što je dizajnirano u određenom periodu, odgovara toj epohi, a još uvek se koristi jer je očuvano, atraktivno“, priča nam Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

A za sve to vreme, takođe je blisko upoznao tržište – i domaće i strano. Poslednjih godina, midcentury modern nameštaj je doživeo potpunu ekspanziju – posebno tokom korone, kad su svi sedeli i kupovali, kaže on.

„Trenutno ne postoji nijedna serija niti film koji su bazirani u moderno vreme, gde nećete naći Cesca stolicu ili Guzzini lampu. Ta dva predmeta su simbol srednje klase, čak delom i visokog obrazovanja. Jako retko dolazim do tih stolica, ali kad god dođem do njih interesovanje je besmisleno. Godinu dana nakon što sam počeo da se bavim ovim, odlučio sam da ja zapravo ne želim da imam te stolice, jer je Cesca postala toliko korišćena i rabljena. Ne samo da ih domaći proizvođači koriste, već se uvoze iz Kine po besmislenim cenama. Ali stolica koja je napravljena u Italiji od jedne od tri firmi koje imaju licencu, ili orginalni komad iz dvadesetih, nikad neće biti ‘degute’ – ali je postala dosadnjikava“, detaljno objašnjava.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dušan je primetio i koliko se pojam luksuzno uređenog prostora razlikuje u Srbiji i svetskim prestonicama dizajna, poput Njujorka, Londona i Pariza.

„U dobrom prostoru uvek treba da postoji neki novi komad i neki koji je jako star. To je praksa u prestonicama dizajna enterijera. Tamo kad uđete u luksuzniji stan, uvek će postojati komad iz devetnaestog veka, sa početka dvadesetog veka, koji neće biti restauriran već u svom orginalnom stanju – sa svim pukotinama, manama, krivim vratima. Posebno Njujork tako želi da pokaže starost komada, što kod nas ne postoji. Naši kupci žele komad koji je iz dvadesetih do pedesetih, koji će da bude restauriran do savršenstva, što iz moje perspektive nije poenta vintage komada“, kaže nam.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Blago iz hotela „Obrenovac“

Kad zakorače u BeDeM prostor, ljude najviše oduševi količina komada, ali i način na koji su uklopljeni zajedno, zatim boje i neobične forme. U moru različitih stilova i epoha, Dušan izdvoja dva impozantna komada koji su vrlo dragoceni.

Centralno mesto u prostoru zauzima plafonjera dizajnerke Motoko Iši, iz hotela „Obrenovac“ koji je nedavno privatizovan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Otkupljena je iz hotela kada je krenulo njegovo renoviranje. Slučajno sam otkrio koja je istorija iza komada. Iši je jedna od najčuvenijih dizajnerki svetlosti i radila je rasvetu za Ajfelovu kulu i most u San Francisku. Radila je u nemačkoj kompaniji Štaf šezdesetih i njen prepoznatljivi motiv su širme od stakla, koje dolaze u različitim bojama i u obliku su dijamanta. Kada se pogledaju njeni radovi, dominira hrom u različitim veličinama i formama. Moja pretpostavka je da je plafonjera rađena namenski za hotel“, otkriva Dušan.

Da se u bivšoj Saveznoj Republici nije štedelo na dizajnu, pokazuje i činjenica da je hotel „Jugoslavija“ donedavno imao najveći luster na svetu koji je radio Svarovski, ali sada je drugi po veličini, dodaje on.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Drugi komad vodi nas u potpuno različitu kulturu – daleku i egzotičnu Indiju. Iz te zemlje potiče jako neobična polica koju odmah primetite u BeDeM-u, a napravljena je u 19. veku.

„Pravljena je ručno u punom orahu, sa masivnim gvozdenim i mesinganim okovima. Ima ludačku formu i zahteva prostor koji će biti ogroman. Razmišljao sam da je ostavim sebi, ali moj stan je previše mali – njoj su potrebni visoki plafoni“, kaže nam Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Sledeći veliki trend

Dušan nam kaže da midcentury modern nameštaj još uvek nije na zalasku – naprotiv, uvek će biti aktuelan zbog svojih formi. Međutim, u prestonicama dizajna već je zaživeo sledeći veliki trend – art deco nameštaj.

„Dvadesete su opet, pa sve više dolazi do usmeravanja pažnje ka toj epohi. Art deco komode ili natkasne imaju jako bogat furnir, koji je često rađen od korena oraha. Ima floralnih elemenata u mesingu, koji su dosta raskošni. Ako pogledate Krajsler zgradu u Njujorku i njenu stepenastu formu koja se sužava ka vrhu, to ćete često videti i na komadima nameštaja, na nogarima, nosačima ogledala. Boje su bogatije u odnosu na midcentury, koji ide na svedenost, zemljanost i jednostavnije drvo“, kaže nam.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dušan smarta da će uskoro doći do igre sa redizajnom art deco komada, blagog osavremenjavanja, kako bi se lakše uklopio u moderni životni prostor. A popularnost koju sada ima Cesca stolica, u budućnosti će imati art deco natkasna.

„S njima imam jako puno uspeha, a najveći broj sam poslao u Njujork i Los Anđeles“, na kraju razgovora nam je otkrio Dušan Milojević.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

***

BONUS VIDEO: Aleksandrino kupatilo kao iz bajke

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram