Pravnica koja starom nameštaju daje novi život.
Toplina, šarm, osobenost – baš to Lejla Selimović, majstorica iz Zenice, vidi u starom nameštaju, koji već devet godina restaurira u svojoj radionici „Wood surgery“.
Lejla je po zanimanju pravnica, koja je odlučila da preokrene svoju karijeru i uđe u svet stolarstva.
„Reakcija okoline na posao kojim se bavim je zaista raznolika, od oduševljenja do zgražanja. Istina, većini je čudno videti da žena radi sa mašinama u radionici, ali ovaj posao je mnogo više od toga. On je i estetika, osećaj za boje, sklad. Nikada niko nije pravio pitanja u vezi pola jer ljude u suštini zanima samo dobro obavljen posao“, kaže za Zadovoljna.rs ova kreativna i vešta devojka.
Radionicu je otvorila iz čiste ljubavi i potrebe da radi i stvara, kako nam priča. Oduvek je bila „kreativni tip“.
„U jednom trenutku dok sam uređivala vlastiti životni prostor uvidela sam da se od starih, naizgled dotrajalih komada nameštaja, mogu dobiti fantastični komadi. Ogroman izazov bio je krenuti od nule i posvetiti se oblasti o kojoj do tada nisam znala gotovo ništa. Počela sam istraživati, učiti o drvetu i dizajnu, posmatrati na drugi način stvari koje do tada nisam opažala, raspitivala sam se kod majstora, počela kupovati alat i opremu koju do tada nisam poznavala“, kaže Lejla.
Najveći izazov od samog početka je privući klijente i steći njihovo poverenje, kaže Lejla, ali ističe da joj je neopisiv osećaj kada vidi rezultat svog rada – i kada nečemu što je trebalo biti bačeno “pruži novu šansu”.
„Ovo je jako dinamičan posao, čiji radni dan nekada mi se čini nikada ne prestaje. Radionica se nalazi odmah uz stan u kojem živim, tako da je sve usko vezano. Dan počinje odgovaranjem na poruke i dogovanjem naružbi u stanu, a onda oblačim radno odelo i silazim u radionicu. Dakle pored organizacije nabavke komada, materijala, dogovaranja narudžbi, osmišljavanja novog dizajna, radim i poslove obrade drveta, sitnijih popravki, bojenja, patiniranja, oslikavanja. Deo koji se tiče tapaciranja pepuštam saradniku koji to uradi na profesinalan način“, kaže Lejla.
„Posao fotografisanja, plasmana na tržištu, reklamiranja, finansija, organizacije transporta do kupca takođe je moj deo posla. To je zapravo celi sistem koji se mora organizovati da od jednog komada koji je neko nameravao baciti napravimo priču da on npr. završi u enterijeru nekog finog apartmana na moru“, detaljno objašnjava majstorica.
Koliko vremena će Lejli trebati za restauraciju jednog komada zavisi zaista od više faktora – jer je svaki komad priča za sebe, kaže nam. Zavisi u kakvom je komad stanju pre restauracije, šta klijent očekuje i kako je zamislio da komad nakon restauracije izgleda. Nekada jednu fotelju ili stolicu završi za dva dana, a nekada se oduži na sedam.
„Neverovatan je potencijal u komadima nameštaja koje većina ljudi smatra otpadom. Ja sam do velikog broja komada došla upravo kada su ga ljudi odlučili izbaciti iz kuće. To su komadi koji skupljaju prašinu u podrumima, u garažama, tavanima, vikendicama. Kupujem ih po simboličnim cenama, jako često mi ljudi i poklanjaju, obilazim buvljake, tražim na internetu, ako neka firma radi otpis starog nameštaja i tu ću se pojaviti. Ja sam se uglavnom bazirala na fotelje i stolice, tako da tu nema nekih naročito ekscentričnih komada, jer se uglavnom trudim da ih radim na smireniji i klasičniji način“, kaže Lejla.
Do sada su u njenoj radionici najtraženiji modeli retro fotelja sa drvenim rukonaslonima iz 70-ih i 80-ih. Uradila ih je na stotine i čini se da ne postoji kombinacija koja im ne pristaje, otkriva Lejla.
„Komadi dizajnirani 70-ih i 80-ih godina su naročito inspirativni, ali radila sam i komade koji su bili stari preko stotinu godina – kredenci, sehare… Najbitnije je da je drvena konstrukcija zdrava i dobro dizajnirana, a sve ostalo je moguće popraviti i ulepšati“, zaključuje Lejla Selimović.
*
*
*
***
BONUS VIDEO: Transformacija stana u centru Beograda
Pratite nas i na društvenim mrežama: