Bila sam u „skrivenoj“ radnji u Beogradu koja prodaje luksuzni vintage nameštaj

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Najbolja kolekcija na Balkanu.

Velika prodavnica čuda – tako bih u tri reči opisala Belgrade Design Market (BeDeM), „skrivenu“ radnju dizajnerskog, unikatnog vintage nameštaja koja je jedinstvena u čitavom regionu.

U pitanju je pažljivo birana kolekcija Dušana Milojevića, koji je BeDeM osnovao pre dve i po godine, u doba korone. Nameštaj mu je dolazio iz svih delova sveta, od dobavljača, ali i sa buvljaka. Ima komada iz svih epoha, različitih stilova i šarma – neki su elegantni i odmah prepoznatljivi, drugi potpuno otkačeni i navode vas da zastanete i zagledate ih. Kolekcija sadrži nameštaj od početka 19. veka, do 2002. godine.

Kada zakoračite u BeDeM prostor, jednostavno ste preplavljeni senzacijama i sva čula uživaju – u bojama, detaljima, teksturama, materijalima, karakterističnom mirisu patine i prijatnoj muzici. Osećala sam se kao junak romana „Češljugar“ Done Tart, koji slučajno pronalazi antikvarnicu u Njujorku i biva potpuno začaran blagom koje zatiče unutra.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„BeDeM funkcioniše tako što bilo ko može da dođe, pogleda, kupi ili iznajmi. Ne fokusira se na određenu epohu. Trenutno je u žiži interesovanja midcentury modern i space age, kao i postmoderna – period između pedesetih i osamdesetih. Od početka sam birao komade tako da tu ima svega – shvatio sam da je art deco epoha koja je meni najatraktivnija i nema je puno ovde, a kad se naleti na dobar komad, stvarno je dobar“, govori nam Dušan Milojević.

Dušana smo zamolili da nam izdvoji svojih deset omiljenih komada nameštaja iz BeDem kolekcije – evo njegovog izbora.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Komad koji, po Dušanovim rečima, mnoge „ostavi bez teksta“, jeste sto koji je u potpunosti napravljen od stakla.

„Noge su rađene kao DNK spiralno stepenište koje ide u krug do ploče stola – i samo oni drže ploču. U pitanju je post-modernizam u Italiji, gde su forme jako svedene, jako čiste. Komad koji je do sada svakog ostavio bez daha i može da se koristi čak i kao check-in desk u hotelu ili firmi, ali ja ga vidim kao trepezarijski sto, sa nekim starim stolicama“, opisao je.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dušana posebno fasciniraju šankovi, a izvojio je jedan šarmantan i dosta redak.

„Šank je iz Engleske, s početka šezdesetih, a ima crni somot sa šljokicama u različitim bojama i mesinganim nitima koje ga prožimaju, tako da kreira jedan autentičan izlet koji je dosta redak na našim prostorima. Komad do kojeg je zaista teško doći“, kaže nam.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Efektni pop-art set stola i stolica odmah privlači pažnju.

„Stočić je iz sedamdesetih i ima pop-art notu, gde je iskorišćena vrlo jasna forma šake, koja drži staklenu ploču, a urađena je u ciklama boji. Fotelje koje stoje sa obe strane su klasične koktel fotelje sa školjka naslonom, koje su pravljene svuda, pa i u Jugoslaviji, između pedesetih i osamdesetih. One su restaurirane i mebl je zamenjen novim ciklama plišom na sivoj osnovi, koji daje foteljama pop art efekat. Ako ste pratili dešavanja u visokoj modi, Jajoi Kusama, koja je prepoznatljiva po tačkama, ima umetnički projekat sa kućom Louis Vuitton, pa je radnja u Parizu urađena sa njenom figurom i čuvenim tačkama“, kaže Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Čiviluk u art deco stilu ima zanimljivu istoriju.

„Čiviluk je stigao iz Beča, iz hotela koji je renoviran. Ima print na pamučnom plišu, koji je materijal koji se danas koristi samo u najluksuznijim štofovima. Ima dezen na kojem je prikazana žena u art deco haljini. Moja prva asocijacija na nju je Klimt, jer ima potpuno identičnu estetiku. Drveni okvir je u kombinaciji sa mesinganim nosačima, što je više midcentury modern, pa je pretpostavka da je samo meblo na njemu iz perioda, a da je u nekom procesu restauracije zamenjeno da drugačije postolje“, objašnjava Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Rasveta je takođe upečatljivi segment BeDeM kolekcije, a Dušan je izdvojio lustere iz Italije.

„Ovaj par lustera je dizajnirao Đino Vistozi, jedan od najpoznatijih italijanskih dizajnera, koji je radio prvenstveno sa murano staklom. Dizajnirani su 1960. godine. Luster ima diskove koji idu u jednu skulptularnu formu, koja izlazi iz okvira dizajna lustera do tada“, kaže Dušan.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Crne stolice sa sedalnim delom od španske trske je radio Pjerluiđi Molinari.

„U pitanju je Italija, kraj sedamdesetih godina. Španska trska je do tada uglavnom korišćena za pokrivanje većeg dela stolica, ali ovde je naslov potpuno crn i urađen je jak kontrast između naslona boje meda. Stolice su inače poznate pod nazivom ‘poker chair’ jer su dizajnirane kao set stola i četiri stolice za igranje pokera“, objašnjava osnivač BeDeM-a.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Art deco natkasne su Dušanovi omiljeni komadi nameštaja.

„Karakteriše ih jako bogat furnir, koji se seče i uklapa da kreira neke slike koje izgledaju kao Roršahove mrlje. Svako ko ih vidi, ima drugu ideju šta mogu da predstavljaju. Zahtevne su za restauraciju, jer ih ljudi uglavnom drže u podrumima, ali stolar ih je potpuno vratio u život i napravio čudo od njih. Zamišljam ih uz neki moderan krevet i zanimljive lampe“, rekao nam je.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Peacock chair ili paunica je rađena od pletenog ratana i ima neokolonijalnu estetiku, koja je karakteristična za franscusku kolonijalnu istoriju, govori Dušan.

„Inače je poznata i kao Emanuelle chair, po istoimenom filmu u kojem je korišćena. Postoji jako seksi scena sa Silvijom Kristel u toj stolici, koja je igrala glavnu ulogu, zbog čega je svi zovu Emanuelle chair“.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Kožni dvosed sa fromiranim nosačima koji se zavijaju u pravcu u kojem su jastuci postavljeni, što je prvi uveo Le Korbizije u dizajnu, Dušan izdvaja kao praktičan komad.

„Dvosed u potpunosti prati Bauhaus linije, s tim što je proizveden osamdesetih u Danskoj, od strane kompanije koja se zove Kebe, koja je poznata po svom kožnom nameštaju“, objašnjava.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Za kraj izdvaja lampu koja je donela revoluciju u dizajn.

„Lampu su radili Robert i Triks Hausmen, švajcarski dizajnerski par koji je bio vrlo aktivan i aktuelan pedesetih godina. Karakteriše je forma atoma, što je vrlo neočekivano za dizajn pedesetih, jer je inspiracija u planetarnom sistemu i atmomima više karakteristična za kraj šezdesetih i početak sedamdesetih. Ovo je lampa koja je preteča svega toga, izuzetno retka i dekorativna“, rekao je Dušan Milojević.

Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs
Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

***

BONUS VIDEO: Boemski salonac u kojem je uhvaćen stari duh Zemuna

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram