Zanimljivi rezultati PISA testa.
U vremenu kada se mnoge zemlje suočavaju sa sve slabijim akademskim rezultatima i sve lošijim znanjem učenika, Japan, Koreja, Litvanija i Tajvan su održali, pa čak i poboljšali rezultate procesa učenja, jednakost u prilikama za sticanje znanja kao i mentalno zdravlje učenika.
Na PISA testu najbolje rezultate u matematici postigli su učenici iz Singapura, a za njima Makao, Tajvan, Hong Kong, Japan i Koreja, dok je Srbija u čitanju i nauci na 40. mestu, a u matematici na 42.
Petnaestogodišnjaci iz čak 18 zemalja (od 81 koliko je učestvovalo u testiranju) pokazali su natprosečne rezultate u matematici, čitanju i nauci na PISA testiranju 2022. A sam prosek je od poslednjeg testiranja 2018. godine opao za 15 poena na testu iz matematike, za 10 poena u oblasti čitanja, dok se naučna pismenost nije mnogo promenila.
Na sajtu Zelena učionica pišu šta možemo naučiti od rezilijentnih obrazovnih sistema.
Škole treba da budu otvorene što je moguće više
U zemljama učesnicama PISA testiranja najmanje je polovina učenika iskusila zatvaranje škola i rad na daljinu u periodu dužem od tri meseca zbog kovid pandemije. Pokazalo se da su učenici koji dolaze iz onih sistema gde je zatvaranje škola bilo ređe i kraće imali bolje rezultate na testovima i snažniji osećaj pripadnosti školi.
Priprema učenika za samostalno učenje
Učenici čiji su nastavnici bili dostupni za pitanja i pomoć oko učenja dok je trajala izolacija postigni su bolji rezultat u oblasti matematike i imali više samopouzdanja tokom samostalnog rada. Većina je bila prilično sigurna u svoje veštine korišćenja platformi za digitalno učenje.
Jak temelj za učenje i blagostanje za sve učenike
Više od 10 odsto učenika u nekim zemljama OECD pati od ekonomske nesigurnosti, a jedan od desetoro ne oseća se sigurno u školi.
Pažljivo sa digitalnim uređajima
Učenici koji provode do sat vremena dnevno pred ekranima u školi kako bi učili imali su u proseku čak 14 poena više u matematici od onih koji nisu koristili ekrane za učenje. Istina je da striktna zabrana telefona u školama može smanjiti ometanje i odvlačenje pažnje prilikom učenja, ali može smanjiti i sposobnost učenika da sami regulišu upotrebu uređaja.
Važnost porodičnog ručka
Zanimljivo je da je učenicima koji su ostvarili veći skor zajedničko to što njihove porodice redovno imaju bar jedan zajednički obrok dnevno, provode vreme u razgovoru, interesuju se za način na koji deca provode vreme. Zato je jasno da treba ojačati partnerstvo škole i roditelja i da i roditelji budu uključeni.
Dodatna podrška deci kojoj slabo ide
Obrazovni sistemi u kojima je ponavljanje razreda retkost imaju bolje rezultate. Širom zemalja OECD podrška nastavnika učenicima opala je od 2012. godine. Oko 30 odsto učenika prijavilo je da im nastavnici nisu redovno pomagali dodatno
BONUS VIDEO:
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: