Roditelji uspešne dece ne pitaju ih kako je danas bilo u školi već postave ovih 7 pitanja

Foto: Unsplash/vitaly-gariev

Roditelji često pomisle - dete mi ne govori ništa o tome kako mu je prošao dan, a svakako žele da zavire u njegov svet. Ali pitanje - kako je bilo u školi danas - najčešće daje jedan te isti odgovor, što svakako nije dobro.

Ejmi Morin, psihoterapeutkinja i autorka knjige „13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne rade“, podstiče roditelje da postavljaju promišljena pitanja koja pokreću važne razgovore.

„Kada deca razmišljaju o svojim iskustvima, ona vežbaju emocionalnu svesnost, rešavanje problema i empatiju i razvijaju način razmišljanja koji podstiče rast“, kaže ona i za sajt CNBC izdvaja sedam pitanja koja vode ka produktivnim razgovorima i pomažu deci da mentalno ojačaju.

Koji je bio najbolji deo tvog dana

„Ovo pitanje podstiče decu da pretraže svoj um tražeći pozitivne stvari. Za decu koja ne vole školu ili imaju tendenciju da se fokusiraju na ono što je pošlo po zlu, odgovaranje na ovo pitanje pomaže im da izgrade optimizam i zahvalnost, a to su faktori koji štite mentalno zdravlje“, kaže ona.

Uokvirite pitanje kroz svoje iskustvo, recimo: „Najbolji deo mog dana bio je kad sam šetala tokom pauze za ručak. A tvoj?“

Vaše dete bi moglo da podeli neki lep trenutak, na primer: ‚Igrao sam fudbal na odmoru.“

Koju si grešku danas shvatio

„Ovo pitanje normalizuje greške i slavi zdravo preuzimanje rizika. Otvoren razgovor o greškama smanjuje osećaj stida i pomaže deci da ih vide kao prilike za učenje i napredak“, kaže Ejmi Morin.

Postavite pitanje radoznalo, a ne osuđujuće: „Da li se danas desilo nešto što bi sledeći put uradio drugačije?“

To bi moglo podstaći dete da kaže: „Zaboravio sam knjigu iz biblioteke, pa ću je večeras spakovati da ne zaboravim sutra.“

Na koga si danas bio ponosan

„Ovo pitanje deluje zato što usmerava pažnju ka drugima i razvija empatiju. Takođe, dobijate uvid u odnose vašeg deteta i u to šta ono ceni kod drugih.“

Možete pitanje učiniti konkretnijim, na primer: „Da li si danas video nekoga ko se baš trudio oko nečega?“

Vaše dete može pomenuti druga koji je bio hrabar ili reći nešto poput: „Drug je zaboravio užinu, pa sam s njim podelio svoju.“

Šta je jedna stvar koja bi učinila današnji dan boljim

„Ovo pitanje pomaže deci da prepoznaju osećanja poput frustracije ili razočaranja, ali bez zadržavanja na njima. Ono prirodno otvara prostor za rešavanje problema i planiranje.“

Foto: Unsplash/olga-simonova

Možete ga postaviti i na zabavan način, recimo: „Da imaš čarobni štapić i možeš da promeniš samo jednu stvar u današnjem danu, šta bi to bilo?“

To može dovesti do kreativnih ideja, poput: „Voleo bih da imam više vremena za svoj likovni projekat, možda ću ga završiti kod kuće.“

Kome si danas pomogao

„Ovim pitanjem podstičete dete da se angažuje u prosocijalnom ponašanju, tj. da čini dobre i korisne stvari za druge. Kada ovo pitanje postavljate redovno, deca počinju svesno da traže prilike da budu od pomoći, a činjenje dobrih dela postaje im prirodna navika“, navodi Ejmi.

Pitajte o malim gestovima pomoći, na primer: „Kako si danas nekome pomogao?“

Dete može da se seti nečeg jednostavnog, kao što je: „Pomogao sam učiteljici da podeli materijal đacima.“

Šta je najzanimljivije što si danas naučio

„Ovo pitanje stavlja radoznalost ispred akademskih rezultata. Pokazivanje interesovanja za sam proces učenja, a ne samo za ocene, razvija ljubav prema učenju koja traje ceo život.“

Podstaknite dete da govori o onome što je naučilo izvan školskih predmeta. Možda će podeliti neku zanimljivost, recimo: „Naučio sam da učitelj zna da svira violinu.“

Pokažite interesovanje i postavljajte dodatna pitanja kako bi razgovor prirodno tekao dalje.

Šta bi novo voleo da probaš

„Ovim pitanjem podstičete dete da izađe iz svoje zone komfora i podstičete ga da bude hrabro. Nije neophodno da u nečemu odmah bude dobro, važno je da nauči kroz samo iskustvo.“

Ako vaše dete okleva da proba nove stvari, ohrabrite ga kroz igru ili eksperiment: „Postoji li neki klub ili aktivnost za koje si usput čuo i voleo bi da probaš makar jednom?“

Deca su često spremnija da nešto istraže ako znaju da ne moraju da se obavežu zauvek. Ideja da mogu samo da pokušaju, bez pritiska, stvara osećaj slobode i samopouzdanja.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Instagram