Marija Montesori spada u malobrojne pedagoge koji su tokom 20. veka napravili pomak u tome kako razmišljamo o odgajanju dece. Ova Italijanka poznata je po osmišljavanju kratkih, mudrih i lako pamtljivih pravila koja svakom roditelju mogu da pomognu da odgaji srećno i samouvereno dete.
Veliki je i važan zadatak biti roditelj, naročito danas kad su deca izložena najrazličitijim uticajima sa svih strana. Ideje Marije Montesori usmerene roditeljima i njihovom pristupu u odgoju dece pretpostavljaju da su sva deca za odgoj prema Montesori metodi, ali ne i svi roditelji.
Naime, roditelji koji ne poštuju detetov interes, oni koji za svoju decu sve unapred isplaniraju, a neki i odrade, koji ne dopuštaju da se dete samo uz njihovu pomoć razvije, ti roditelji poništavaju osnovna načela Montesori pedagogije i nisu za put koji sledi Montessori metoda, ističe Narcisa Bužinski, upravnica Osnovne Montesori škole Barunice Dedee Vranyczany.
Sedam pravila odgoja Marije Montesori pomoći će vam da budite što bolji roditelj.
Deca uče iz onoga što ih okružuje
Okolina u kojoj dete odrasta u prve tri godine života presudna je za njegov celokupni razvoj. Dete upija neselektovane podražaje iz okoline i uči o svemu što ga okružuje. Zato roditelj treba da se potrudi da detetu omogući slobodno izražavanje osnovnih psihičkih potreba za kretanjem, redom, jezikom i ljubavi, objašnjava Narcisa Bužinski.
Sam uspeh je nagrada
Ako je dete često kritikovano, ono se zapravo uči kako da osuđuje druge. Ako dete često dobija pohvale, tako se uči kako da procenjuje druge.
Pristup nagrađivanju i pohvalama Marija Montesori svrstava u domen detetovog rada i bavljenja nečim i njegovim uspešnim završetkom. Samo detetovo zadovoljstvo obavljenim je nagrada za to dete i nisu mu potrebne dodatne pohvale, kaže Bužinski.
Poštujte dete i kad pogreši
Na taj način će brže ispraviti greške. Poštovanje koje svi koji smo uključeni u detetov odgoj izražavamo prema njemu jeste osnova odnosa koji će rezultirati stavom prema okolini u budućnosti.
Važna je sloboda detetovog izbora da se u trenutku koji samo odabere bavi nečim, a iz toga proizlazi visoki uspeh procesa učenja, bez obzira na kom nivou. I greška je deo učenja, dete treba dovesti do toga da samo otkloni prepreku i pravilno reši zadatak, savetuje Bužinski.
Uvažavajte njegov izbor
Ako dete živi u prijateljskoj atmosferi i oseća da je drugima potrebno, naučiće kako da pronađe ljubav.
Ako dete odrasta tamo gde ga stalno podstiču, u atmosferi u kojoj se uvažava njegovo pravo na izbor, njegove interese, ono neće biti frustrirano, osećaće se ispunjeno i njegovo samopouzdanje će biti dobro.
Podstičite ga
Pomozite detetu da savlada stvari rano u životu. To možete postići ako se pobrinete da je njegovo okruženje ispunjeno privrženošću, mirom i ljubavlju.
Važno je podsticati dete isto kao i posmatrati spontane znatiželje i istraživačko ponašanje. Takođe, Marija Montesori uvodi pojam razdoblja posebne osetljivosti, što je za roditelja važan pokazatelj kako da svoje dete izloži što većem broju podražaja.
To su razdoblja u kojima je kod deteta izražena sklonost samo za određene vrste podražaja na koje dete spontano reaguje (učenje neke veštine, npr. pisanje). Zato treba posmatrati dete i na vreme prepoznati i reagovati na to jer su ta razdoblja vremenski ograničena. Samo tada dete s lakoćom, bez umora i s veseljem, savladava određene veštine, objašnjava Bužinski.
Znajte kad da se povučete
Budite uvek spremni da pomognete detetu kad mu treba pomoć i da stanete sa strane kada ono pronađe sve što treba.
Kad vam dete priđe, uvek saslušajte njegovo pitanje ili molbu, pa mu odgovorite.
Detetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umesto njega. Zato je važna krilatica: ‘Pomozi mi da to uradim sam.’ To u svakom slučaju iziskuje mnogo više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dete je srećno jer je samo savladalo teškoću, savetuje Bužinski.
Uvek se ponašajte lepo pred detetom
Pokažite mu kako da bude najbolja osoba koja može biti. Najvažnije je da budete dobar primer svom detetu. Ono kako se mi ophodimo međusobno, prema svojoj okolini i prema detetu jeste osnova njegovog budućeg ponašanja.
Marija Montesori kaže da je odraslog čoveka teško promeniti, zato treba da počnemo s detetom, zaključuje Narcisa Bužinski, upravnica Osnovne Montessori škole Barunice Dedee Vranyczany.
Pratite nas i na društvenim mrežama: