Jedan dosta čudan vrtić u Švedskoj je nešto što bi preporodilo decu u Srbiji

Skoro savršen sistem.

Besplatni vrtići, biblioteke, školovanje, udžbenici, zdrava hrana u školama, ekskurzije koje nisu na teret porodičnog budžeta, nastavnici kao prijatelji đaka, bliskost s prirodom, filozofski vrtići u kojima deca od malih nogu raspravljaju o životu, uče da sumnjaju i postavljaju pitanja, da postanu empatični ljudi, građanski aktivisti koji ustaju da se bore za svoja i prava svakog drugog čoveka na planeti… To je ukratko obrazovni sistem Švedske.

Foto:Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Cilj te države jeste stvaranje svesnih, aktivnih i obrazovanih građana koji će graditi kvalitetno i demokratsko društvo.

Tako osmišljeno formalno obrazovanje podupire neformalno obrazovanje, koje u ovoj skandinavskoj zemlji, članici EU, nije ništa manje važno od formalnog.

A kako to detaljnije izgleda i šta bi Srbija mogla da preuzme od švedskog sistema opisale su Ana Urombi, generalna sekretarka Akademije Raul Valemberg, Maša Avramović, doktorand i nastavnik na Odeljenju za pedagogiju i Odeljenju za obrazovanje nastavnika na Sodertorn univerzitetu u Stokholmu, i Eva Gaugirard, profesorka švedskog i francuskog jezika u srednjoj školi Hersby Highschool, piše Nataša Stojanović za novaekonomija.rs.

Tokom celog školovanja gaji se kultura podrške i pomaganja

Maša Avramović, koja je do pre koju godinu predavala na Filozofskom fakultetu u Beogradu, a potom se preselila u Stokholm, kaže da je švedski sistem veoma dobar, ali da i on ima izazove s kojima se suočava. Zasniva se na tri postulata: etički, istraživacki i praktični.

Avramović kaže da je obrazovanje vrednosno orijentisano – deca se od malih nogu uče da poštuju druge ljude i njihove različitosti, uče se nenasilju, inkluziji i uzajamom poštovanju u zajednici u kojoj svako nalazi svoje mesto, svako joj doprinosi i svako oseća da joj pripada.

Cilj istraživačkog aspekta obrazovanja jeste podučavanje dece da nema samo pukog prihvatanja gotovih znanja i memorisanja činjenica, nego da treba da postavljaju pitanja i istražuju odgovore na njih.

Treća je praktična komponenta, što znači učenje veština za svakodnevni život: od lične ekonomije i toga kako da čuvaju i troše svoj džeparac, do toga kako da sebi organizuju putovanje, pa do kuvanja, peglanja i slično.

Devedeset posto dece u Švedskoj ide u vrtić. Pravo na mesto u vrtiću je jedno od osnovnih prava svakog deteta i porodice bilo da je reč o rođenim Šveđanima li doseljenicima s bilo kog kraja sveta. Već u tom uzrastu deca se uče kreativnom i kritičkom razmišljanju.

„Zanimljivo je da u Stokholmu postoji filozofski vrtić – gde se deca bave filozofijom. Tamo uče da raspravljaju o raznim egzistencijalnim, životnim pitanjima, da uvek postavljaju pitanja ‘zašto’ i da kroz razgovor dolaze do odgovora“, kaže Avramović, a mi samo možemo da zamislimo kakav bi preporod deci ovde, ali i društvu u celini, mogla da donese jedna takva novina u obrazovnom sistemu.

Ono što je kod nas dosta zapostavljeno – briga o životnoj sredini – kod njih je veoma značajan deo školovanja. Zato se od jaslica uče da čuvaju okolinu, recikliraju, uzgajaju povrće u školskim baštama, beru borovnice i drugo voće, od čega im se potom kuvaju zdravi obroci.

Foto: Shutterstock

„Potpuno je uobičajeno da deca provode veliki deo vremena napolju bez obzira na vremenske prilike, pa se vrtići i škole grade blizu prirode. Živi se dosta blisko s prirodom i puno se radi na održivom razvoju. Puno se reciklira, pa škole često imaju sisteme za reciklažu i greju se na recikliranom biomaterijalu“, dodala je Avramović.

Tokom celog školovanja gaji se kultura podrške, pomaganja jednih drugima i podsticanja tako da se svi osećaju slobodni i jednaki. Od vrtića, škola, do fakulteta radi se na uzajamnom poštovanju, uzajamnoj podršci, gradi se odnos u kome se radi za opšte dobro.

„Deca se uče da sagledaju svoj položaj u svetu i položaj drugog, da umeju da se nađu drugome, da umeju da postave pitanje zašto je nešto takvo kakvo jeste i to je ono što bi trebalo Srbija da usvoji“, zaključila je naša sagovornica.

Važan deo obrazovanja je, uz kritičko podsticanje i kreativno mišljenje, pa se tako deca od najranijih dana uče i podstiču da budu kreativna i da smišljaju inovacije.

Švedsko obrazovanje može da se poredi s našim u tom smislu što je obavezno.

Kod njih se puno radi na integraciji u okviru škole, pogotovo dece koja nisu iz Švedske.

Životna praktičnost obrazovanja je, takođe, veoma važna.

Već od petog razreda osnovne škole imaju časove na kojima uče kako da spremaju hranu i kako da se snađu u svakodnevnim životnim situacijama.

Zanimljiv je način na koji se plaćaju ekskurzije, pa su roditelji rasterećeni i tog troška.

„Novac za ekskurziju skuplja se tako što odeljenja nalaze način kako da u svom kraju zarade novac. To rade prodajući predmete koje đaci sami naprave ili tako što u školi naprave nešto za jelo, na primer kolače i kafu (čuvena švedska fika) i iznesu to u park na prodaju. Sav zarađeni novac uplaćuju u svoj fond za ekskurzije iz kog se one izfinansiraju“, priča Maša.

Foto: Alexanderstock23 / Shutterstock.com

Švedska je nacija koja je fizički najviše aktivna po svim svetskim statistikama. Stoga ne čudi činjenica da je kod njih koncept nezdrave hrane u školama nezamisliv.

„Podrazumeva se da je sva hrana, pa čak i užina koja se jede napolju u parkovima – zdrava. Mnogo se vodi računa o brizi za telo i o zdravoj ishrani“, rekla je Avramović.

Uporedo s brigom o đacima vodi se i briga o nastavnicima. Oni stalno nadograđuju svoja znanja, i imaju specifičan način učenja. Jedina sličnost s našim sistemom obrazovanja jeste, kako kaže Avramović, činjenica da nema dovoljno nastavnika i da su oni postojeći preopterećeni i nezadovoljni svojim primanjima, prenosi novaekonomija.rs. Eto, zato je sistem skoro savršen.

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram