Čuveni psiholog sa Harvarda: Ako imaš ovih 5 osobina, spadaš u emocionalno najinteligentnije ljude na svetu

Danijel Golman
Foto: John Marshall Mantel / Zuma Press / Profimedia

Danijel Golman je američki psiholog i pisac, najpoznatiji po svojoj knjizi "Emocionalna inteligencija", koja je postala bestseler i značajno uticala na psihologiju i popularnu kulturu.

Golman je rođen 1946. godine, a njegov rad se fokusira na istraživanje emocionalne inteligencije, koncepta koji je obuhvatao važnost emocionalnih veština u ličnom i profesionalnom uspehu.

Danijel Golman
Foto: Felipe Trueba / Avalon / Profimedia

Šta je emocionalna inteligencija

Golmanova definiše emocionalnu inteligenciju kao sposobnost da prepoznajemo, razumemo i upravljamo sopstvenim osećanjima, kao i sposobnost da prepoznajemo i utičemo na osećanja drugih ljudi. Njegova teorija se oslanja na ideju da emocionalna sposobnost, pored kognitivnih sposobnosti, igra ključnu ulogu u uspehu u životu. Golman čak naglašava da emocionalna inteligencija može biti važnija od tradicionalne kognitivne inteligencije u postizanju profesionalnog uspeha i ličnog zadovoljstva, kao i da se ove veštine mogu razvijati i unapređivati tokom života.

Prema njegovoj teoriji, emocionalna inteligencija obuhvata pet glavnih aspekata: samosvest, samoupravljanje, motivaciju, empatiju i veštine međuljudskih odnosa. Samosvest se odnosi na sposobnost prepoznavanja i razumevanja vlastitih emocija. Samoupravljanje je sposobnost kontrole i regulisanja emocija na konstruktivan način. Motivacija uključuje unutrašnju želju za postizanjem ciljeva i održavanje entuzijazma. Empatija je sposobnost razumevanja i saosećanja sa emocijama drugih, dok veštine međuljudskih odnosa obuhvataju efikasnu komunikaciju i izgradnju pozitivnih odnosa.

Golmanova teorija emocionalne inteligencije temelji se na ovih pet faktora kako bi objasnila kako ljudi prepoznaju, razumeju i koriste emocije za postizanje uspeha i izgradnju kvalitetnih odnosa u različitim aspektima života. Razumevanje i razvoj ovih faktora može značajno poboljšati lične i profesionalne veštine i doprineti opštem emocionalnom blagostanju.

A evo kako se ove osobine manifestuju i na koji način su zaslužne za uspeh u životu.

5 osobina emocionalno inteligentnih ljudi

Emocionalna inteligencija, žena, devojka, oči
Foto: Shutterstock

Samosvest (Self-Awareness)

Samosvest je sposobnost prepoznavanja i razumevanja vlastitih emocija. To uključuje svest o tome kako vaše emocije utiču na vaše ponašanje i odluke. Ljudi sa visokom samosvešću mogu da identifikuju svoja emocionalna stanja, prepoznaju njihove uzroke i razumeju kako te emocije oblikuju njihov doživljaj sveta i interakcije sa drugima.

Ključne komponente:

  • Prepoznavanje emocionalnih stanja i njihovih uzroka
  • Razumevanje uticaja emocija na mišljenje i ponašanje
  • Poznavanje svojih snaga i slabosti

Samoupravljanje (Self-Regulation)

Samoupravljanje je sposobnost kontrole i upravljanja sopstvenim emocijama na konstruktivan način. Ovo uključuje sposobnost da se regulišu impulsi i da se reaguje smireno u stresnim situacijama. Ljudi sa visokom sposobnošću samoupravljanja mogu da ostanu mirni i produktivni, čak i u teškim okolnostima.

Ključne komponente:

  • Kontrola impulsivnih reakcija
  • Održavanje smirenosti pod stresom
  • Prilagođavanje i fleksibilnost u promenjivim situacijama
  • Razvijanje otpornosti na frustraciju

Motivacija (Motivation)

Motivacija u kontekstu emocionalne inteligencije odnosi se na unutrašnju želju za postizanjem ciljeva, vođenje kroz entuzijazam i strast. Osobe sa visokom emocionalnom inteligencijom često su motivisane unutrašnjim potrebama za postignućem i ne zavise samo od spoljnog priznanja ili nagrada.

Ključne komponente:

  • Postavljanje i rad na ciljevima
  • Održavanje entuzijazma i posvećenosti
  • Sposobnost prevazilaženja prepreka i neuspeha

Empatija (Empathy)

Empatija je sposobnost razumevanja i saosećanja sa emocijama drugih ljudi. Ovo uključuje sposobnost da se prepoznaje i reaguje na emocionalna stanja drugih, što pomaže u izgradnji i održavanju kvalitetnih međuljudskih odnosa.

Ključne komponente:

  • Prepoznavanje emocionalnih signala drugih
  • Razumevanje i saosećanje sa osećanjima drugih
  • Aktivno slušanje i pružanje podrške

Veštine međuljudskih odnosa (Social Skills)

Veštine međuljudskih odnosa odnose se na sposobnost efikasne komunikacije i interakcije sa drugima. Ovo uključuje veštine kao što su pregovaranje, rešavanje konflikata, timski rad i sposobnost da se izgrade i održe pozitivni odnosi.

Ključne komponente:

  • Efikasna komunikacija i izražavanje
  • Razumevanje i upravljanje dinamikom u grupi
  • Veštine rešavanja konflikata i pregovaranja
  • Izgradnja i održavanje međusobnog poverenja

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram