Juju je prijatelj, čuvar i mala muza koju treba voleti, sakupljati ili jednostavno posmatrati s divljenjem.
Umetnica Cj Hendry prenosi svoju kreativnost sa platna u svet kolekcionarskih igračaka kroz projekat Juju. Poznata po svojim hiperrealističnim crtežima i instalacijama, Hendry sada usmerava svoju maštu u novi, razigrani pravac i jedva čekamo da je vidimo u akciji. Ko je beše Labubu?

Juju – više od igračke
Nova kolekcionarska igračka je šarmantni lik s opuštenim ušima i cvetom prebačenim preko jednog oka. Više od igračke, Juju je prijatelj, čuvar i mala muza koju treba voleti, sakupljati ili jednostavno posmatrati s divljenjem. Projekat predstavlja treće značajno Hendryino delo u Hong Kongu.
Ali, ko je zapravo Cj Hendry – umetnica koja pripada novom talasu self-made stvaralaca sa Instagrama, koji su svoj prodor u svet umetnosti ostvarili putem interneta?
Put od Instagrama do svetske scene
Putem Instagrama, fotorealistični crteži olovkom Cj Hendry dospeli su do miliona ljudi širom sveta, a ona je zaradila milione prodajući svoje radove. To je korak van uobičajenog puta koji uključuje pronalaženje galeriste, mecene ili javnih fondova.
„U prošlosti su umetnici morali da čekaju da galerija organizuje izložbu, a ljudi nisu mogli jednostavno da vide tvoj rad. Morali su da dođu na izložbu kada im galerija to dozvoli. Sada možeš da pokažeš ljudima šta god poželiš, kad god poželiš“, rekla je Hendry, koja živi u Njujorku, a rođena je u Australiji.
Luksuz kao inspiracija
Njeni crteži u boji toliko su realistični da podsećaju na fotokopije, a za jedan rad potrebno je i do 80 sati rada. Crtala je sve – od bočica Chanel parfema, Louboutin patika, zgužvanih Hermès kesa, do zebre sa Louis Vuitton monogramom umesto pruga. Ti radovi su omaž luksuznim brendovima koji su joj, posredno, doneli uspeh.
Danas ima više od 900.000 pratilaca na Instagramu i radni prostor od 2.000 kvadrata, ali pre samo nekoliko godina, Hendry je priznala da je bila na samom dnu.
Od dna do prekretnice
Jedne večeri 2014. godine, dok je bila u izlasku s prijateljima, Hendry je pokušala da plati piće iz svoje tašne od 5.000 dolara – ali joj je kartica bila odbijena. Nakon godina preterane potrošnje, račun joj je bio prazan.
„Od malih nogu sam opsednuta luksuzom i trošenjem novca na stvari koje ne mogu da priuštim“, rekla je. Tada je imala prelomni trenutak: „Pomislila sam, zar ne mogu da postignem nešto više od ovoga?“
Napustila je posao u Chanelu, prekinula studije arhitekture i finansija i odlučila da se u potpunosti posveti umetnosti. Da bi finansirala početak karijere, prodala je sve torbe, cipele i odeću na eBay-u. Počela je da objavljuje slike nedovršenih i gotovih crteža na Instagramu, koji je tada tek bio u povoju.
Prvi uspeh i rast popularnosti
Posle nekoliko meseci, njen crtež para R.M. Williams čizama zapao je za oko porodičnom prijatelju, koji ga je kupio za 6.500 dolara. Taj prvi uspeh podstakao ju je da nastavi. Publika je brzo rasla, a Hendry je proširila teme: od luksuznih predmeta do Polaroida Endija Vorhola, Roršahovih testova, diskokugli i čak novčanice od 100 dolara s likom Kanjea Vesta – koju je kasnije kupio sam Vest.
Tako je svoju online slavu pretvorila u realan umetnički uspeh, a njene kolekcije danas se rasprodaju za nekoliko sekundi, po cenama od stotina hiljada dolara po komadu.
Umetnost u digitalnom dobu
„Fokusiranost na umetnost znači da ne moram da se oslanjam na algoritme, već koristim Instagram da svoje radove predstavim svetu. Dela govore sama za sebe“, kaže Hendry. „To je moćan alat koji mi je omogućio da gradim složene izložbe i instalacije bez galerijske podrške.“
Moć iskustvene umetnosti
Danas više od dve milijarde ljudi ima Instagram nalog, a ta platforma je postala rasadnik nove kreativnosti – mesto gde umetnici dolaze do publike bez posrednika. Umesto tradicionalnih galerija, umetnici sada lako dele svoj rad i grade publiku direktno.
Instagram je možda najvažniji alat za promociju umetnosti još od umetničkih sajmova 1960-ih. Promenio je način na koji se umetnost vidi i prodaje, dodajući joj i digitalni sloj.
Ipak, iako je mreža lansirala umetnike poput Hendry, ona ostaje odskočna daska, a ne garancija dugoročne reputacije. Sama Cj Hendry danas se sve više okreće velikim, skupim izložbama i instalacijama.
Instalacije koje su obeležile poslednje godine
Način na koji Hendry stupa u interakciju s publikom i istražuje iskustveni potencijal umetnosti postao je ključ njenog stvaralaštva. Poznata po razigranosti i humoru, kreira potpuno imerzivne umetničke postavke.

Nakon uspeha izložbe “Flower Market” iz 2024. na Roosevelt Islandu u Njujorku – staklene bašte ispunjene sa preko 100.000 plišanih cvetova – umetnica je 2025. ponovila projekat u većem obimu na Rockefeller Centru, privukavši hiljade posetilaca.

U aprilu iste godine predstavila je instalaciju “Keff Joons” u Bruklinu – seriju ogromnih skulptura na naduvavanje inspirisanih radovima Jeffa Koonsa, koje su posetioci mogli da istražuju i dodiruju.
Ovi projekti potvrđuju njenu sklonost ka imerzivnim, igrokaznim iskustvima koja spajaju luksuz, humor i digitalnu kulturu. Baš zato je Juju lutka logičan nastavak celog koncepta Cj Hendry – umetnice koja ljudima nudi baš ono što u ovom trenutku žele.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:









