Sarađuju sa brendovima kao što su Nestlé, LVMH, Johnson&Johnson.
Od devojčica koje su pobegle od ratnih stradanja u Bosni, preko prilagođavanja u Finskoj do biznis imperije u Americi o kojoj piše i Forbs – tako se ukratko može opisati put Amre i Elme Beganović. One sada za Zadovoljnu govore o svom usponu u SAD gde su otišle s jednim koferom, o tome zašto veliki brendovi biraju baš njihovu agenciju za digitalni marketing, ali i o životu i modi u Njujorku…
Za početak, Amra otkriva šta je to ključno bilo, pa su ona i sestra doživele vrtoglavi uspon i kao uspešne poslovne žene počele da sarađuju sa brendovima kao što su Nestlé, LVMH, Johnson & Johnson.
„Rekla bih da su emocionalna zrelost i mogućnost da pretvorim ulogu žrtve u ulogu heroja zaslužne za moj uspeh. Ja vidim moje odrastanje u ratu kao jednu od najvećih mojih snaga koja mi je omogućila da izgradim sebe u čvrstu, kreativnu, otvorenu i odlučnu osobu. Ja sam blagoslovena što sam odrasla u porodici koja nije mogla da me savetuje kako da se penjem lestvicom preduzetništva u Americi, nego sam imala priliku da sama naučim da se borim za ono što želim.
Sestre Beganović pričaju i koliki šok je za njih bio život u Finskoj, odnosno kako su se uklopile tamo posle Sarajeva.
„Finska je jako lepa zemlja i zahvalne smo što nam je pružila utočište kad smo izašli iz granatiranog Sarajeva nakon dve godine provedene u skloništu i podrumu. To je bio za nas jedan težak, ali poučan period života. Tamo smo prvi put nakon dve godine videle banane, koka-kolu, čips i ostale ‚banalne‘ stvari koje danas svi uzimamo zdravo za gotovo. Međutim, Finska je takođe jako homogena zemlja u poređenju sa Amerikom i manjak stranaca i raznolikosti društva nam je padao teško kao strankinjama. Nikad se tamo nismo osećali kao kod kuće i nikad i ne bismo. Uz to, oni su jako socijalistička zemlja, što ne prija našem preduzetničkom duhu.“
U Ameriku s jednim koferom
Iz Finske su sestre onda s jednim koferom prešle u Ameriku.
„Dolazak u Ameriku je bio jako uzbudljiv, ali i jako zastrašujući. Amerika je surova zemlja i zaista nije za sve ljude. Za određene tipove ljudi to je najbolja država na svetu, ali istovremeno za druge može biti i najstrašnija i najsurovija. Ponosno kažem da smo moja porodica i ja počeli u Americi od nule. Kad kažem nule, mislim zaista na tzv. food stamps koji se daju najsiromašnijim građanima ovde.“
Posle par meseci roditelji su brzo krenuli da vredno rade da porodica više ne bi morala da zavisi od bilo koje socijalne pomoći.
Ali promena svesti iz žrtve u pobednika se nije desila preko noći.
„Ja sam na tome radila, mogu reći, skoro deceniju. Mislim da je tajna da uvek crpimo energiju od naših iskustava i koristimo negatvine situacija kao najbolje lekcije. Kao što sam rekla, meni to nije išlo na ruku prirodno, nego je zahtevalo dosta zaviranja unutar sebe, čitanja, refleksije i odlučnosti. Možda je za to donekle zaslužna moja optimistička predispozicija – uvek nastojim da mislim da će budućnost biti svetlija od prošlosti. Ali u svakom slučaju, nije lagano jer sam inače po prirodi duboko emocionalna osoba, posebno što se tiče privatnog života“, kaže Amra.
Taj optimizam je počeo da daje rezultate. Amrin i Elmin lajfstajl blog Clubfashionista dostigao je ogroman broj pratilaca u vrlo kratko vreme. Danas njih dve prate milioni širom sveta. Velike kompanije su se zainteresovale baš za njih, da ih one predstavljaju u okviru svoje A&E agencije za digitalni marketing.
„Clubfashionista blog je bio naš projekat koji je slučajno nastao davne 2012. i tada smo uspele da dostignemo 100.000 unikatnih posetilaca za tri meseca. Mislim da se to desilo zbog naše kreativnosti, jer smo sazvale prijatelje iz čitavog sveta da postanu ko-autori i pišu sa nama na blogu. Iz ove perspektive, mislim da je naša spontanost mnogima bila osvežavajuća. Delile smo savete za koje smo mi mislile da su korisni i pisale o našim životima i verovatno je ostalima to bilo interesantno.“
Tako je njihova priča išla od bloga do takozvanih OG influensera, tj. originalnih influensera sa stotinama hiljada pratilaca, pa sve do današnjih firmi, uključujući agenciju Amra & Elma i Amrin novi brend koji će biti lansiran ove jeseni pod nazivom Colorful Socks.
Kažu da u tom procesu nema tajni, samo dosta odlučnosti, pokušaja, padova, učenja, rasta, dosteljivosti i kreativnosti.
Saradnja sa najvećim svetskim brendovima
„Neki od najpoznatijih brandova i Fortune 500 kompanija rade sa nama jer mi nudimo vrlo specifične stvari koje nisu lako dostupne na tržištu. Usluge koje nudimo su već dokazano trensformisale druge brendove, bilo kroz dostignuće dvostrukog rasta prodaja, skokova posetilaca na brend stranicama u stotinama procenata, bilo što su svi naši klijenti prikazani u najvećim svetskim medijama sa velikom frekvencijom. Generalno top brendovi traže najbolje što tržište nudi, tako da, ako ste fokusirani da budete najbolji u onome što radite, uspeh će doći sam od sebe.“
Ali te velike firme su i te kako zahtevne što se tiče posla.
„Kao i svi ostali, oni njihove budžete tretiraju kao investicije i te investicije moraju biti opravdane time što imaju odličan ROI, tj. povrat ulaganja. I sa velikim firmama je lakše raditi nego sa malima, i to zbog strukture i načina rada – uglavnom su organizovani i jasni u svojoj viziji i očekivanjima.“
Taj posao Amri i Elmi povremeno iznedri i poneku zanimljivu anegdotu.
„Interesantno je kako i generalni direktori najvećih svetskih firmi imaju i najskromnije ponašanje. Naime, jedan od naših klijenata je firma sa 60.000+ zaposlenih koja posluje širom sveta. Njihov CEO je sedeo sa nama u kancelariji dva sata pričajući o problemima firme i pokušavao da strateški traži solucije slušajući naše iskustvo. Mnogi od nas bi očekivali da CEO tako velike firme nema vremena da se sastaje sa agencijom i da ce poslati nekoga ispod sebe. Međutim, naprotiv, oni su uglavnom jako vredni, skromni i otvoreni, svesni da jako puno toga ne znaju, kao i svi mi.“
Pomažu firmama da rastu do najboljih
A šta danas tačno rade Amra i Elma sa svojom agencijom?
„Naša agencija je specijalizovana za integralni marketing, tj. mi omogućavamo firmama da rastu kroz takozvane organske posetioce na Googlu, omogućavamo vredna partnerstva, kao što je, recimo, kolaboracija velikih lanaca hotela sa velikim modnim kućama. Takođe, mi pružamo partnerstvo brendova sa poznatima sa A liste, brendiranje proizvoda, organizovanje događaja, video i foto produkcije i dostizanje broj jedan pozicije na Amazonu.“
Amra je posebno zadužena za takozvanu SEO optimizaciju, tj. organsko rangiranje na Guglu, za tehnološku optimizaciju brend stranica, sve do sklapanja partnerstava sa drugim velikim brendovima. Elma je specijalizovana za brendiranje, influenser marketing, PR i događaje.
„Naš prosečan dan je uglavnom ispunjen sastanicima sa brendovima, klijentima ili zaposlenima. Inače, u Njujorku me oduševljava raznolikost, istorija, arhitektura i ljudi koji su borbeni i direktni. Tamo ćete retko čuti slatkorečive ljude kao npr. u Los Anđelesu. U Njujorku ljudi nisu ‚fake‘ nego su jako konkretni. Njujork je skup grad i ko god tamo živi razume vrednost vremena“, kaže Amra.
A kad smo već kod ljudi u ovoj urbanoj džungli – kako izgleda prosečno obučena Njujorčanka? Koliko je moda tamo ljudima zaista bitna u svakodnevnom životu?
„Prosečna Njujorčanka nosi dosta crnog – mislim da to nije mit nego istina. Ja trenutno živim između Majamija i Njujorka i tu razliku i te kako mogu da vidim, pogotovo jer u Majamiju postoji sušta suprotnost, tj. ljudi nose jake boje. Takođe, NYC stil je dosta minimalistički i fokusiran više na dizajn, a ne na ‚logos‘. U svakom slučaju, moda i u Njujorku i u Majamiju je jako bitna ljudima. Dosta troše na garderobu sa potpisom poznatih dizajnera, iako se to u Njujorku radi sa manje nametljivosti i više stila. Oni će kombinovati i vintage stvari koje imaju dušu.“
Njujork je jako težak za život
Amra i Elma pričaju i kako su uspele da ih taj grad svojom snažnom energijom ne proguta kao mnoge druge i da li imaju dovoljno vremena da uživaju u plodovima svog rada.
„Njujork je jako težak grad za život i jako je specifičan – ili omogući ljudima da dosegnu svoje snove ili te snove uništi. Mislim da je najsuroviji grad u Americi, ali istovremeno mislim da je i najiskreniji i konkretniji. Taj grad stvarno nagrađuje talenat i, kao što mnoge pesme kažu, ako možete upeti tamo, možete upeti svugde.“
One su imale sreću da ne dođu prvo u Njujork kad su se doselile u SAD. Njihova tranzicija je bila sporija i to ih je pripremilo na ono što ih je čekalo u Njujorku.
„Međutim, takođe, naše naravi su više skladne toj NYC okolini nego što bi možda bile kod drugih. Obe volimo brz život, radujemo se kad ostvarimo stvari koje su nam se kao curicama činile nemogućima i trudimo se da rastemo sa našim znanjem i iskustvom. Najveća nagrada je ta transformacija i dostizanje nečeg što se pre činilo nemogućim.“
Za kraj sestre Beganović otkrivaju gde vide sebe za 10 godina.
„Ima još dosta što bih volela da ostvarim. Privatno sam već ostvarila svoje snove i za to sam beskrajno zahvalna. Poslovno bih volela da imam private equity kompaniju sa vrlo specifičnom dokazanom strategijom rasta. Volela bih da primenim svoje znanje i iskustvo rasta najpoznatijih brendova na portfolio kompanija u svojoj private equity grupi. To je jedan jako kompetitivan svet i najbolji od najboljih to rade, tako da ispred mene stoji dosta dug put“, kaže na kraju Amra.
BONUS VIDEO:
***