
Ulična fotografija je možda najiskreniji način da se ispriča priča o životu u gradu. Ona je istovremeno dokument i umetnost, istina i interpretacija, trenutak koji nestaje i ostaje zauvek. A kada su žene u fokusu, kadrovi dobijaju novu dimenziju – one postaju ogledalo epohe, ikone stila, protagonisti svakodnevice i simboli univerzalnih osećanja.
Ovogodišnji AAP Magazine Street Photography Awards donosi na desetine upečatljivih radova, a među njima izdvojili smo pet fotografija koje na poseban način slave žensko prisustvo u javnom prostoru. To nisu samo slike, to su mali eseji o ljubavi, identitetu, vremenu i mestu.
Ovih pet prizora dokazuju da ulična fotografija nije samo o ulici, već o ljudima koji je oblikuju. Žene u ovim kadrovima nisu prolaznici, već centralne figure. Njihovo prisustvo menja način na koji gledamo grad, kako ga doživljavamo i pamtimo.
Bilo da se radi o strasnom poljupcu, modnoj ikoni u crvenom, letnjem predahu na plaži ili intimnom trenutku iza prozora briselskog kafea – sve one postaju ikone. A ulica, baš poput filma, zauvek pamti njihove priče.
Julia Dean, SAD, “The Kiss”

Julia Dean oslonila se na arhetip – poljubac na Times Squareu, jednu od najslavnijih fotografija 20. veka, ali joj je dala savremeni kontekst. Njena crno-bela scena u gradskoj gužvi hvata dvoje zaljubljenih u strasnom poljupcu.
U kadru vidimo i publiku, ali i njihovu potpuni odsečenost od sveta.
“Žena u zagrljaju postaje simbol slobode, ali i nostalgije za vremenima kada je fotografija bila svedok istorije,” zapisala je Dean.
Ova fotografija podseća da ljubav nije privatna scena – ona je uvek i deo kolektivne priče.
Francesco Gioia, Italijan u Velikoj Britaniji, “Lady in Red”

Nastala u londonskom Green Parku, ova fotografija deo je serije Wake up in London. Žena u crvenom kaputu i beretki, sa tamnim naočarima, deluje kao da je upravo izašla sa filmskog seta.
Oštri kontrasti između neba i njenog intenzivnog crvenog stajlinga stvaraju kadar koji ne možete zaboraviti. To nije samo street fotografija – to je modni i feministički manifest.
“Stil i stav u gradu nikada ne prolaze neprimećeno,” objašnjava Gioia.
Paul Carruthers, UK, “Beach Life”

Na prvi pogled, prizor je poznat: žene na peškirima, razbacane papuče, senke na pesku. Ali autor Paul Carruthers u seriji Grockles istražuje mnogo dublju priču – odnos turizma i lokalnih zajednica na engleskoj obali.
Grockle je lokalna reč za turiste, nekada šala, danas simbol dislokacije i problema koje masovni turizam donosi.
“Fotografija ‘Beach Life’ prikazuje letnji predah, ali ispod površine leži politička realnost,” kaže Carruthers.
Zato su ove žene na plaži više od prolaznih figura – one su deo narativa o promeni, pritisku i vremenu koje živimo.
Francesco Gioia, Italijan u Velikoj Britaniji, “Red Girl”

Oxford Street je sinonim za potrošački raj Londona, ali i mesto gde svakodnevno prolaze hiljade ljudi sa svojim ličnim pričama. U toj vrevi Gioia beleži mladu ženu sa cigaretom, crvenim karminom i još crvenijom kosom.
Kadar je sirov i glamurozan istovremeno, a njeno lice govori više od reči: ona ne pozira, ona postoji.
“Ona ne traži pažnju, ali ne možete je ignorisati,” piše kritika.
“Red Girl” je slika bunta i slobode, urbani portret koji stoji rame uz rame sa filmskim ikonama.
Nadia Eeckhout, Belgija, “Lady with Bottle”

Na prozoru kafea u Briselu, u rano zimsko jutro, Nadia Eeckhout zatekla je prizor koji kao da je istrgnut iz prošlog veka. Starija dama, obasjana suncem, izgledala je poput junakinje iz 19. veka.
Ali jedan detalj menja sve: moderna flaša pored nje.
“Taj anahronizam, spoj prošlosti i sadašnjosti, bio je razlog da pritisnem okidač,” priznaje autorka.
Zbog tog kontrasta, žena na fotografiji postaje i bezvremena i savremena, most između epoha i generacija.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: