Zašto je japanski džins najbolji na svetu i mogu da ga priušte samo privilegovani

Foto: Gabriel BOUYS / AFP / Profimedia

Japanski teksas ima izvanrednu reputaciju među zaljubljenicima u farmerke, i to s dobrim razlogom.

Iako nema tako dugu istoriju kao američke farmerke poput Levi’s 501, japanski teksas od selvedge tkanine poznat je po vrhunskoj izradi i veštom, zanatskom pristupu koji zahteva pravi umetnički rad.

Foto: Unsplash.com/coppertist-wu

Japan je usavršio proces izrade tkanine i dizajna, dovodeći ga do neprevaziđenog nivoa. Nakon što su farmerke postale popularne zahvaljujući pop kulturi u SAD, Japan je pristupio njihovoj izradi sa umetničkog, a ne praktičnog, radnog aspekta — stvorivši sofisticiraniju verziju džinsa.

Šta čini japanski teksas posebnim

Da bismo razumeli zašto je japanski teksas cenjen, prvo treba razumeti kako se prave selvedge farmerke. Teksas je debela keper tkanina od pamuka, gde se potka (vodoravna nit) provlači ispod dve ili više osnovnih niti koje su ofarbane u plavo.

Kod indigo teksasa, koji je najčešći, boji se samo osnova (uzdužne niti), dok potka ostaje bela. Danas se uglavnom koristi sintetička indigo boja, jer je jeftinija — ali japanski teksas ostaje veran prirodnom indigu, farbajući sve niti.

Foto: Philip FONG / AFP / Profimedia

Druga ključna karakteristika je selvedge materijal i njegove ivice koje se ne paraju. Ova vrsta tkanine je uža, tka se na starim razbojima i traži posebnu veštinu. Japanski selvedge često ima crvenu liniju po ivici, mada postoje i varijante sa zelenom, belom, braon ili žutom linijom.

Najpoznatiji japanski brendovi teksasa

Jedan od pionira je Hidehiko Yamane, osnivač brenda EVISU, koji je stvarao premijum teksas na starinskim razbojima. Pravio je samo 14 pari dnevno i bili su ručno oslikani simbolima galebova, kao omaž Levi’s modelima iz 1944. godine. EVISU je brzo stekao kultni status i postao prvi brend koji je uspevao da proda farmerke za više od 100 dolara po paru.

Japan Blue Group iz Kojime, koja je već bila poznata po kvalitetnom teksasu, počela je da snabdeva luksuzne brendove kao što su Louis Vuitton i Gucci.

Masataka Suzuki, predsednik Momotaro Jeans-a
Masataka Suzuki, predsednik Momotaro Jeans Foto: Philip Fong / Zuma Press / Profimedia

Njihova pod-marka Momotaro Jeans pravi G001-T Gold Label model koji se prodaje za oko 2.000 dolara — u potpunosti ručno izrađen, bojen prirodnim indigom, tkan na razboju za kimono svilu, s dugmetom od srebra i svilenim šavovima. Svaki par se čak ispira u vodi iz Seto mora i izrada jednih farmerki može trajati i godinu dana.

Opsesija koja je osvojila bogate

Foto: Iron Heart

Japanska opsesija da rekonstruiše američke farmerke dovela je do stvaranja najkvalitetnijeg teksasa na svetu. Danas postoji ogroman broj brendova koji nose oznaku „Made in Japan“, ali vredi se informisati unapred da biste znali šta zaista kupujete. Klasični brendovi su uvek sigurna opcija, ali i mnogi novi brendovi poštuju istu tradiciju, znanje i strast prema pravljenju farmerki.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram