Generacija Z je transformisala način na koji vidimo modu

gen z
Foto: Profimedia, Instagram

Moda više nije samo odeća koju nosimo. Za Generaciju Z to je pažljivo kreiran govor identiteta. Svaki detalj, od izvezene torbice do ironičnog kačketa, nije slučajan već nosi poruku o tome ko si, šta to znači za tebe i čime se ponosiš.

U 2025. godini moda generacije Z se ne bavi toliko trendovima koliko izražavanjem vrednosti, stavova i ličnosti bez ijedne izgovorene reči. Dok nekome njihov stil može delovati haotično, iza svake majice koja šalje poruku ili neobičnog aksesoara, krije se pažljivo složen lični kod. Na primer, kačket sa natpisom vezanim za neki internet meme ili ukosnica u obliku voća može biti tajni znak podrške nekoj društvenoj ili ekološkoj temi.

Foto: Javier Garcia / Shutterstock Editorial / Profimedia

Kako objašnjava Ebi Prajs, osnivačica brenda Abbode: „Gen Z je odrastala online, sa neprekidnim uticajem algoritama i masovnih trendova, što ih tera da baš žele da budu jedinstveni.“

Njen brend je doživeo veliki rast zahvaljujući personalizaciji – izvezivanje torbica, monogramiranje pidžama ili dodavanje ličnih poruka na modne detalje postalo je znak trajnosti i nostalgije u vremenu koje je sve brže i digitalnije. Za mlade, to nisu samo ukrasi – to su emotivne tačke koje ih povezuju sa sopstvenom pričom.

View this post on Instagram

A post shared by abbode (@abbode)

Ova generacija ne pristaje na uniformisan izgled – njihovi autfiti su poput slojevitih priča, prepuni simbola, ironije i humorističkih poruka. Od plastičnih privezaka i mašni, do grafičkih majica sa tekstovima, Gen Z gradi svoj modni identitet u slojevima. Njihov stil je način da pokažu ko su i da pronađu one koji ih razumeju.

Kristen Stewart
Kristen Stewart Foto: Christopher Peterson / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Ironija i tekst na odeći nisu samo prolazni trend, već jezik koji koristi Generacija Z. Kačket sa natpisom „Kamala Walz 2024“, ili majica sa porukom „Protect the Dolls“, nisu izabrani zbog modnog autoriteta, već zbog poruke koju šalju. Takvi komadi postaju pokretači razgovora i test prepoznavanja: „Ako razumeš ovaj detalj, mi smo na istoj talasnoj dužini.“

Foto: BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Za Gen Z, moda je sadržaj. Odeća je naslov, Instagram feed je knjiga, a svaki detalj je hashtag u životnoj priči. Njihovi autfiti funkcionišu jednako dobro i offline i online, jer za njih granica između ta dva sveta odavno ne postoji.

Foto: Christopher Peterson / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Upravo ova potreba za izražavanjem kroz stil dovela je do prave ekspanzije cegera sa natpisima, majica sa porukama i drugih „tekstualnih“ komada. Više nego ikada ranije, vidimo platnene torbe sa duhovitim sloganima, ironičnim porukama ili personalizovanim monogramima koje ljudi nose u grad, na fakultet ili čak na posao. Istu ulogu imaju i majice sa natpisima – one postaju prenosni status, stav ili šala koja otvara vrata razgovoru i razumevanju. U modnoj filozofiji Gen Z, ovi komadi nisu samo praktični, već su i savršeni medij za lični brending, jer jasno komuniciraju poruku, a pritom su pristupačni i lako uklopivi u svakodnevni stil.

Foto: Luoxi / Alamy / Profimedia

U vreme masovne proizvodnje i brze mode, personalizacija postaje vid otpora. Svaka izvezena reč, svaki ručno dodati privezak ili ručno oslikana torba predstavljaju mali bunt protiv „copy-paste“ estetike. Dok su milenijalci čistili ormare po principu „ako ne izaziva radost, izbaci ga“, Gen Z je počeo da gomila stvari koje pričaju njihovu priču, čak i ako su na prvi pogled nasumične.

Gen Z ne samo da se oblači, već kroz odeću gradi svoj svet, ispunjen značenjem, ironijom i personalizacijom. U vreme masovne proizvodnje i brzih trendova, oni biraju da budu autentični i posebni, koristeći modu kao svoj glas.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram