
U vremenu kada moda često podleže diktatima brzine i površnog trenda, postoji retka vrsta dizajna koji osluškuje i kreira sa svrhom. Takav je brend Aleksandar Zabunović. Iza njegovih delikatno skrojenih silueta ne stoji samo znanje o konstrukciji ili poznavanje tkanina, već duboka filozofija lepote.
Kroz svaku kolekciju, Aleksandar i Milica Zabunović utkaju svoju posvećenost, ne samo dizajnu, već i vrednostima koje oblikuju svet oko nas: pažnja prema detalju, poštovanje prema materijalima i ljudima koji ih stvaraju, kao i umetnost kreacije koja ne podleže tržišnoj buci, već je vođena osećajem, inspiracijom i ličnim identitetom.
Njihova modna kuća, nastala iz sna i podrške dvoje ljudi koji dele istu viziju, danas je sinonim za eleganciju, spor pristup modi i postojanost. Komadi koje kreiraju nisu samo odeća, oni su produžetak žene koja zna ko je, ne traži validaciju i bira garderobu koja nosi emociju i stav.
Nova kolekcija za proleće/leto 2025. savršeno nastavlja tu naraciju: inspirisana zlatnom svetlošću Amalfske obale, donosi duh mediteranske lakoće, ali i dubinu promišljenog kroja, teksture i poruke. Kroz razgovor sa Aleksandrom Zabunović, otkrivamo svet iza savršenih poruba, ručne izrade i tkanina koje govore bez reči.

Koja je bila inicijalna iskra inspiracije za ovu kolekciju i kako je izgledao proces stvaranja?
Iskra je došla spontano gledajući jednu objavu u magiji ovog dela italijanske obale. Tu su se pojavile pre svega boje koje su postale osnova celokupne kolekcije. Onda počinje magična igra sa dezenima, krojevima u uklapanju svih elemenata u jednu celinu – kolekciju kojom sam želeo sam da uhvatim tu atmosferu mediteranske elegancije u pokretu.
Uprkos minimalizmu forme, vaši komadi nose snažnu narativnu komponentu. Da li dizajn doživljavate kao sredstvo za pripovedanje i kakvu priču nova kolekcija želi da ispriča, koju emociju da probudi?
Apsolutno. Nova kolekcija priča o ženama koje biraju sebe, a kroz ovu kolekciju sam želeo da probudim osećaj smirenosti, samouverenosti i nostalgije za lepotom koja nije prolazna.
Kampanja je snimana u Opatiji, čuvenoj po eleganciji i raskoši stare Evrope. Koju priču priča taj ambijent u korelaciji sa novom kolekcijom?
Opatija nosi sećanje na jedno vreme u kojem su rituali imali značaj, jutarnja kafa u bašti, večernji izlazak u prelepoj haljini, šetnja sa šeširom pored mora. To je nešto što se i danas može videti i što daje Opatiji poseban šarm. Stoga se i kolekcija savršeno uklapa ne samo estetski već i na emocijonalnom nivou.

Ko je žena koju zamišljate kad stvarate – da li je ona urbana, nostalgična, romantična, snažna, ili sve to zajedno?
Ona je sve to. Ali najvažnije, ona je svoja. Zamišljam ženu koja voli tišinu koliko i galamu, koja nosi svilenu haljinu zbog sebe a ne drugih. U njoj se prepliću i snaga i nežnost, kao i urbana sofisticiranost. Ona nema jedan stil, ona ima svoj stil.
Orhideja je čest motiv u vašem dizajnu. Šta ona simbolizuje za vaš brend i kako se taj motiv razvijao kroz vreme?
Orhideja je srce mog brenda. Za mene ona simbolizuje suptilnu snagu, dugovečnost lepote i eleganciju koja ne traži pažnju, ona je jednostavno prisutna. Kroz godine se transformisala od diskretnog simbola u nakitu, do izraženog motiva na tkaninama kao i u tkanju i konstrukciji komada. Postala je znak prepoznavanja, ali i tihi potpis svake moje kolekcije. Zanimljivo je da je jedna orhideja i deo našeg privatnog života – poklon od mojih roditelja kada smo supruga i ja počeli da se zabavljamo. Još uvek stoji na prozoru naše kuhinje. To je možda i najiskreniji deo njene simbolike – ljubav koja traje, tiho i postojano.
Kako nastaje vaš nakit i po čemu se za vas pristup njegovom kreiranju razlikuje od dizajniranja odeće?
Nakit ne crtam – njega zamišljam zatvorenih očiju. Dok kod odeće razmišljam o silueti i pokretu, kod nakita razmišljam o trenutku. O onom intimnom gestu kada ga stavite i zadržite ruku na vratu ili zglobu – kao da želite da ostanete u tom osećaju još malo.

*

Brend je poznat po sporom pristupu modi, sa naglaskom na kvalitet i dugovečnost. Kako definišete “sporu modu” i zašto je ona važna danas?
Spora moda za mene znači svesno i održivo stvaranje. To je proces koji zahteva vreme, ali zauzvrat daje komad koji traje. U vremenu hiperprodukcije, birati da se stane, da se oslušne materijal, ruka krojača, trenutak – to je luksuz koji postaje potreba. U sporu modu ugrađena je odgovornost prema ljudima, planeti i estetici, moda koja poštuje ljude, resurse i vreme i koja se gradi sa svešću o sutra.
Koliko vremena je potrebno za izradu jednog komada iz vaše kolekcije i kako osiguravate visok nivo kvaliteta u svakom detalju?
U proseku, za izradu jednog komada potrebno je od 15 do 40 sati, zavisno od složenosti kroja i specifičnosti materijala. Kvalitet je stvar kontrole u svakom koraku od ručno krojenih delova, preko proba, do pažljivog finalnog peglanja. Svaki komad prolazi kroz ruke članova mog tima koji su apsolutni majstori svog zanata.
Da li koristite održive materijale u svojim kolekcijama i kako birate tkanine koje koristite?
Održivost počinje izborom, a ja biram italijanske svile i mikado koje su proizvedene samo za nas u manjim porodičnim fabrikama sa poštovanjem prema procesu. Ne radimo u količinama koje prave višak i svaka tkanina je kupljena sa svrhom. Takođe, biramo materijale koji će trajati i vizuelno i fizički što je i moj odgovor na temu održivosti.

*

Nakon perioda provedenog u Beču, odlučili ste da preselite poslovanje u Srbiju. Šta je motivisalo tu odluku i kako je ona uticala na vaš brend?
Beč mi je dao znanje o biznisu, ali Beograd mi je dao emociju i veru u sebe i svoj rad. Iako jako volim da putujem i često sam u Beču, rad u Srbiji je uneo toplinu i identitet u svaki komad koji napravimo.
Koje su prednosti, a koji izazovi poslovanja u Srbiji u poređenju sa inostranstvom?
Prednost je u ljudima tj. talentima. U srčanosti tima koji radi s ljubavlju, a ne samo iz dužnosti. Izazovi su u infrastrukturi, administraciji i ponekad u limitiranosti tržišta. Ali verujem da kada nešto gradiš s razlogom, prepreke postaju deo puta.
Da li je povratak u Srbiju uticao na vašu kreativnost i način na koji pristupate dizajnu?
Veoma. Ovdе sam pronašao glas koji je autentično moj, a ne filtriran kroz potrebe tržišta, već iznutra. Našao sam sopstveni ritam, inspirisan svakodnevicom, ljudima koje srećem, i prostorima koji pričaju istoriju. Taj povratak je bio moj lični i profesionalni restart.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: