
U godini u kojoj su se modni stubovi pomerili, kada su se istovremeno menjali kreativni direktori u kućama Chanel, Dior, Gucci, jedno imenovanje izazvalo je više znatiželje nego kontroverze: Pierpaolo Piccioli je novi kreativni direktor Balenciage. Njegova era počinje zvanično 10. jula, a prva kolekcija očekuje se u oktobru. Za svet koji je navikao da iz Balenciagine radionice izlaze memovi u formi mode, Picciolijev poetski pristup deluje kao tihi obrt koji bi mogao da redefiniše luksuz u 21. veku.
Jer, ako je Demna Gvasalia bio ekscentrični revolucionar koji je od piste pravio spektakl i od mode viralni haos (setimo se revija u blatnjavim jamama, vetrovima i fiktivnim berzama), Piccioli je u Valentino ateljeu krojio tišinu – onu koja traje. Njegove revije u Parizu, Rimu, Pekingu, Veneciji bile su tiha čuda savršenstva forme, boje i narativa. Pod njegovim vođstvom, Valentino je postao sinonim za vizuelnu poeziju: skulpturalne proporcije, neobične ali efektne kombinacije boja, nežna dekonstrukcija klasike. I sve to bez da ikada izgubi iz vida ljudskost – vrednost koju je neumorno gurao u prvi plan.

*

Na crvenim tepisima, Piccioli potpis nosile su žene koje znaju da je moda produžetak emocije: Rijans u beloj, skulpturalnoj haljini s Met Gale 2023, Keri Maligan u zlatnom dvodelnom čudu za Oskare, Florens Pju sa perjem u kosi i stavom heroine nove generacije, Zendaja koja iz godine u godinu u njegovim kreacijama redefiniše šta znači biti modna ikona. I naravno, tu je Valentino Pink, nijansa koja je postala fenomen sama za sebe – modni trenutak koji je viralno obeležio jednu sezonu, ali i jednu eru.

Zanimljivo je da je Piccioli karijeru u Valentinu počeo skromno – kao dizajner aksesoara 1999. godine. Godine 2008. postaje suosnivač kreativnog dvojca sa Marijom Graziom Chiuri, a nakon njenog odlaska u Dior 2016. nastavlja sam da vodi umetničku direkciju brenda, stvarajući viziju koja je bila i duboko savremena i vanvremenska u isto vreme.

Iako njegov Valentino nije bio poznat po „it“ torbama i viralnom streetwearu (osim kratkotrajnih uspeha poput „rockstud“ detalja ili VLTN patika), ono što je zaista prodavao bila su – osećanja. Čitava filozofija njegovog dizajna zasnivala se na ideji da moda može da bude i progresivna i nežna. Da žena ne mora da se menja da bi bila relevantna. Da ranjivost može biti snaga. Da ružičasto može biti oružje.

A sada dolazi u Balenciagu – kuću čije je nasleđe jedno od najvažnijih u istoriji mode. Cristóbal Balenciaga bio je arhitekta među krojačima, majstor linije i volumena. I upravo tu postoji tihi kontinuitet sa Picciolijem: obojica su slavili formu, ali nikada po cenu emocije. Obojica su verovali da haljina ne treba da dominira ženom, već da je nosi.
U pismu koje je pratilo njegovo imenovanje, Piccioli je zahvalio Demni što je „na svoj način odao počast Cristóbalu i održao DNK kuće živim.“ Dodao je: „Dobijam priliku da oblikujem novu verziju Maison-a, da dodam još jedno poglavlje – novu priču.“
Ta priča tek počinje. I ako nas je istorija njegovih kolekcija bilo čemu naučila, onda znamo: kada Piccioli priča – slušamo. Ili još bolje – gledamo, i pamtimo.
Koko Roša, Kan 2023

Keri Maligan, Oskar 2021.

Kolman Domingo, Critics Choice Awards 2024.

Rijana, Met Gala 2023.

Florens Pju, Met Gala 2023.

Zendaja, SAG 2023.

Naomi Kempbel, Fashion Awards 2022.

Džulijan Mur, Venecija 2022.

Lady Gaga, Zlatni globus 2019.

Fransis Mekdormand, Met Gala 2018.

Kejt Blančet, Kan 2014.

En Hatavej, Nedelja mode 2022.

Dženifer Aniston, Zlatni globus 2010.

Pedro Paskal, Met Gala 2023.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama: