
Jonathan Anderson nije došao da čuva Dior. Došao je da ga oslobodi.
Priča se da kuća Christian Dior postoji zahvaljujući jednoj vidovnjakinji. Njeno ime bilo je Madame Delahaye, a čuveni dizajner je toliko voleo i cenio da se oslanjao na nju i za lične i za profesionalne savete. Ona je, između ostalog, savetovala Dioru da ne prihvati posao u konkurentskoj modnoj kući, čime je zapravo izgradio sopstveno modno carstvo.

Delahaye mu je, takođe, otkrila i najpovoljniji trenutak za njegovo prvo modno predstavljanje: 12. februara 1947. u tačno 10:30 ujutro, insistirajući da su tada planete bile savršeno usklađene. Na samoj toj reviji, Monsieur Dior je potpuno preokrenuo modu posleratnog perioda svojom debitantskom kolekcijom. Sa strukovima stegnutim u korsete, naglašenim bokovima i dramatičnim, voluminoznim suknjama, ova silueta odbacila je ratnu racionalizaciju materijala u korist raskoši i fantazije. Neke suknje zahtevale su skoro 18 metara tkanine, dok se Evropa još oporavljala od nestašice materijala. Ironično, Francuskinje su u tome videle oslobođenje: napokon je ponovo postojalo nešto lepo. Napokon – nova era.
Broj 8 – zajedno sa đurđevkom i petokrakom zvezdom – bio je jedan od srećnih simbola gospodina Diora. Upleo ga je svuda oko sebe: u svoje kolekcije, u adresu sedišta kuće Dior u Parizu (u 8. arondismanu) i u raspored svog prvog ateljea, čiji je plan bio oblikovan poput te cifre.
Još zanimljivije, broj 8 se našao i u savremenom Dior dobu. Datum imenovanja Irca Jonathana Andersona za kreativnog direktora te modne kuće – 2. juna 2025. – u numerologiji daje zbir 8, baš kao i datum Diorove prve revije iz 1947.

Istorija nam pokazuje da moda voli povratke, ali sudeći po prvoj ženskoj kolekciji Jonathana Andersona za Dior na Nedelji mode u Parizu, on nije došao da čuva brend. Došao je da ga oslobodi.
Fashion Big Bang
Pre dve godine u Parizu otvorena je izložba “1997 Fashion Big Bang”, koja je slavila godinu koju mnogi nazivaju prelomnim trenutkom u savremenoj modi. Inspiracija za naziv potiče od naslovnice Vogue Paris iz proleća 1997, koja je tu sezonu haute couture-a proglasila za pravi „veliki prasak“ u modnom svetu.
Godina 1997. donela je drastične promene na globalnoj modnoj sceni. Bilo je to vreme kada je Pariz želeo da povrati vodeću poziciju u svetu visoke mode. U tom periodu došlo je do smene kreativnih direktora u velikim kućama, a pojavili su se i mladi, avangardni dizajneri koji su doneli svežu estetiku. Ova 2025. je slična godina, ona u kojoj je počela nova dizajnerska era. U gomili premijernih kolekcija tih modnih pojačanja, današnja revija Dior pod dirigentskom palicom Jonathana Andersona je verovatno bila najiščekivanija.
Prvi komentari o kolekciji
Prvi komentari o debi kolekciji Jonathana Andersona za Dior na mrežama su podeljeni. S jedne strane ima onih koji kažu: „Da li je ovo Loewe ili Louis Vuitton“, „“Veoma bejzik, veoma neimpresivno. Mogao je da uradi mnogo, mnogo više, ali je propustio priliku“, „Osrednje“,… Drugi su oduševljeni. „Fantastično“, „Savršeni haos“, „Besprekorno“.

Šta smo videli na reviji
Dior je uveo parišku modnu publiku u ogromnu prostoriju sa trodimenzionalnim, dijamantski oblikovanim ekranom, koji je izranjao iz Dior kutije postavljene u centru Andersonovog debija. Na ekranu se prikazivao dirljiv kratki film sa retrospektivom brenda.

Nakon što je publici predstavio bogatu istoriju kuće i istakao gotovo svaku eru Diora, Anderson je otvorio reviju s belom haljinom bez bretela, sa skulpturalnom krinolinom i mašnama kao detaljima.

Mašne su inače bile dominantan motiv kotovo na svakom outfitu koji se pojavio na pisti.

Spektakularni šeširi

Aksesoari sa revije odmah su privukli pažnju, posebno predimenzionirani trouglasti šeširi na glavana modela. Zamislite visoku modu u mornarskom stilu. Anderson na pistu šalje i nove siluete torbi: male clutch modele, ali i ogromne tašne i damske varijante.

Anderson je predstavio i odličan mantil trapezastog kroja, što je savršena silueta za kombinovanje uz nove Dior šešire.

Mini suknje se vraćaju

Ovo leto bilo je u znaku jortseva, ali sledeće leto će, ako sve bude išlo po planu, biti u znaku minisuknje. Na pisti je Dior predstavio mnoštvo verzija, od ležernih teksas mini-suknji do raskošnih balon-suknji.

Završni model u ženskoj debitantskoj kolekciji Jonathana Andersona bila je bela haljina sa talasastim detaljima, referenca na Diorovu ikoničnu haljinu Junon iz kolekcije visoke mode za jesen/zimu 1949. godine.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama: