Nikoleta Spanjoli za Zadovoljnu: Žena koja vodi Luisa Spagnoli carstvo i menja pravila igre za sve

Nikoleta Spanjoli
Foto: Promo

U vremenu kada se moda sve češće posmatra kroz prizmu vrednosti koje prenosi, ime Luise Spagnoli postaje relevantnije nego ikada. Kao pionirka ženskog preduzetništva u Italiji, začetnica ideje o radnom prostoru prilagođenom ženama i osnivačica brenda koji i danas nosi njeno ime, Luisa je ostavila nasleđe koje prevazilazi modne okvire.

Povodom događaja posvećenog njenom životu i radu, koji se održava u Beogradu u okviru nedelje Italian Fashion in Belgrade, razgovarali smo sa njenom praunukom i naslednicom Nikoletom Spanjoli – ženom koja danas vodi porodičnu kompaniju u četvrtoj generaciji i uspešno balansira između tradicije i savremenih izazova modne industrije.

U ovom intervjuu otkrivamo kako izgleda nositi odgovornost takvog nasleđa, kako se vrednosti postavljene pre više od jednog veka i danas pretaču u konkretne politike podrške ženama, ali i zašto brend Luisa Spagnoli ostaje primer održivog, promišljenog i istinski ženskog pristupa modi.

Povodom događaja posvećenog Luisi Spanjoli u Beogradu, kako ocenjujete značaj ovakvih inicijativa u očuvanju i promociji ženskog preduzetništva?

Rado smo prihvatili poziv Ambasade Italije u Beogradu da učestvujemo na IFIB (Italian Fashion in Belgrade) nedelji, i zadovoljstvo nam je što imamo priliku da predstavimo našu kolekciju za proleće/leto 2025. u divnom ambijentu i važnom tržištu, na kojem smo nedavno otvorili monobrend prodavnicu u okviru Galerija šoping centra.

Takođe će to biti sjajna prilika da podelimo istoriju našeg brenda i njegove osnivačice, moje prabake, kroz promociju romana „Luisa“ autorke Paole Jakobi, koji će biti predstavljen 12. juna u Ambasadi. Biće to i način da se oda počast nasleđu izuzetne žene, Luise Spanjoli, koja je hrabrošću, vizijom i odlučnošću pomogla da se promeni tok istorije. Pričati priču moje prabaka Luise ne znači samo evocirati važno ime, već i podeliti model poslovanja koji i danas ima značaj, zasnovan na inkluzivnosti, inovaciji, društvenoj odgovornosti i posvećenosti ulozi žene u društvu i radu. Ovakvi događaji pružaju prostor za razmišljanje i stvarnu inspiraciju, naročito za mlađe generacije kojima su potrebni autentični, verodostojni i dostupni uzori. Održavanje sećanja na žene poput Luise Spanjoli ujedno znači podsticanje budućnosti u kojoj će ženski talenat i liderstvo biti sve više prepoznati i vrednovani.

Luisa Spagnoli
Foto: Promo

Kao Luisina praunuka, kako doživljavate privilegiju i odgovornost vođenja porodične kompanije s takvim nasleđem?

To je velika čast koju nosim s dubokom zahvalnošću i snažnim osećajem odgovornosti. Osećam se duboko povezano s tim nasleđem i trudim se svakog dana da ga nastavim s poštovanjem i ponosom. Vrednosti koje su se prenosile generacijama, integritet, kvalitet, elegancija, osnova su na kojoj gradim sadašnjost i budućnost u skladu s potrebama današnje žene. Predstavljam četvrtu generaciju ove velike porodice i zajedno sa sinom Nikolom, petom generacijom, imamo važan zadatak da nastavimo, istom odlučnošću, istrajnošću i vizijom, preduzetnički projekat koji je započela Luisa, a potom razvijali moj deda i otac.

Luisa Spanjoli bila je pionirka u zapošljavanju žena i poboljšanju uslova rada. Kako danas nastavljate tu tradiciju?

Briga o ženama i njihovom blagostanju osnovna je vrednost naše kompanije od njenog osnivanja. Luisa Spanjoli je bila jedna od prvih italijanskih preduzetnica koja je verovala u važnost stvaranja radnog okruženja prilagođenog ženama. Danas taj duh i dalje živi u našim korporativnim politikama koje podržavaju žene u svim fazama života. Nastavljamo da obezbeđujemo radno okruženje koje je zaista usmereno na dobrobit zaposlenih. Nudimo plaćeno porodiljsko odsustvo do 20 meseci i pravo na odsustvo radi dojenja u istom periodu, što je osam meseci više od zakonskog minimuma. Verujemo da žena nikada ne bi trebalo da bira između majčinstva i profesionalnog ostvarenja: naš cilj je da stvorimo ambijent u kojem oba mogu skladno da koegzistiraju.

Luisa Spagnoli
Foto: Promo

Vaša kompanija je poznata po pretežno ženskoj radnoj snazi. Kako to utiče na korporativnu kulturu i kreativni proces?

Imati radnu snagu koja je oko 85% ženska predstavlja suštinski deo identiteta naše kompanije. To nije samo statistika, već prava kulturna vrednost, koja se odražava u načinu na koji radimo, komuniciramo i stvaramo. Žene donose senzibilitet i orijentaciju ka rešenjima, sposobne su da razumeju nijanse savremenog života. Njihovo prisustvo podstiče slušanje, saradnju i pažnju na detalje, ključne vrednosti za brend poput našeg, koji se izražava kroz eleganciju i umešnost. Ovaj identitet se ogleda i u kreativnom procesu: kolekcije koje stvaraju žene za žene — odeća koja odgovara stvarnom ritmu svakodnevice i govori o slobodi, lepoti i autentičnosti. To je danas naša prava snaga.

Kako nastojite da inspirišete i podržite sledeću generaciju žena u modi i preduzetništvu?

Snažno verujem u moć primera kao izvora inspiracije. Priča Luise Spanjoli sama po sebi predstavlja izvor snage za mnoge žene: figura koja je početkom 20. veka stvorila stabilan, inovativan posao fokusiran na dobrobit svojih saradnika. Danas je moja uloga da tu viziju očuvam i osvežim, prenoseći je novim generacijama. Unutar kompanije promovišemo kulturu rada koja vrednuje zasluge, kreativnost i sposobnost da se spoje vizija i praktičnost, osobine koje mnoge žene prirodno poseduju. Moj svakodnevni zadatak je da pružim pravedno, podsticajno okruženje koje podržava profesionalni razvoj žena, i to kroz konkretne mere usklađivanja privatnog i poslovnog života. Nadam se da moje iskustvo, kao žene koja vodi istorijsku kompaniju, može biti podstrek svim mladim ženama koje sanjaju da postanu protagonistkinje u svetu mode ili biznisa.

Luisa Spagnoli
Foto: Promo

Kako balansirate između očuvanja tradicionalnih vrednosti brenda i potrebe za inovacijom na današnjem modnom tržištu?

Verujem da je tajna u tome da se inovira bez gubitka veze sa sopstvenim identitetom. Za nas je tradicija čvrst koren koji nam omogućava da se razvijamo, a da pritom ostanemo verni onome što jesmo. Kada sam preuzela kompaniju, jedan od mojih ciljeva bio je upravo to: da uvedem nove procese, tehnologije i izraze, ali uvek u skladu s vrednostima na kojima je brend izgrađen — kvalitet, zanatska preciznost, pažnja prema detaljima i diskretna, ženstvena elegancija. Svaka kolekcija nastaje u balansu između prošlosti i sadašnjosti: uzimamo ono po čemu smo prepoznatljivi i obnavljamo to s otvorenošću prema svetu, današnjim ženama i njihovim željama. Za mene, inovacija znači i znati slušati, prihvatiti promenu i pretvoriti je u priliku da dodatno osnažimo svoj identitet.

Kako vidite ulogu italijanske mode u globalnom kontekstu, posebno u pogledu održivosti i društvene odgovornosti?

Italijanska moda ima dužnost da spoji lepotu i svest. Naš „Made in Italy“ se širom sveta ceni zbog svoje izuzetnosti, ali danas mora biti propraćen snažnim osećajem etičke odgovornosti.
Verujem da italijanska moda mora predvoditi kulturnu promenu zasnovanu na kvalitetu, zanatskoj veštini i poštovanju prema ljudima.

Koji su bili najveći izazovi s kojima ste se suočili u karijeri i kako ste ih prevazišli?

Jedan od najtežih izazova bio je preuzimanje kompanije sa samo 30 godina, nakon iznenadne smrti mog oca. Bio je to težak, ali i veoma oblikujući trenutak. Suočila sam se s njim odlučno, sledeći sopstvenu intuiciju i okružujući se sposobnim ljudima. Svaka poteškoća je ujedno bila prilika za rast.

Kada pogledate unazad na svoj profesionalni put, na šta ste najponosniji u svom doprinosu kompaniji Luisa Spagnoli?

Ponosna sam što sam sačuvala identitet brenda s tako snažnim nasleđem, a istovremeno ga vodila kroz značajnu evoluciju. Radila sam na tome da Luisa Spagnoli ostane kompanija ukorenjena u tradiciji, ali sposobna da gleda unapred, da se obraća novim tržištima i novim generacijama, a da pritom ne izgubi autentičnost. Ali iznad svega, ponosna sam što sam ostala verna viziji svoje prabake, nastavljajući da žene stavljam u centar svega: kao kreatorke, kao profesionalke i kao inspiraciju iza svake kolekcije.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram