
Nedelja visoke mode u Parizu za jesen 2025. bila je pozornica velikih modnih gestova, ličnih prekretnica i umetničkih izjava koje ne ostavljaju ravnodušnim. Jedna torba se vratila, jedan dizajner se oprostio, drugi predstavio – a moda je slavila svoje najsmelije lice.
Jul u Parizu i ove godine nije razočarao – visoka moda ponovo je pokazala da nije tu samo da impresionira, već i da pokrene duh, probudi emocije i pošalje poruke koje često nadilaze samu odeću. Couture nedelja za jesen 2025. bila je bogata u svakom smislu: od velikih povrataka i ličnih oproštaja, preko istorijskih debija, do revija koje više podsećaju na umetničke performanse nego na klasične modne predstave. Bila je to nedelja u kojoj se moda ponašala kao savremena umetnost – tiha kada zatreba, teatralna kada poželi, ali uvek snažna i neizbrisiva.
Najviše pažnje, i to s razlogom, privukla je poslednja couture kolekcija Demne Gvasalije za Balenciagu. Godinama je ovaj dizajner bio sinonim za provokaciju, dekonstrukciju i redefinisanje luksuza, a njegov tihi oproštaj od modne kuće bio je sve ono što se od njega najmanje očekivalo – suptilan, introspektivan i gotovo meditativan. Revija je počela u tišini, sa modelima koji su delovali kao da klize kroz senke. Siluete su bile lišene dekoracije, fokusirane na formu, pokret i prazninu. Tamna paleta, strogi krojevi i odsustvo efekata – kao da je dizajner želeo da skine sve slojeve i ostavi samo suštinu. Odlazak bez pompe, ali sa snažnim utiskom.

*
*
Nasuprot toj tišini, Daniel Roseberry za kuću Schiaparelli odabrao je zlatnu teatralnost. Njegova kolekcija bila je prava operetska fantazija – preplavljena simbolima, skulpturalnim elementima i vizualnim šokovima. Najveći među njima svakako je bila ogrlica u obliku realističnog zlatnog ljudskog srca, koja je momentalno postala viralni fenomen. Kombinacija visoke umetnosti, mode i anatomije delovala je kao komentar na samu ljudsku prirodu – ranjivu, hrabru, ekstravagantnu. Svaki izlazak na pisti bio je mini drama za sebe, sa porukom da moda ne mora biti tiha da bi bila duboka.
U moru novih oblika i inovacija, pažnju je iznenađujuće privukla nostalgija. Celine, brend koji se uvek oslanjao na klasične vrednosti, ponovo je u fokus stavio svoju čuvenu torbu – elegantnu, svedenu i savršeno praktičnu. Njen povratak dočekan je s oduševljenjem, jer je predstavljao odgovor na hiperprodukciju i prezasićenost trendovima. U vremenu kada se sve menja brzinom svetlosti, ova torba je podsetila da je dovoljno da istinska elegancija samo postoji.

Jedan od najznačajnijih trenutaka nedelje, i to onih o kojima će se tek govoriti, bio je istorijski debi dizajnera iz Saudijske Arabije. Njegova kolekcija predstavila je spoj tradicionalnih tekstura i silueta s modernom preciznošću, čime je istovremeno progovorila o korenima i budućnosti. Reakcije publike, kao i kritike bile su jednoglasno pozitivne – ne samo zbog estetske vrednosti prikazanog, već i zbog značaja koji ovakav trenutak ima u kontekstu inkluzije, reprezentacije i širenja kulturnih granica unutar modne industrije. Pariz je još jednom potvrdio da jeste centar mode, ali i da taj centar neminovno mora da se širi.

*

*

Maison Margiela i Glenn Martens su pokazali da moda može biti i pozorište i poezija. Revija je bila pravo umetničko delo, sa elementima performansa, misterije i suptilne teatralnosti. Modeli su se pojavljivali iz polumraka, senke su igrale po zidovima, a odeća – ili ono što možemo nazvati odećom – nosila je tragove emocije, ranjivosti i unutrašnjeg haosa. Martens je još jednom dokazao da je jedinstven pripovedač u svetu mode, a Margiela kolekcija više je ličila na modni san nego na komercijalnu prezentaciju. Intimno, neobično i neponovljivo.
I dok su revije donosile spektakle na pistama, ulice Pariza bile su zaseban teatar – sa jednom glavnom glumicom. Cardi B, u pratnji stilista i fotografa, uspela je da svakim svojim izlaskom izazove talas reakcija. Njeni autfiti nisu bili samo glamurozni – bili su tematski, promišljeni i u direktnom dijalogu sa revijama koje je posećivala. Od crne Schiaparelli siluete sa elementima ptice, preko Balenciagine skulpturalne haljine, do savršenog francuskog momenta sa beretkom – Cardi je jasno stavila do znanja da zna gde je i zašto tu dominira.

Beauty segment couture nedelje ove godine takođe je zaslužio poseban aplauz. Umesto predvidive glamurozne šminke, videli smo lice kao platno – metalik i bele trepavice, naglašeni prirodni ten, kosa u „mokrom“ efektu, kao i beauty lookovi koji su više podsećali na umetničke instalacije nego na pripremu za večernji izlazak. Ovaj pomak u estetici govori o želji modne scene da se udalji od konvencija i približi eksperimentu – i da šminka ne mora uvek da bude samo „lepa“, već da može da bude i snažna poruka.

*

Kao i svake godine, i ova couture nedelja iznedrila je trendove koje ćemo ubrzo viđati i van piste – ali u znatno pojednostavljenim verzijama. Dominirali su providni korseti, višeslojni til u dramatičnim oblicima, ultra dugi rukavi, siluete koje podsećaju na školjke, kišobrane, čak i skulpture. Moda velikih gestova vratila se na velika vrata, i ovoga puta, ne namerava da se povuče u pozadinu.

*

*

Ovogodišnja Paris Haute Couture nedelja još jednom je potvrdila da visoka moda ima mnogo lica – i da nijedno od njih nije površno. Ona može biti introspektivna poput Demninog oproštaja, ekstravagantna kao Schiaparelli bajka, nežna i moćna u isto vreme, kao što je to bio slučaj sa saudijskim debijem. Couture ove godine nije bio samo glamurozan, bio je i vrlo važan. A moda, kad je takva, nadilazi sezonu i ostaje zabeležena kao trenutak u vremenu koji vredi pamtiti.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: