
Nazovite to efektom Tejlor Svift, ali narandžasta je praktično preko noći postala pravi kulturni pokret.
Portofino narandžasta je tačno ona nijansa koju je Tejlor Svift opisala kao prozirnu narandžastu na albumu The Life of a Showgirl (gde je takođe naziva „mirisom znoja i vanile“).

I dok će „Showgirl orange“ verovatno biti svuda ove jeseni, treba ipak naglasiti da je narandžasta oduvek bila prisutna, sa istorijskim vezama sa luksuznim simbolima statusa. Od impresionističkih slika i tendi na jezeru Komo, do ikoničnih kutija prepoznatljive nijanse i pakovanja luksuznih bronzera.

Narandžasta se koristi da bi privukla pažnju – od upozoravajućih simbola na putevima, preko hitnih obaveštenja u vanrednim situacijama, pa sve do logotipa Nickelodeona – ali iznenađujuće je da ova boja takođe ima istorijske veze sa svim sferama luksuza.
Umetnička paleta
U svetu umetnosti, impresionisti su iskoristili moć narandžaste boje.

Klod Mone, Edvard Munk, Ežen Anri Pol Gogen i Vinsent van Gog svi su koristili ovu upečatljivu boju u svojim najpoznatijim delima.
Premotajmo do 1960. godine, kada je apstraktni ekspresionista Mark Rotko stvorio delo No. 210/No. 211 (Orange), koje prikazuje dve boje – ljubičastu i vatreno narandžastu.
Hermès narandžasta

Kada je reč o modi, prva asocijacija je verovatno Hermès. Narandžasta je toliko duboko povezana s ovom luksuznom modnom kućom, ali to nije oduvek bilo tako.
„Pre Drugog svetskog rata, pakovanje kompanije bilo je krem boje. Ratne nestašice su ih naterale da pređu na senf nijansu, dok na kraju nisu imali izbora nego da upotrebe poslednju dostupnu boju kartona – narandžastu“, objašnjava Sent Kler u knjizi Tajni životi boja (The Secret Lives of Color).

Tako je rođena Hermès prepoznatljiva narandžasta, poznata kao Orange H ili Classic Orange. Nekoliko godina kasnije, brend je dodao tamno čokoladno braon detalje na ivice kutija i Bolduc traku, čime je ovu nijansu dodatno učvrstio i uzdigao. Ono što je počelo kao nužnost, pretvorilo se u najveći marketinški potez u industriji luksuza 20. veka.
A kada pričamo o nošenju narandžaste, to nije baš za one slabog srca.

„To je jedna od najzanimljivijih boja u modi, jer ljudi imaju tako snažne reakcije na nju“ kaže Kristen Bejtmen, autorka i osnivačica brenda Dollchunk.
Dok je savremeni pokret tihog luksuza povezan s neutralnim tonovima i bež nijansama, nekada je prava demonstracija luksuza bila u jarkim bojama, uključujući narandžastu.
„Istorijski gledano, pre masovne proizvodnje, svetle boje su bile skuplje, jer je njihova izrada bila veoma zahtevna. Narandžaste nijanse u odeći datiraju vekovima unazad, a mnoge kulture ovu boju smatraju svetom“, objašnjava Bejtmen.
Vekovi luksuza
Želite piće? Uzmite gutljaj Veuve Clicquot šampanjca sa njegovom čuvenom, prepoznatljivom narandžastom etiketom. Toliko je prepoznatljiva da je brend, u vlasništvu LVMH-a, zaštitio upravo tu nijansu narandžaste kao trademarks. Brend je inače morao da prođe kroz veoma dug proces kako bi dokazao da je njegova prepoznatljiva nijansa Pantone 137C dovoljno jedinstvena da se registruje kao žig.

Iako je narandžasta povezana sa nekim od najluksuznijih brendova na svetu, šta zapravo ova boja pokušava da prenese?
Međunarodna stručnjakinja za boje Ejmi Vaks smatra da je narandžasta univerzalna i skriveni favorit.
„Toliko je privlačna, mladalačka, živahna, boja koja donosi dobro raspoloženje“, kaže ona.
Deo njene privlačnosti leži u svestranosti. Vaks smatra da je to zahvaljujući širokom rasponu nijansi.
„Možete se odlučiti za veoma suptilne tonove breskve ili za jarko narandžastu koja je poput sreće na steroidima – energična, kreativna, puna energije – ili za terakotu, rđu i bundevu, koje su zaista luksuzne. Zapanjujuće je da jedna boja može da obuhvati sva ta područja i da postigne sve to“, kaže ona.
Jezero Komo
Na slikovitom jezeru Komo, dramatičan pejzaž planina i duboke plave vode su legendarni, ali je upravo narandžasta boja ta koja je postala sinonim za luksuzno odredište.

Delimično zahvaljujući popularnosti Aperol Spritz koktela, ali i 115 godina starom Grand Hotelu Tremezzo, gde se njihova živa narandžasta pojavljuje svuda – na tendama terasa uz žutu fasadu, na prugama porcelanskih šoljica za espreso, peškirima, ležaljkama i suncobranima pored bazena, torbama koje se poklanjaju gostima, pa čak i na istorijskom grbu hotela.
To je prava ljubavna priča s narandžastom bojom za ovaj istorijski hotel.

„Za nas, narandžasta znači entuzijazam, radost i italijanski duh“, kaže Valentina De Santis, izvršna direktorka Grand Hotel Tremezza.

Tačno određena sjajna nijansa narandžaste čuva se kao stroga tajna, a žele da je ljudi prepoznaju odmah, poput Tiffany plave, Brat zelene ili Barbie roze. Boja je posebno izabrana da pogodi savršenu ravnotežu: odlučna, ali nežna, raskošna, zauvek u trendu i uvek spremna na malo nestašluka.

christofer-dalla-lana
Uticaj narandžaste na lepotu
Znamo da pakovanje proizvoda odmah postavlja ton, a to nikada nije važnije nego u industriji lepote.
U svetu parfema, narandžasta boja prenosi osećaj luksuza iz više ubedljivih razloga.
„Prvi, i možda najikoničniji, jeste njena povezanost sa nasleđem i statusom, čiji je epitom prepoznatljivo narandžasto pakovanje Hermèsa. Vremenom je ova prepoznatljiva nijansa postala vizuelna skraćenica za ekskluzivnost“, kaže Tara Darlington, direktorka marketinga u Givaudanu.
U pretrpanom tržištu parfema gde dominiraju tamni, prigušeni tonovi, narandžasto pakovanje odmah ostavlja snažan utisak i prenosi sreću.

Kako objašnjava Rodrigo Flores-Roux, potpredsednik parfimeriju u Givaudanu: „Kroz mnoge godine istraživanja, videli smo da narandžasta boja i note narandže u parfemima prenose osećaj blaženstva, čistoće i radosti. Savršen primer toga je parfem Clinique Happy, koji sam kreirao 1997. godine. Pakovanje ima podsticajnu, živu nijansu narandžaste, a sam miris uključuje gornje note inspirisane svežim sokom od narandže“.
Možda trajna privlačnost ovog parfema leži upravo u toj dubokoj emocionalnoj povezanosti. Danas, više nego ikada, taj osećaj radosti i podizanja raspoloženja predstavlja ultimativni oblik luksuza.

Globalni uticaji
U različitim delovima sveta, narandžasta boja može imati poseban značaj.

pascal-bullan
U Indiji, živopisne narandžasto-crvene nijanse šafrana simbolizuju hrabrost i žrtvu.
U Kini, i voće narandža i sama boja smatraju se simbolima koji predstavljaju sreću, toplinu i vitalnost, piše Byrdie.
„Narandžasta je mnogo raznovrsniji spektar nego što izgleda na prvi pogled. Što je više proučavate, to više shvatate da postoji mnogo nijansi koje spadaju u porodicu narandžaste, zbog čega može biti elegantna i formalna, mladalačka i razigrana, kreativna i srećna boja“, kaže Vaks.
Možda iz te perspektive, narandžasta može biti šta god želimo da bude, odražavajući ono što jesmo u određenom trenutku našeg života. Elegantna, hrabra, topla, simbolična, luksuzna ili radosna. Ili je samo znak da ste veliki obožavalac Tejlor Svift.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: