Kako god da ih zovete ili im tepate, čizme Dr. Martens imaju sve - kombinuju stil, udobnost, izdržljivost i individualnost u jednom paru obuće.
Martinke su prvobitno bile cipele radničke klase, a od tada su postale sinonim pobune.
Poreklo „martinki“
Krajem Drugog svetskog rata nemački lekar Klaus Mertens navikao je da nosi svoje standardne vojne čizme u vojsci. One su mu postale nepodnošljive nakon što je slomio stopalo na skijanju 1945. Bile su previše krute i neprijatne na njegovom povređenom stopalu.
Tako je Martens preuzeo stvari u svoje ruke. S obzirom na to da je pre toga bio obućar, redizajnirao je vojne čizme sa vazdušnim đonom i mekom kožom. Njegov dizajn nije zaživeo sve do 1947. godine kada se Martens udružio sa svojim prijateljem i inženjerom, dr Herbertom Funkom. Zajedno su reciklirali vojne zalihe kako bi stvorili legendarne vazdušno nepropusne jastuke u đonu koji su razlikovali ove čizme od klasičnih vojničkih.
Zanimljivo je da su sredovečne domaćice bile prva demografska grupa koja se zaista zainteresovala za ove čizme. Do kraja 1950-ih, prodaja je cvetala. Martens i Funk su odlučili da se prošire na međunarodnu prodaju i pronašli su britansku kompaniju R. Griggs Group Limited — tačnije, kompanija Griggs je pronašla njih.
Prelazak iz Nemačke u Veliku Britaniju
Porodica Grigs je decenijama pravila radne čizme u Engleskoj. Kupili su prava na proizvodnju i preuzeli proizvodnju Mertensovih cipela. Kompanija je napravila neke male promene, poput dodavanja sada već legendarnih žutih šavova i dizajna novog uzorka đona, a zatim je počela da ih prodaje pod imenom Airwair.
Prvi par Airwairs čizama pojavio se 1. aprila 1960. Imale su osam rupica i bile su početak legendarnog dr Martensa kojeg poznajemo i volimo danas.
Na tržištu su se pojavile kao radne čizme, a namenjene su bile prvenstveno policajcima i radnicima u fabrikama.
Martinke su dospele u centar pažnje kada ih je Pit Taunsend iz benda The Who nosio nosio sceni na svojim nastupima kasnih 1960-ih.
Onda se 1970-e i 80-e, pojavila nova subkultura – pank. Dok je pank kultura rasla sa pank muzikom, njen identitet je bio mnogo više od toga. Kao novi rok pobunjenici, izabrali su modu koja je svedočila o slobodi od autoriteta. Dakle, nosili su čirokane, crnu garderobu i dr Martens čizme.
Kada je grunge podžanr izrastao iz pank rok scene, negde baš s procvatom benda Nirvana, i vizualni identitet je ostao sličan, a grunge subkultura je prigrlila martinke kao deo svog imidža.
Dr. Martens je postao simbol pobune i individualnosti, koji je i danas suštinski deo identiteta brenda.
Dr. Martens i žene
Početkom 2000-ih, brend Dr. Martens pretrpeo je značajan finansijski gubitak i približio se bankrotu. Ipak, brzo su se povratili i ponovo postali modna osnova alternativnim i subkulturnim grupama, ali i ljudima kojima moda čini veliki deo života.
Saradnje
Zahvaljujući popularnosti ovih čizama, brojni modni dizajneri, umetnici i brendovi su sarađivali sa brendom Dr. Martens. Jedna od najznačajnijih je ona sa Hello Kitty.
Dr. Martens je takođe sarađivao sa američkim umetnikom Žan-Mišelom Baskijatom na kreiranju jedinstvene čizme sa ručno nacrtanim dizajnom.
U skorije vreme, dr Martens je sarađivao sa dizajnerima kao što su Rick Owens i Marc Jacobs.
Moda i Dr. Martens
Martinke su oduvek igrale ključnu ulogu u ženskoj modi. Ne samo da je ovaj brend sarađivao sa brendovima koji su fokusirani na žene kao što je X-Girl, već ih obožavaju trendseterke, manekenke, pevačice, glumice, ali i armija anonimnih žena.
Sestre Hadid i Hejli Biber ih uklapaju uz sve – od letnjih haljina, preko kežual dnevnih kombinacija i tako potvrđuju da ova obuća ide odlično uz bukvalno svaki stil.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: