Izgrađena 1969. godine po projektu arhitekte Morisa Medkalfa, ova neobična kuća postala je jedan od zaštitnih znakova Njujorka.
Da nije poznata kao jedan od retkih primera „svemirskog“ arhitektonskog stila u Njujorku, mnogi bi pomislili da je „Bubble House“ zapravo generisana pomoću veštačke inteligencije.
Kuća koja izgleda kao da je sletela s druge planete

Potpuno drugačija od neoklasičnih vila i kuća od braon cigle na Upper East Sideu, ova arhitektonska anomalija iskače na adresi 251 East 71st Street kao da je zalutala. Tu stoji još od 1969., kada je Medkalf iz firme Hills & Medcalfe srušio zgradu iz 19. veka sa tipičnom kamenom fasadom, kako bi napravio dom inspirisan futurističkim vizijama svemirske trke.
Fasada od ružičastog maltera, konveksni ovalni prozori koji podsećaju na brodske okrugle prozore, i gotovo marsovska atmosfera sterilnog enterijera jasno su odavali duh epohe. Samo godinu dana ranije, čovek je prvi put kročio na Mesec – i to se oseća u svakom detalju. Upravo zbog eliptičnih prozora kuća je dobila nadimak „Bubble House“.

Kuća se prostire na četiri nivoa, ukupne površine od oko 440 kvadratnih metara, i sadrži četiri spavaće sobe, pet kupatila i radnu sobu. Enterijer, iako svetao i minimalistički, danas zahteva potpunu renovaciju, i dalje čuva originalne detalje i završnu obradu iz šezdesetih.
Od arhitekte do rabina
Kuća je bila u vlasništvu samog Medkalfa samo sedam godina, nakon čega ju je kupio rabin Artur Šnajer iz sinagoge Park East, koji u njoj živi više od pola veka. Leta 2205. je prvi put posle više od 50 godina, ponuđena na prodaju – po ceni od 5,75 miliona dolara.

Pošto nije zaštićena kao kulturno dobro, budući vlasnik bi mogao da je preuredi ili čak pregradi, što bi značilo gubitak njenog identiteta i istorijskog značaja.
Njujork Tajms je u decembru 2024. objavio tekst „Borba za spas Googie-ja – stila posleratnog optimizma“, koji je ukazao na opasnost od nestanka zgrada u ovom duhu i na napore da se sačuvaju od rušenja.
Googie – arhitektura optimizma

Googie stil, arhitektonska manifestacija američkog posleratnog samopouzdanja i ere svemirskih osvajanja, razvijao se pre svega u Kaliforniji pedesetih i šezdesetih godina – primeri su Chemosphere Džona Lautnera u Holivudu ili brojni moteli u Miami Beachu.
U Njujorku je njegov najpoznatiji predstavnik Eero Saarinenov TWA Flight Center na aerodromu JFK, ali i ova „Bubble House“, kao svojevrsni poslednji trag tog futurističkog optimizma u srcu grada.

Danas, kada se u filmu Fantastic 4 pojavljuje neboder inspirisan upravo Googie estetikom, čini se da će se o ovom stilu i o „Bubble House“ – u mesecima koji dolaze ponovo mnogo govoriti.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:









