Šta biste promenili u srpskim školama kada biste mogli? Među 400 odgovora koja ste nam poslali, većina se slaže da su tehnologija i odeća dva faktora koja sve najviše brinu.
Nova školska godina, stari problemi i pitanje „šta je trulo u državi Danskoj“ su aktuelni i ovog septembra 2024. godine. Tu su već decenijama, a po svemu sudeći nećemo ih se rešiti još dugo.
Da školski sistem u Srbiji ide nizvodno jasno je i onima koji nemaju školarce ili ne rade u obrazovnim institucijama. Pre nekog vremena sam pročitala kako su „lošije ocene“ postale prihvatljive, jer to svakako ne određuje budućnost dece. Naravno, među svima ima onih snalažljivijih koji i bez obrazovanja prave mnogo novca, ili umetnika i sportista koji su zarad karijere zapostavili akademsko školovanje. Ali, kada na jednu stranu izdvojimo izuzetke, šta nam onda ostaje?
Spor mišljenja i generacija ne bi trebalo da nam oduzme nadu u bolje, obrazovanije, svesnije i svestranije generacije. Za nekoliko godina će ova deca činiti stub već krnjavog durštva, za koje nisam sigurna koliko može podneti još jednu struju onih što su verovali da obrazovanje nije bitno.
U skladu sa tim, ista ta deca bi trebalo da se razvijaju u okruženju koje će im dopustiti da razvijaju maštu, bave se umetnošću, sportom, da plešu, da uče zbog sebe i kreiraju veštine – kako socijalne, tako i radne, nauče da razmišljaju, prihvataju i razmatraju drugačija ubeđenja i rastu u bolje ljude.
U anketi smo vas pitali: „Koju stvar biste u novoj školskoj godini uveli u srpske škole kao obaveznu i šta biste zabranili?“. U vi[e od 400 odgovora, najviše njih se osvrnulo na uniforme koje treba uvesti, i telefone koje treba zabraniti. Ipak, komentar jedne Zorice se izdvojio i to u sedam stavki.
„1. Uvela bih obavezno psihologiju od 5 razreda. Učenje – kako prepoznati i kako postupati prema manipulatorima, psihopatama, sociopatama i NPL ( namnožili su se kao mravi oko nas zdravih osoba). Pa kada ih ne prepoznaš, pa se udaš/oženiš takvu osobu, e onda si najeb.. u životu. Kada ne znaš ništa o njima, nemaš pojma šta se dešava i kako ti je život upropašćen sa takvim bolesnicima. Decu treba da spašavamo…
2. Besplatne knjige u celoj Srbiji.
3. Možda treba uvesti uniformu
4. Zabraniti telefone (u školi gde idu moja deca još prošle godine su zabranjeni, ostavljaju se na ulazu)
5. Zakonom uvesti da čije dete nešto namerno polomi, uništi – roditelj debelo da plati, ako se dete ne popravi i ne smiri, onda dete ide u specijalnu ustanovu u školu pa tamo neka ga promene (kao što je u Rusiji)
6. Da se roditeljima zabrani mešanje u prosvetarski rad (moje dete neće kao sva deca, nemoj slučajno da si kaznio moje dete itd.)
7. Srednjoškolcima zabraniti šminkanje, pocepane pantalone i drugo.“
Sem toga, jedan Novica se posebno osvrnuo na sistem časa od 45 minuta.
„Sve te kozmetičke promene koje ste nabrajali ne zavređuju pažnju. Ako nam je zaista stalo do škola, treba najpre promeniti ceo školski sistem. To se ne može uraditi onako ad hok, već treba ozbiljno raditi na tome. U toj promeni za početak ukinuti strukturu časa koja se pominje još od Kamenskog iz prošlih vekova. Deca ne mora da sede svih 45 minuta i da slušaju blebetanja učitelja, nastavnika i profesora, da budu nepokretne statuete već da očigledno učestvuju u sticanju znanja i veština. Izvršiti reviziju svih nastavnih planova i programa, a znanje svesti na minimum informacija, jer kod radoznale dece to će biti impuls da nauče više i bolje. Nije škola naučna tribina da se izlaže celokupno znanje matematike, istorije, geografije, biologije, hemije, fizike i drugih disciplina. Elemetarno znanje je mnogima dovoljno za život. U sklopu tih promena zakonom zabraniti upliv roditelja, društvene zajednice i vladajućih struktura u sam nastavni program. Ono što bi bilo potrebno jeste da psiholozi naprave skalu mogućnosti svakog deteta. Neumesno je da u istom razredu sede nadarena deca i deca ometena u razvoju. Nije to degradacija, već individualizacija nastave. I ono najvažnije: Ukinuti brojčane ocene, i uvesti opisne. Postavlja se pitanje zašto škole traju osam godina osnovne, a srednje 4. Može sve to da se koriguje. Kod srednjih stručnih škola napraviti veliku razliku između predmeta od struke i opšte obrazovanih. Mnogo toga treba, ali se to neće skoro promeniti“, kaže on.
Promene u školskom sistemu
„Ubaciti domaćinstvo, radne akcije, druženja, više da cene jedni druge, da se pomažu, da zajedno uče vrednosti života, da budu humani“
„Uniforme, besplatne udžbenike i kazne za roditelje čija deca naprave bilo kakav prestup u školi“
„Ja bih prvo Kavčić udžbenike proglasila nacionalnim i besplatnim. Izbacila bih neke predmete, posebno za mlađe razrede kao što su građansko i digitalni svet. Smanjiti broj domaćih zadataka sa 22 nazad na 3 do 5. Izbaciti neke suvišne oblasti kako deca ne bi bila preopterećena i zaglupljena. I vratiti strogoću i veća prava predavačima. Za plate nek štrajkuju nastavnici sami jer za drugo ne znaju da se bore“
„Vratiti ukor pred isključenje i izbacivanje nasilne dece iz regularne škole i prebacivanje u specijalne škole. Tako je bilo ranije i ništa nije falilo. Ko ne može da se uklopi, spakuje se gde može“
„Uvela folklor pod obavezno. Da neguju tradiciju, a ne da usvajaju boleštine sa interneta. Telefoni da se stave pod ključ i njima i profesorima i da im se da kad krenu kući. Da se druže u realnom svetu, a ne virtuelnom. To za početak“
„Intoniranje himne i dizanje zastave svakog ponedeljka. Uniforme obavezne. Zabrana telefona“
„Da se ukinu Viber grupe, uvede uniforma, izbace telefoni iz škola i uvede društveno-koristan rad“
„Uniforma i ako je već vaspitno-obrazovna da bude i vaspitna kao nekad kad smo mi išli u školu“
„Uniforme, poštovanje i sve što ide uz to. A ukinuti mobilni telefon u školi. Osim za decu koja imaju zdravstveni problem i moraju biti dostupna roditeljima.“
„Da se ne nose knjige, nego da postoje ormarići i tu da se ostave, samo sveske da se nose, da se ubaci fizičko svaki dan, da se poradi na zdravlju dece, a ne da im se forsiraju gluposti i najbitnije – da se zabrane mobilni telefoni“
„Smanjiti broj predmeta i časova. Ukinuti klasično školovanje. Uvesti debate sa učenicima na teme koje ih zanimaju. Knjige ne nose u školu, imaju ormariće za radne sveske za vežbanje. Uče kod kuće i na času. Obavezno subotom ples i druženje, pevanje u horu, sviranje nekih instrumenata ili sport. I da, učenje o vožnji i upoznavanje sa saobraćajem već od 10 godine. Polaganje vožnje sa 16“
„Uvela bih uniforme i zabranila nastavnik-roditelj komunikaciju, osim mejlom u zvaničnoj formi u slučaju neophodnosti. Mobilni naravno, to neću ni da obrazlažem. I revizija školskog gradiva, da neko napokon shvati da je 2024. i da školski program ne može da bude isti kao 1960.“
„Duži spisak, ali skratiću: da se uvede domaćinstvo u škole, fizičko da se poboljša jer su deca sve gojaznija, pričam u globalu, mobilni telefoni da se ukinu i uvede kodeks oblačenja. Da se uvede u sve škole čas javne debate. Zašto? Deca ne komuniciraju, ali i nije čudno u ovo vreme“
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: